TESTBANE: Testene foregår både inne og ute. Alle dekkene blir utsatt for like påkjenninger under vinterdekktesten. Foto: Lasse Allard
 / Motor.no
TESTBANE: Testene foregår både inne og ute. Alle dekkene blir utsatt for like påkjenninger under vinterdekktesten. Foto: Lasse Allard / Motor.noVis mer

Test av vinterdekk 2016

Vinterens beste dekk for is og tørr asfalt

Piggdekk er best på is og piggfritt er best på tørt føre. Sjekk hvilket dekk du skal ha i vinter.

Tradisjon tro er det NAF-magasinet Motor som sammen med sine nordiske samarbeidspartnere har testet både de dyre og billige alternativene.

Om du skal velge dekk med eller uten pigger er selvsagt opp til deg, men er du usikker på hvilke dekk som passer føret du kjører på, har vi undersøkt nettopp dette her.

Under fjorårets test gjorde Nokian rent bord med sine Hakkapeliitta 8 og Hakkepeliitta R2 dekk. I år er listen noe annerledes.

Piggdekk best på is

Motor konkluderer i testen med at en bør velge piggdekk om en ofte ferdes på is.

BEST I TEST: Continental IceContact 2 er blant vinnerne i årets test. Foto: NAF magasinet Motor Vis mer

Spesielt når det gjelder bremsegrep er piggdekkene i testen klart bedre enn de piggfrie. På isbelagt føre bruker Nokians dekk 39,7 meter på å stanse i 50 kilometer i timen.

Michelin var til sammenligning i denne øvelsen det beste piggfrie dekket og stoppet på 55,7 meter.

Når øvelsen flyttes til snø er forskjellene nesten jevnet ut og det beste piggdekket stanser bare 3,4 meter før det piggfrie.

På tørr asfalt er de fleste piggfrie dekkene bedre enn de beste piggdekkene både når det kommer til feste og til støy.

- Selv om vi kårer vinnere og tapere, bør du som bileier selv se etter dekket som dekker dine behov, forteller Rune Korsvoll i NAF.

Kjenninger på topp

Piggdekk
8,6 Nokian Hakkapeliitta 8
8,6 Continental IceContact 2
8,4 Bridgestone Noranza 001
8,3 Pirelli Ice Zero
8,2 Hankook Winter I*Pike RS+
8,1 Goodyear Ultragrip Ice Arctic
7,7 Michelin X-Ice North 3
7,7 Gislaved Nord Frost 200
7,4 Toyo Observe G3-Ice
7 Kumho WinterCraft Ice Wi31

IceContact 2 vinner testen med gode egenskaper på alle underlag. I tillegg får IceContact 2 gode skussmål for sine prestasjoner på våt vei, noe dekkene til Nokian får trekk for.

Testvinnerne har begge 190 pigger, noe som i testen trekkes frem som en klar fordel.

Begge merkene får toppkarakterer i alle disipliner på is, hvor kort bremselengde og godt sidegrep spiller en vesentlig rolle.

Tredjeplassen i kategorien går til Bridgestone Noranza 001.

Testen trekker frem at dekket nærmest er en kopi av piggdekket til Nokian, men at det tross likheten har noe dårligere egenskaper enn dekkene til Nokian og Continental når det kommer til støy og kjøring på snø.

- Fortsatt er det premiumdekkene som gjør det best, samtidig er det gledelig å se at også de rimeligere modellene som for eksempel Hankook gjør det bra, fortsetter Korsvoll.

Piggfrie dekk

Continental ContiVikingContact 6 vinner i år Motors test av piggfrie dekk.

Piggfrie vinterdekk
7,6 Continental ContiVikingContact 6
7,5 Nokian Hakkapeliitta R2
7,4 Goodyear Ultra Grip Ice 2
7,4 Michelin X-Ice XI 3
7 Bridgestone Blizzak WS80
6,9 Sava Eskimo Ice
6,8 Hankook Winter i*cept IZ2
6,7 Pirelli Ice Zero FR
6,5 Yokohama Ice Guard ig50 Plus
6,5 Landsail Winter Lander
6,3 Nankang Ice Activa Ice-1

Grepet på is er godt og testførerne skryter av en sikker og god kjørefølelse, som faktisk er bedre enn på enkelte av piggdekkene.

Tross veldig gode resultater på nevnte felt er ikke ContiVikingContact 6 best på våt og tørr asfalt.

Her scorer Goodyear Ultra Grip Ice 2 best i testen med korte og trygge bremsestrekninger i tillegg til å være et av de mest støysvake i testen.

Også her finnes det billigere alternativer forteller Korsvoll.

- De piggfrie dekkene fra Sava gjør det bra sett opp mot premium-konkurrentene, og er et godt alternativ om lommeboka skulle skrante.

I tillegg er det et av få som får ti poeng i støytesten.

Du kan lese alt om testen her.

Les også:

Dette betyr tallene på dekkene
Husk også at dekk går ut på dato
Veit du om du har reservehjul? Har du eventuelt en reserveplan?