<B>UFRIVILLIG BEKJENTSKAP:</B> Startkabler er det mange som blir kjent med i løpet av vinteren, men det finnes måter å unngå flatt batteri etter at kulda har satt inn.
UFRIVILLIG BEKJENTSKAP: Startkabler er det mange som blir kjent med i løpet av vinteren, men det finnes måter å unngå flatt batteri etter at kulda har satt inn.Vis mer

Vinteren er tiden for trøbbel

Februar er måneden da flest trenger hjelp. Hvorfor det?

I 2013 ble det utført tilsammen 150.000 bilredninger, og prislappen for bergingen lå på over 300 millioner kroner, i følge forsikringsselskapet If.

Bare i februar 2013 måtte 18.000 bilister ha assistanse, noe som tilsvarer 650 daglige henvendelser. Dette er 55 prosent flere enn på en gjennomsnittsdag ellers i året. Ellers er mandag morgen også en høytid for bilbergerne.

Flate dekk og utforkjøringer er gjengangere for bilbergerne, men på toppen av tronen er det flatt batteri som regjerer.

Er veien stengt? Her er en av løsningene

Også NAF er ute og advarer om februardagene.

- Ingen har lyst til å oppdage at batteriet er flatt etter noen dager på fjellet, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Enkle råd

MANGLER: Ikke alle nyere biler leveres med reservehjul, men de fleste har rom for det. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Det er ikke mye som skal til for å få en feilfri februar. Å være spesielt bevisst på enkelte ting kan ofte være nok.

- Bilistene kaver når det er kaldt og mye snø, sier Roar Josephsen, daglig leder i Josephsen Bilberging, som utfører redningsoppdrag for Viking i Agder-fylkene.

Spesielt flate dekk har skapt en del problemer, fordi det ikke er reservedekk i nyere biler. I stedet for å skifte dekk, må bilbergerne frakte bilen til verksted. Dessuten slurver mange med tilstanden til reservehjulet.

Når det gjelder flate batterier, er rådet fra Josephsen at bilistene bør prøve å spare strøm når de kjører. Slå for eksempel av varme i setene og varmetrådene i bakruta den siste timen før de skal parkere. Da lades batteriet, og det er bra ettersom bilen tappes for strøm når den står stille i kulden, sier Josephsen.

KOSTBART: Emma Elisabeth Vennesland fra If Skadeforsikring spekulerer i om det kanskje er slik at servicekostnadeneskremmer bileierne fra vedlikeholdet. Foto: IF Vis mer


Mange bruker også bilene til mindre turer daglig, noe som ikke er nok til å gi batteriet et verdig liv. Tilstanden svekkes, og det er ikke alltid nok med bare en langtur for å gjøre batteriet friskt igjen.

- Kanskje er det slik at servicekostnadene på enkelte bilmerker koster så mye at ikke alle tar seg råd til det. Dette er noe man får svi for ved senere anledninger, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

PRISTEST: Store forskjeller på verkstedpriser

Ta det med ro

Bilberger Roar Josephson forteller også at en stor andel av redningsoppdragene er knyttet til utforkjøringer.

– Mange havner i grøfta fordi de holder for høy fart på veiene. Om det er skiltet med 80 kilometer i timen behøver du ikke opp i denne hastigheten om forholdene er dårlige. Det er ingenting å tjene på «hast». Jeg pleier å si til alle jeg tauer opp av grøfta: Ta det med ro, hold lav fart og god avstand. I stedet for å telle til 1003 bør man telle til 1006. Da får du god avstand til forankjørende, sier Josephsen.

Andre tips som er verdt å nevne:

  • Ikke parker bilen over lang tid med lite drivstoff. Det kan medføre kondens i tanken, som igjen skaper problemer
  • Sjekk lufttrykket i dekkene. Temperatursvingninger endrer også trykket i dekket
  • Smør dørlåsene jevnlig med låsolje. Det forebygger is
  • Smør gummilister jevnlig med en silikonstift, og hold alltid listene tørre

Her er NAFs råd for starthjelp til bil:

1. Ved påkobling av startkabler hvor en bil har et tomt batteri vil det oppstå gnister når siste kabelklemme (nummer fire) blir satt på (se skissetegning under). I dette gnistøyeblikket kan det oppstå opp mot 3000 Volt overspenning, som igjen er en fare for elektronikken i bil.

2.Ved påkobling av startkabler skal for sikkerhets skyld tenningsnøklene til begge bilene fjernes fra tenningslåsen. Dette for å være sikker på at nøklene ikke er i en slik posisjon at tenningssystemet står "åpent".

3. Ved påkobling skal siste kabelklemme nummer fire (se skissetegning) kobles til gods, dette punktet må være av god metallisk kontakt, og så langt unna batteriet som mulig. Årsaker er at det i et utladet batteri kan ha dannet seg knallgass, som igjen kan være med på å lage en eksplosjon hvis det gnistrer når kabelklemme nummer fire blir satt på, og kabelklemma er for nær batteriet.

4. Når startkablene er montert på begge bilene skal den hjelpende bilen startes først, før bilen som trenger hjelp startes.

5. NB! Den største faren for å skade elektronikken på bilene ved starthjelp er når startkablene skal kobles fra bilene igjen.

Når bilen med tomt batteri har startet, skal startkablene fortsatt være tilkoblet en stund for å utligne spenningsforskjellen mellom det tomme batteriet og det hjelpende batteriet. Dette for at det ikke skal oppstå gnister eller overspenning ved demontering, ettersom det elektriske systemet ”står åpent” etter at den trengende bilen har fått startet.

NAF anbefaler også å bruke startkabler med overspenningsvern.

Vis mer


Slik gjør du det:

  • Pkt. 1 – 4 er rekkefølgen for påkopling av startkabler
  • Pkt. 5 – 8 er rekkefølgen for demontering av startkabler etter at startforsøket er gjort
(Startkablene skal frakoples i omvendt rekkefølge i forhold til hvordan de ble montert)