Vinnerne og taperne

I rene tall ble Opel Astra fjorårets store vinner i det vest-europeiske nybilmarkedet. Peugeot 206 gikk mest tilbake.

MEST FREM: Opel Astra gikk mest frem i 2005 (+89.000). Vis mer
KRAFTIG FREM: Også Mercedes-Benz A-klasse opplevde en kraftig økning i popularitet i sammenheng med introduksjonen av en ny generasjon (+47.000). Vis mer


I 2004 ble det solgt 364.000 Opel Astra i Vest-Europa, noe som kvalifiserte til en syvendeplass på bestselger-listen. I 2005 økte imidlertid salget til 453.000 biler, en fremgang på hele 89.000 enheter. Dermed rykket Astra opp hele fem plasser til en sølvplassering.

Nytt utseende gir økt salg

Den voldsomme Astra-fremgangen har selvsagt sammenheng med at Opel lanserte en helt ny Astra stasjonsvogn mot slutten av 2004. Tilsvarende fenomen gjør seg gjeldende for nesten samtlige bilmodeller som opplevde fremgang i 2005. Noen produsenter lanserte en ny generasjon mot slutten av 2004 eller i 2005 (for eksempel Mercedes-Benz A-klasse, Skoda Octavia og Volkswagen Passat). Andre introduserte en ny modellvariant (Audi A3 Sportback) mens Audi lanserte en omfattende ansiktsløfting (A4).

Nye modeller og nye navn

Øverst i vår vinner/taper-tabell finner vi Peugeot 407 og Citroën C4. Den enorme fremgangen disse modellene tilsynelatende kan vise til er imidlertid ikke relevant, fordi de begge overtok for modeller med andre navn (406 og Xsara) og at de kun var i salg fra utgangen av 2004.

På tredje- og fjerdeplass finner vi Volkswagen Golf Plus og BMW 1-serie. Disse modellene har det til felles at de er helt ny modeller uten forgjengere og at de ble introdusert helt på slutten av 2004. 2004- og 2005-tallene er dermed ikke sammenlignbare.

106.000 færre 206er

TILBAKE: Ansiktsløfting til tross - Peugeot 307 raste nedover salgsstatistikken i 2005 (-85.000). Vis mer


I den andre enden av skalaen finner vi Peugeot 206, som var Vest-Europas nest mest populære bil i 2004, med hele 504.000 solgte enheter. I 2005 klarte imidlertid ikke Peugeot å finne kunder til flere enn 398.000 eksemplarer - en tilbakegang på hele 106.000 enheter. Tilbakegangen har helt sikkert sammenheng med at bilen begynner å bli gammel og at stadig flere har fått med seg at etterfølgeren, 207, er på vei. Til tross for det store frafallet av kunder kan imidlertid 206 fortsatt smykke seg med en fjerdeplass på listen og tittelen "Vest-Europas mest populære småbil 2005".

Også 307, Golf og Megane tilbake

Også storebror 307 fikk hard medfart i 2005 og tapte 85.000 salg sammenlignet med 2004. Det er ikke like lett å forklare årsaken bak 307s tilbakegang - blant annet fikk bilen en ansiktsløfting i 2005, noe som normalt skulle gi økt salg.

Men all mediedekningen omkring selvantenning i motorrommet er muligens en av årsakene bak det kraftig reduserte 307-salget. I tillegg må vi anta at Opel Astras kraftige fremgang gikk på bekostning av 307.

Ingen passerte 500.000-streken

SYNKENDE SALG: Også Renault Megane (bildet) opplevde redusert salg, i likhet med konkurrenten Volkswagen Golf. Vis mer


Opel Astras fremgang er nok sterkt medvirkende til at også kompaktbilene Volkswagen Golf (-84.000) og Renault Megane (-73.000) opplevde markant tilbakegang i 2005. Golf var i 2004 - sammen med Peugeot 206 - eneste bilmodell som passerte den magiske 500.000-grensen. I 2005 oppnådde klarte ingen bilmodell å passere dette tallet.

Faktisk opplevde hele 28 av de 42 mest solgte modellene i 2005 tilbakegang sammenlignet med 2004.

  • Hele listen: I alfabetisk rekkefølge
  • Hele listen: I rangert rekkefølge
  • Hele listen: Frem- og tilbakegang
  • Tallene som er gjengitt i denne og påfølgende artikler tar utgangspunkt i det vest-europeiske bilsalget. Vest-Europa er av Automotive News her definert som Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Irland, Italia, Luxemburg, Nederland, Norge, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Tyskland, Ungarn og Østerrike.

    Kilde: Automotive News Europe

    Relaterte artikler:

  • Flere velger tyske premiumbiler
  • Diesel-rush hos norske forhandlere
  • Rikingenes favoritt-biler