Lille speil på veggen der, hvem selger best i landet her? Foto: Kristin Sørdal
Lille speil på veggen der, hvem selger best i landet her? Foto: Kristin SørdalVis mer

Vinnerne og taperne

Kampen om bilkundene er beinhard. Det gir noen interessante svingninger, spesielt hos enkelte.

Vi skrev i går om bilsalget i året som er gått, og om den overraskende bilen som tok innersvingen på de fleste opplagte storselgere. I statistikken ligger det også en del tall som kan anses som ren underholdning for den vanlige mannen i gata, men som er blodig alvor for de selskapene det gjelder.

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Størst og minst

Mini og Lexus fremstår som de enkeltmerkene som har opplevd størst økning i salget.

Den største taperen av dem alle heter utvilsomt Saab. Rett før jul i 2010 fikk et stort antall ansatte beskjed om at de ble uten jobb. I 2011 fikk resten av staben samme julegave. Saab gikk til skifteretten og slang søknaden om oppbud på bordet. Hvorvidt Saab definitivt er å anse som borte gjenstår å se.

Utfordringer i Japan

Men også andre har hatt det tøft. Blant annet er det lett å se at tsunamien har påvirket situasjonen for de japanske merkene. Alle som en har de største en solid nedgang. Toyota er ned 9,7 prosent, Subaru er ned 24,5, Honda er ned 21,9 mens Mazda har gitt fra seg hele 37 prosent. Dette til tross for at de fikk en potensielt ny storselger i Mazda 3 i året som gikk. Men Mazda har ikke bare tapt markedsandeler i året som gikk. De har også hatt et oppgjør med egne forhandlere, og startet 2011 med 54 forhandlere. Innen året var omme var tallet bare 37.

De mest populære SUV'ene

Koreansk jubelår

Vis mer


De koreanske merkene fortsetter å stjele biter av kaka. Hyundai fortsetter oppturen, takket være blant annet i40. Året endte opp hele 30,3 prosent. Denne stigningen var derimot lite sammenlignet med søstermerket Kia, som omsatte hele 73,5 prosent flere biler i 2011 enn i 2010. Det koreanske merket som har størst vekst er derimot SsangYong. I 2010 solgte de 5 personbiler, mot 111 i 2011. Hele denne veksten skyldes nye Korando ene og alene, men om vi tar varebilene deres med i regnestykket så er veksten 51 prosent, fra 223 til 337 biler.

Toyota mest solgte pick-up'en

Premium i konkurranse

Foto: BMW Vis mer


Det foregår til enhver tid en kamp mellom de tre store premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz. Blant disse finnes det én klar taper, og to vinnere. BMW trekker det lengste strået, med en økning på 11,2 prosent. Audi henger rett bak, med en økning på 10,5 prosent. Mercedes-Benz har klart det kunststykket å tape markedsandeler i et år som ellers var i sterk vekst, og det var de faktisk alene om blant de store premiummerkene. Også Lexus spiste seg inn i markedet med en økning på hele 166,5 prosent, takket være CT 200h. Volvo ønsker også å defineres som et premiummerke, så for ikke å skuffe noen kan det nevnes at også Volvo vokste i 2011. Økningen endte på 14,7 prosent.

Årets tøffeste prøvekjøring

De mange og små

Mitsubishi solgte 1.402 ASX frem til 1. mai i fjor. I år er tallet nær halvert. Foto: Knut Moberg Vis mer


Ellers finner vi også merker som er veldig avhengig av få modeller, og som derfor går enten kraftig ned eller opp. Mitsubishi har økt antall omsatte biler med 67,8 prosent fra 2010 til 2011. Dette tar dem til 5,7 prosent markedsandel, fra 3,7 prosent i 2010, noe som først og fremst skyldes to modeller, ASX og elbilen i-Miev. Av andre merker som drar goder av enkeltmodeller finner vi Alfa Romeo, som hadde en økning på 23,8 prosent i 2011. Søstermerket Fiat står det ikke riktig så bra til med, for Fiat 500 kan ikke redde verden alene. Nedgangen for merket som helhet ble på hele 44,3 prosent. Det står eksempelvis i sterk kontrast til Mini, som også selger mindre biler. De mer enn doblet antall solgte biler, med en økning på 104,3 prosent.

Året som gikk

Snart er det duket for kalenderen med alle nyhetene for 2012. Den kan du lese her på DinSide en av dagene som kommer.