<b>JEEP PÅ TOPP:</b> Det lille amerikanske merket slår til med mer enn en tredobling av salget så langt i år - takket være Cherokee og denne krabaten: Nye Renegade. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
JEEP PÅ TOPP: Det lille amerikanske merket slår til med mer enn en tredobling av salget så langt i år - takket være Cherokee og denne krabaten: Nye Renegade. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Vinnerne og taperne i første kvartal 2015

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), har publisert kvartalstall som forteller hvordan det ligger an i topp og bunn.

Vi har sett på salgstallene for første kvartal og lot oss overraske over at Tesla er blant merkene med betydelig tilbakegang - tross et fantastisk mars-resultat.

Det er det imidlertid en god forklaring på, som vi kommer tilbake til lenger ned.

Markedets gang

Vi minner først om at det vi for enkelhets skyld kaller bilsalgstallene fra OFV, egentlig er en oversikt over førstegangsregistrerte, nye biler. (Av og til ser vi også på førstegangsregistrerte, bruktimporterte biler, men her er det altså nye biler det er snakk om.)

Mars ble nemlig en oppsiktsvekkende måned for bilsalget - i år som i fjor.

Men det skjedde mer enn bare at elbilene tok nesten en fjerdedel av kaka den måneden - noe som delvis forklares av oppdemmet etterspørsel etter Tesla Model S med firehjulsdrift - den såkalte D, som nå for øvrig også kommer i en billigere utgave.

Volkswagen er den soleklar lederen

EN VINNER: Nye Passat ble kåret til årets bil i Europa (bildet) og vil hjelpe Volkswagen til å konsolidere suksessen til Golf og særlig e-Golf. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer
Merkenes Topp 30 (Tall for første kvartal 2015)
Kilde: OFV AS 
TOTALT35.367
1. Volkswagen6.226
2. Toyota4.317
3. Nissan2.666
4. Ford2.088
5. BMW2.070
6. Skoda1.691
7. Volvo1.634
8. Mercedes-Benz1.572
9. Tesla1.532
10. Audi1.374
11. Peugeot1.299
12. Mitsubishi1.178
13. Mazda1.140
14. Kia1.006
15. Opel858
16. Suzuki844
17. Hyundai633
18. Subaru613
19. Renault570
20. Honda552
21. Citroen500
22. Lexus340
23. Mini191
24. Land Rover155
25. Porsche93
26. Jeep63
27. Dacia58
28. Fiat50
29. Polaris19
30. Alfa Romeo13



Ved å sammenligne årets første hele kvartal med samme kvartal i fjor, ser vi raskt en del tendenser:

Ser vi på de absolutte tall er det én klar vinner, og det er Volkswagen.

De troner fortsatt og enda mer overlegent på toppen av salgsstatistikken her i landet med en fremgang på 39 prosent i forhold til i fjor. Det blir enda mer imponerende når vi tenker på at markedet generelt hadde en nedgang på totalt tre prosent.

Det er VW Golf som drar lasset. Mer en én av ti nybilkjøpere velger kompakbilen og av dem velger to av tre den elektriske utgaven.

Men også Passat og familiebussen Transporter øker merkbart i forhold til i fjor.

Toyota henger med, selv uten elbil

Det skal sies at erkerival Toyota, på en annen plass, gjør motstand og er på vinnerlisten i første kvartal de også, med en moderat vekst på 0,5 prosent.

Det bør importøren være godt fornøyd med all den tid de stiller med det handicap i forhold til den tyske rivalen ikke å ha noen elbil på programmet.

Både den populære folkesuven RAV4 og småbilene Yaris og Aygo gjør det bra, og vokser i forhold til i fjor.

Nederst i artikkelen finner du en oversikt over bilmerkene som har solgt bedre enn markedssnittet så langt i år, etterfulgt av de som har gjort det dårligere enn markedet totalt. Noen merker peker seg ut i positiv («vinnerne») eller negativ («taperne») retning.

Jeep og Lexus i kraftig pluss

Ser vi på prosentvis økning blant merkene som er blitt registrert i 50 eller fler eksemplarer i løpet av første kvartal, er det Jeep som øker mest.

Dette er takket være introduksjonen av de nye modellene Cherokee og den kompakte folkesuven Renegade.

GODE RESULTATER: Lexus har suksess i Norge for tiden og er en av de største markedsvinnerne i 1. kvartal 2015. Her ser vi en fornøyd administrerende direktør Jan Christian Holm med hybrid-SUV-en NX 3ooh. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Lexus kan også feire mer enn en dobling fra i fjor og en markedsandel på en prosent mot 0,4 i fjor. Det er særlig hybrid-SUV-en NX 300h som forklarer dette, men også kompaktbilen CT 200h fortsetter å selge bra.

Ellers merker vi oss at både Porsche, som har fått sin nye Macan på programmet, og Renault, som nå greier å selge elbilen Zoe i tillegg til mini-SUV-en Captur, begge vokser med over 50 prosent fra i fjor.

Tesla på tapersiden

På tapersiden er det Fiat som ligger på bunnen med en halvering av salget. Av de større merkene ser vi kraftig tilbakegang for fjorårsvinner BMW, Volvo, Peugeot, Mazda - og Tesla.

Sistnevnte er kanskje overraskende for mange, men viser egentlig hovedsaklig hvor eksepsjonelt det gode salget på samme tid i fjor var.

Hos BMW er det fjorårssuksessene i3, 3-serie og X3 som sliter. Peugeot og Volvo har tilbakegang på de fleste modellene sine, mens Mazda hovedsaklig lider av tilbakegang for folkesuven CX-5 under Toyotas offensiv med RAV4.

Slik har de forskjellige merkene gjort det i første kvartal:

Merker som har gjort det bedre enn totalmarkedet hittil i år (Tallet foran merkenavnet indikerer rangeringen på merkestatistikken)
Kilde: OFV ASUtviklingAntallAndel
 fra i fjor i %bileri %
TOTALMARKED-3,135.367100
26. Jeep231,6630,2
22. Lexus129,73401
25. Porsche57,6930,3
19. Renault52,85701,6
27. Dacia41,5580,2
1. Volkswagen39,66.22617,6
14. Kia14,61.0062,8
4. Ford14,42.0885,9
20. Honda105521,6
6. Skoda3,71.6914,8
17. Hyundai1,66331,8
8. Mercedes-Benz1,51.5724,4
2. Toyota0,54.31712,2
3. Nissan0,32.6667,5
18. Subaru-1,66131,7
Merker som har gjort det dårligere enn totalmarkedet så langt i år
Kilde: OFV ASUtviklingAntallAndel
 fra i fjor i %bileri %
TOTALMARKED-3,135.367100
15. Opel-3,68582,4
23. Mini-5,91910,5
16. Suzuki-98442,4
12. Mitsubishi-15,91.1783,3
21. Citroen-205001,4
10. Audi-21,31.3743,9
9. Tesla-25,51.5324,3
13. Mazda-25,81.1403,2
11. Peugeot-26,21.2993,7
5. BMW-26,92.0705,9
7. Volvo-28,71.6344,6
24. Land Rover-35,11550,4
28. Fiat-49500,1