Gjenkjennelig som en Viper, OK - men bilen er helt ny, både utvendig, og som vi kan se her, innvendig.
Gjenkjennelig som en Viper, OK - men bilen er helt ny, både utvendig, og som vi kan se her, innvendig.Vis mer

Viper gjenoppstått

Dere som husker Dodge Viper med vemod og som gråter over dens bortgang: Fortvil ikke!

Nei, Dodge Viper er ikke gjenfødt. Men konsernmoder Chrysler har allikevel sørget for at ikonet har fått en verdig etterfølger. Merket Dodge ble imidlertid ikke funnet verdig til å videreføre og foredle arven. Nykommeren er derfor verken en Dodge eller en Chrysler, men en SRT.

Ja, SRT (Street and Racing Technology), er blitt et eget bilmerke innen Chrysler-konsernet. Og Viper er tilbake, og det i bedre form enn noensinne! Her snakker vi om annen generasjon, fremelsket av entusiaster som har stått på for at noe av det råeste i amerikansk sportsbilhistorie skule få en verdig arvtager.

OPPLEVELSEN: DinSides test av Dodge Viper SRT 10

Og bilen er nå på plass, med ny og uforlignelig - men allikevel gjenkjennelig - design, med en vanvittig V10-motor på 650 hestekrefter under det langstrakte panseret og med verdens sterkeste selvpustende motor - 816 newtonmeter dreiemoment uten antydning til turbo eller kompressor. En hyllest til amerikansk tradisjon som vil at "there is no replacement for displacement" - ingenting kan erstatte slagvolum.

Se nye SRT Viper på video:


Nykonstruksjon

Avstivet struktur med "X-brace" i aluminium Vis mer


Bilen er altså kraftigere enn forgjengeren, men den er også blitt lettere, tross forbedringer både på chassis- og interiørfronten. Karosseristivheten er blitt forbedret med 50 prosent, ikke minst takket være en kraftig X-formet krysstagskonstruksjon i motorrommet. Den er i aluminium akkurat som den svære motoren, for øvrig. Karosseriet er i karbon og aluminium. I fronten er stukturen forsterket med en aluminiumsbjelke i stedet for forgjengerens stålkomponenter og dette skal ha forbedret både kollisjonssikkerhet og vektfordeling.

Helt ny - og oppdatert

Avstivet struktur med "X-brace" i aluminium
Gjenkjennelig som en Viper, OK - men bilen er helt ny, både utvendig, og som vi kan se her, innvendig.

Nye SRT Viper er en moderne bil i forhold til forgjengeren - heretter er fartsholder standard, likeså antispinn og antiskrens som, tross alt - dette er en supersportsbil - kan skrus helt av. Instrumentpanelet består i hovedsak av en syv-tommers fargeskjerm der man kan velge informasjonen man ønsker å se. I tillegg har man en 8,4-tommers berøringsskjerm som grensesnitt til informasjon og underholdning.


Hvem og hvordan?

Hvordan har det seg så at denne gode nyheten er et faktum? Altså at et amerikansk sportsbilikon vi trodde skulle havne i historiebøkene uten videreføring faktisk fikk et verdig avkom?

Man kan lese mellom linjene i en pressemelding vi mottok tidligere i år fra Chrysler-konsernet, at det er takket være de nye eierne at prosjektet å gjenopplive det som hadde rukket å bli et ikon, supersportsbilen Viper, skulle få en etterfølger.

De nye eierne er italienske Fiat og det kan se ut som om Fiat- og Chrysler-sjef Sergio Marchionne er i ferd med å lykkes i en snuoperasjon av den samme typen som Renault-sjefen Carlos Ghosn fikk til med Nissan for ti år siden. Det ville i så fall ikke være første gang; Marchionne har tidligere greid å gjøre tapsmaskinen Fiat til et profittforetak på få år.

Chrysler blir Lancia!

Drømmen har sin plass

I likhet med nevnte Ghosn vet Marchionne at et bilmerke trenger referanser, drømmemaskiner og ikoner, for virkelig å henge med i det brede bilpublikums bevissthet på lengre sikt. Renault har vekket til live Gordini og Alpine, Nissan fikk sin fabelatige GTR. På Fiat-Chrysler siden ser vi Abarth leve lykkelig som gjenoppstått.

Og Chrysler har nå fått sin nye Viper.

Viper er giftslangen som har sitt symbolske motstykke i andre giftige dyr som skorpionen til nevnte Abarth og kobraen til AC og senere Ford takket være en viss Caroll Shelby. Og om eierne er italienske, er arvegodset til nye SRT Viper svært så amerikansk.

Mini og Maxi kan leve sammen

Lederne har skjønt at om downsizing - nye hyper-effektive to- tre- og firesylindrede motorer med lite slagvolum og lavt forbruk er nødvendige for videre masseproduksjon av rimelige biler, så trengs også drømmemaskiner for fremtiden, med røtter i det som har gjort sportsbiler legendariske - deriblant digre, kraftfulle motorer.

Og det kan vi, og alle sanne entusiaster glede oss over i dag.