<b>LIVSFARLIG: </b>Vinterdekk på sommerføre gjør det ekstra mye lettere å få vannplaning.  Foto: NTB Scanpix/ Olav Olsen
LIVSFARLIG: Vinterdekk på sommerføre gjør det ekstra mye lettere å få vannplaning. Foto: NTB Scanpix/ Olav OlsenVis mer

- Vinterdekk på regnværsføre kan få fatale konsekvenser

Kjør på sommerdekk så lenge du kan, er rådet.

Mange skifter i de nærmeste ukene over til piggfrie vinterdekk fordi sommerdekkene er slitt ut etter sommeren. Det gjør bilen din vanskeligere å manøvrere, noe som er med på å sette andre i fare.

- Å kjøre på sommerføre med vinterdekk kan få store konsekvenser om ulykken først er ute. Sjansen for at du havner i ulykke dobles nærmest om du kjører på feil dekk, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Engebretsen har gjennom årenes løp gjennomført flere tester som går på dekkenes oppførsel.

- Vi gjorde et forsøk hvor vi kjørte i 80 kilometer i timen på våt asfalt når det var 6 varmegrader ute. I det tilfellet ble bremselengden 12,5 meter lengre enn med sommerdekk. Seinere repeterte vi testen i 20 varmegrader, og senket farten til 50 kilometer i timen. Da ble bremselengden hele 14 meter lengre med vinterdekkene.

KJØP SOMMERDEKKENE NÅ: Jan Ivar Engebretsen i NAF anbefaler heller bilistene til å gjøre en god deal på sommerdekk nå, enn å slite ut vinterdekkene før sesong. Foto: NAF Vis mer


Over halvparten positive til påbud om sommerdekk

I følge Michelins årlige SIFO-undersøkelse om norske bilisters dekkvalg, kommer det frem at omlag 1,4 millioner av oss kjører med piggfrie dekk. Dette viser at vi nå er mer miljøvennlige enn noen gang før, hvilket er positivt.

Men bare om vi benytter oss av riktige dekk til riktig tid.

I undersøkelsen kommer det nemlig også frem at hele 52 prosent av de spurte stiller seg positive til en lovgivning som gjør det pålagt å bruke sommerdekk i sommersesongen.

Kun i Oslo og Bergen

Til nå er det bare Oslo og Bergen som opererer med piggdekkgebyr, men 45 prosent av de spurte mener dette burde gjelde i resten av landet også.

- Forskjellen mellom sommer- og vinterdekk kan bety forskjellen mellom liv og død, sier miljø- og trafikksikkerhetsansvarlig Marcus Karsson i Michelin Norden.

Engebretsen har selv testet vinterdekk på sommerføre, han turte ikke kjøre lengre enn til 1. juli med dem.

- Da hadde jeg allerede vært i to nestenkollisjoner og sklidd ut av en rundkjøring forteller han.

Undersøkelsen viser at fler og fler går vekk fra piggdekk, og at hele 70 prosent av de kvinnelige bilistene mellom 18 og 29 år stiller seg mest positive til et sommerdekkpåbud.

Samtidig viser også undersøkelser at opp mot 25 prosent av norske bilister har kjørt med piggfrie vinterdekk en hel sommer.

- Vi legger ikke så mye tid i politikken om vi skal ha påbud eller ikke, men forsøker å rette fokuset mot hva som er tryggest. Sommerdekk og vinterdekk oppfører seg vidt forskjellig på respektive fører, noe som gjør det viktig å følge med på dekkenes tilstand forteller produktsjef Fredrik Hauge i Nokian.

SJEKK NØYE: Det er viktig at dekkdybden er korrekt både på vinterføre og sommerføre. Er dekkene slitt kan det bety forskjell på liv og død. Foto: NTB SCANPIX/Heiko Junge Vis mer


I Norge er kravene på sommerdekk 1.6 millimeter dekkdybde, den skulle Hauge gjerne sett var dypere.

STEM!

Ønsker du påbud om sommerdekk? (Avsluttet)
Ja(56%) 316
Nei(38%) 215
Veit ikke / Bryr meg ikke(6%) 35
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For kjører du med nordiske piggfrie vinterdekk en regnfull sommerdag øker faren for vannplaning med opptil 21 prosent, det vil si fra 84,1 kilometer i timen, til 69,5 kilometer i timen.

- Ved våte veier er det lett å få vannplaning. Sjekk mønsterdybden i dekkene, de har et minstekrav på 1,6 millimeter, men vi anbefaler at de er minimum 3-4 millimeter dype. Det er viktig å ha dekk med godt mønster som kan ta unna vannet i veibanen, fortsetter Hauge.

Piggfritt blitt regel, ikke unntak

56 prosent av de spurte bilistene velger idag piggfride dekk om vinteren, mens det er 39 prosent som sier de bruker piggdekk. 58 prosent forteller at de ikke ser på helårsdekk som noe alternativ.