Vintertest av BMWs firehjulstrekkere

BMW utvider stadig sitt tilbud av firehjulsdrevne biler, og siste skritt i den retning er firehjulsdrift på ny 3- og 5-serie.

Vis mer

Vintertest av BMWs firehjulstrekkere

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Akkurat i dette tilfellet har bilen 100 prosent forhjulsdrift. Vis mer
Her har den venstrehjulsdrift. Vis mer


ARJEPLOG (DinSide Motor): I likhet med en rekke andre bilprodusenter har også BMW fattet stor interesse for de dype svenske skogene. Arjeplog ligger omtrent på polarsirkelen, cirka 30 mil fra Bodø, og kan tilby ekstremt vintervær som egner seg for biltesting. Det er stabilt kaldt hele vinteren igjennom og temperaturer under 40 kuldegrader forekommer ofte. Kulderekorden er 52,7 kuldegrader. Isen på innsjøene i området legger seg i oktober og ligger helt til mai. Isen er ofte over én meter tjukk, og selv store lastebiler kan kjøre her. Anlegget som vi har besøkt tilhører BMW, og i følge det svenske Vägverket, som har bygget mye i områdene rundt Arjeplog, befinner det seg cirka 15-20 tilsvarende anlegg rundt omkring i de enorme skogene. Dette anlegget til BMW har kostet 130 millioner kroner å bygge og svenske myndigheter støtter slike utbygninger med penger for trekke europeiske bilprodusenter til denne gläsbygda. I området rundt Arjeplog (på størrelse med Belgia) bor det cirka 3.300 innbyggere, men kun 1.800 i selve Arjeplog, og i vintersesongen øker innbyggertallet med cirka 1.800 mennesker som kommer dit for å jobbe med biltesting for fabrikkene. Til tross for at det knapt bor mennesker på på disse store områdene, finnes det rikelig med veier. Og i tillegg er det et eget selskap som kun jobber med å brøyte testbaner på mange av innsjøene.

xDrive

Vi fikk også rikelig med anledning til å kjøre flere av BMWs firehjulstrekkere. Vi prioriterte ikke X5 siden vi kjenner den bilen rimelig godt, men konsentrerte oss mer om 3- og 5-serie og X3. Vi har utforsket BMWs elektroniske stabilitetsprogram (DSC) på landevei og banekjøring, og ikke minst fått testet hvordan BMWs firehjuldsdrift lynhurtig kanaliserer krefter til de hjulene som har grep. Det gjelder både til høyre og venstre og forover og bakover. Begge deler og ble testet ved å sette ett hjulpar på blank is og ett hjulpar på tørr asfalt. Det er imponerende hvor lite hjulene spinner. XDrive er ikke basert på en åpen senterdifferensial som forrige generasjon 3-serie var, og som også X5 hadde tidligere. På disse bilene brukte systemet bremsene for å holde igjen de hjulene som ikke hadde grep. Det medførte et stort effekttap. Nå er firehjulsdriften basert på en flerplatekløtsj som gir en total kontroll over kraftfordelingen. I utgangspunktet er fordelingen nå 40/60 foran og bak, men fordelingen kan også være 100/0 eller 0/100. Dette kommer godt med når man skal ha det moro på isen også.

DSC

Dette er BMWs navn på det de fleste andre kaller ESP. Funksjonen er i prinsippet den samme, og det er et meget viktig utstyr for land med vinterveier. Selv den verste kløne kan kjøre på såpeglatte veier med slik elektronikk i bilen. Dette utstyret er ikke mye utbredt i Norge på grunn av vår gamle bilpark, men vil på sikt gi store gevinster i form av reduserte ulykkestall.

Testbiler

Alle modellene vi kjørte hadde den store 3-liters dieselmotoren som har 231 hestekrefter i 3-, 5-, og 7-serien og 218 i X3 og X5. Vi kjørte en 330xd med manuell girkasse og det var et sportslig bekjentskap som virkelig har gode egenskaper å tilby på glatte vinterveier. Voldsomt med krefter, velbalansert og utrolige kjøreegenskaper er oppsummeringen på denne bilen. Mye mer komfort og plass er det i en 530xd. Modellen vi kjørte hadde også automatgir og det er det man skal kjøpe her hjemme. Den føles tyngre enn 3-serien, men er likevel svært velbalansert og kjøreglad til tross for størrelsen. Vi kjørte også en 530xi med bensinmotor og 258 hestekrefter. Dette er en fin motor, men som i Norge koster mer enn en 530xd. Da blir valget enkelt. Vi må anbefale 530xd. Den koster 765.000, mens 530xi koster 785.000 kroner. Det samme blir valget mellom X3 3.0d og 330xd. X3 har høy bakkeklaring, men markerer seg negativt på alle andre områder i forhold til 3-serien. Bilene koster omtrent det samme, drøyt 700.000 kroner.

Prisen utelukker mange

Det er kun BMW X3 som tilbys som firehjulstrekker i en nogen lunde håndterbar prisklasse. Det gir seg utslag i salgstallene. X3 2.0i og 2.0d selger godt og er den eneste løsningen for de som vil ha BMW med firehjulsdrift til under 500.000 kroner. De andre modellene vi har kjørt koster mye og utelukker svært mange kunder. Hvis man vurderer større motorer enn tolitere, bør valget falle på 3- eller 5-serie. De er mye bedre å kjøre enn X3 og har også mye bedre komfort. Ny X5 er ikke langt unna og nybilkjøp av dagens X5 skal man derfor være forsiktig med.

Store bilder fra kjøringen finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder