<b>TIlSYNELATENDE ENKELT:</b> BMW og Mercedes-samarbeid til tross: Ingen synlig luksus i elbilen fra det tekniske universitetet. Men teknologisk er dette ekstremt avansert. Instrumenter og betjening er berørings- og synsbasert og tilpasser seg førerens sitteposisjon. Det gjelder også pedalene. Foto: TUM
TIlSYNELATENDE ENKELT: BMW og Mercedes-samarbeid til tross: Ingen synlig luksus i elbilen fra det tekniske universitetet. Men teknologisk er dette ekstremt avansert. Instrumenter og betjening er berørings- og synsbasert og tilpasser seg førerens sitteposisjon. Det gjelder også pedalene. Foto: TUMVis mer

Visio.M: En fremtidig lillebror til BMW i3?

Prislappen på denne tassen? Svimlende 61 millioner kroner! Men det er det en grunn til.

Denne bilen er nemlig en avansert prototype på en elbil og resultatet av et ambisiøst forsknings- og utviklingsprosjekt.

Målet: Lage en attraktiv, sikker og komfortabel elbil med akseptabel rekkevidde. Og til en overkommelig pris - i produksjon, naturligvis.

Prosjektet ble igangsatt av det tekniske universitetet i München (TUM), og gjennomført i samarbeid med anerkjente aktører i bilindustrien - deriblant BMW og Mercedes-Benz.

De to sistnevnte er allerede elbil-produsenter hver for seg, med henholdsvis BMW i3 og Mercedes B Electric.

Liten, men avansert

Resultatet ser vi her - det er elbilen Visio.M, som ble avduket ved prosjektets slutt.

TETTPAKKET: Liten, men likevell fullpakket med avansert teknologi. TUM Visio.M er på mange måter et rullende laboratorium. Foto: TUM Vis mer


Det er som vi ser en utpreget bybil, med plass til to og noe bagasje. Det er tatt i bruk avansert teknologi som karbonfiber-forsterket polymer (CFRP) for multi-seksjons-karosseriet. På samme måte som på BMW i3, som bilen kan synes inspirert av til en viss grad i stylingen.

LES OGSÅ: Bilen funnet opp på nytt

Men dette er altså en mindre bil. Visio.M er 355 centimeter lang, 155 centimeter bred og 131 centimeter høy. Den kan selvsagt ikke ses på som et alternativ til familiens første bil, men som svaret på behovet for lokal og punktvis individuell bilbruk, som en slags fremtidens Metro-Buddy, om man vil.

Vis mer


Svært energieffektiv

Selve bilen er holdt i svært lav vekt - kun 450 kilo eller halvparten av det en vanlig minibil veier i dag. Og takket være det og den innovative konstruksjonen, god aerodynamikk og hjul med ekstremt lav rullemotstand, har man klart seg med en liten elektromotor med en effekt på 15 kilowatt - eller litt over 20 hestekrefter.

Likevel skal det være tilstrekkelig til å få Visio.M opp i en hastighet på 120 kilometer i timen.

Batteripakken har en kapasitet på 13,5 kilowatt-timer og består av kjent teknologi i form av celler pakket bak setene. Batteripakken veier relativt moderate 85 kilo, men skal altså likevel duge for en rekkevidde på 160 kilometer.

UNIKUM: En prislapp på 61 millioner kan vel forsvares hvis teknologien faktisk finner veien til produksjon... Foto: TUM Vis mer


Les mer om elbiler på Dinside

Anti-kollisjon

Til tross for sin beskjedne størrelse, skal Visio.M ha et sikkerhetsnivå på høyde med moderne, kompakte biler. Effektive deformasjonssoner er bygd inn i karosseriet gjennom bruk av CFRP i flere lag og den seksjonsvise oppbyggingen.

Dessuten vil eksterne puter blåses opp som ekstra deformasjonssoner hvis et sammenstøt ser ut til å skje.

Bilen er nemlig forsynt med radarer og kamerasensorer som overvåker trafikksituasjonen og kan klargjøre bilen for et eventuelt sammenstøt, ikke bare ved å forberede kollisjonsputer, men også ved fysisk å flytte fører og passasjer innover i kupéen.

RESULTATET: Bilen på 355 centimeter ville bli billigere enn en tilsvarende bensinbil om den kom i produksjon, heter det fra prosjektledelsen. Foto: TUM Vis mer


Langt frem

Ved prosjektets slutt er prosjektleder på universitetet, professor Markus Lienkamp, optimist:

- Med Visio.M har vi bevist at det er mulig å bygge et svært lett og samtidig sikker bil, med en totalkostnad som vi forventer vil være lavere enn den knyttet til en tilsvarende bil med tradisjonell forbrenningsmotor.

Men realisten Lienkamp legger til:

- Men det er fortsatt en lang vei frem til serieproduksjon, for nesten alle komponenter må tilpasses de forhold som gjelder ved storproduksjon.

Det betyr med andre ord at den fremtidige lavkostnadsbilen, som eksisterer i ett eksemplar, fortsatt har en prislapp på 61 millioner i overskuelig fremtid...

Du kan lese mer om prosjektet, og bilen, her på TUMs hjemmesider.

BAGASJE OG BATTERIER: Det er det det skal være plass til i hekken på Visio.M. Foto: TUM Vis mer