<b>SMARTE TAPERE:</b> Dessverre for Ford og Opel er ingen av disse to krabatene noen suksesser på det norske markedet og begge de to fordums storhetene i det norske markedet befinner seg på taper-siden av årets salgsstatistikk. (Til venstre: Ford B-Max, med én eneste, stor døråpning på hver side. Til høyre: Opel Meriva, med sidedører som åpnes i mootsatt retning). Foto: KNUT MOBERG
SMARTE TAPERE: Dessverre for Ford og Opel er ingen av disse to krabatene noen suksesser på det norske markedet og begge de to fordums storhetene i det norske markedet befinner seg på taper-siden av årets salgsstatistikk. (Til venstre: Ford B-Max, med én eneste, stor døråpning på hver side. Til høyre: Opel Meriva, med sidedører som åpnes i mootsatt retning). Foto: KNUT MOBERGVis mer

Vinnerne - og taperne i 2014

Hvilke økte mest i fjor? Tesla, selvsagt. Eller var det Volkswagen? Faktisk ingen av de to...

La oss presisere at vi denne gangen ser først på oppgang / nedgang i absoluttverdi. Målt i prosentvis endring blir listen selvsagt annerledes, men ta det med ro - vi byr på disse også - som vanlig takket være tallene vi har mottatt fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Mer om bilsalget i århundrets beste salgsår, 2014, kan du lese her.

BMW øker mest i antall

Av disse fremgår det, som sammenfattet av tabellen nederst i artikkelen, at det er BMW som har økt salget med flest biler fra 2013 til 2014: Fra 6.876 registrerte biler i 2013 økte antallet til 9.602 i fjor - en økning på 2.726 biler. Dette samtidig som de fortsetter å trone øverst på bruktimport-toppen.

BMW-suksessen modell for modell
Modell20142013+ / -
i32.04051+1.989
X5546149+397
5-serie1.277918+359
4-serie30855+253
X4249NY+249
2-serie191NY+191
3-serie1.9071.895+12
X62649-23
X31.3651.453-88
X18351.010-175
1-serie8031.246-443


Enda mer oppmuntrende for BMW er det nok at det langt fra er bare på grunn av elbilen i3 de øker salget så mye.

Million-SUV-en X5, med ny generasjon, legger voldsomt på fra 149 til 546 eksemplarer. Også 5-serien, takket være attraktiv motorisering i kombinasjon med firehjulsdrift, gjør det svært skarpt (+359).

Og snart kommer en ladbar 3-serie - som vi har prøvd!

Det er Volkswagen som kommer på annenplass med en oppgang på 2.529 registreringer, og Tesla er på pallen med 2.056 flere solgte biler i 2014 enn i 2013. Også Peugeot (4. med +1.296 biler) og Nissan (5. med +990) hadde et særs godt år i fjor.

Hos Volkswagen er det Golf og up! og da særlig de elektriske utgavene som drar lasset - andre modeller sliter, men VW kan se frem til fornyelse av de viktige modellene Tiguan og Touran i løpet av året.

Peugeot kan takke suksessen med sin 308 samt mini-suven 2008 for merkets fremgang.

Tesla øker mest i prosent

Mange vil nok hevde at de egentlige vinnerne er de som øker mest i forhold til hva salget var året før - altså den prosentvise oppgangen. Vi mener man bør ta hensyn til begge størrelsene - relativ endring kan jo være ganske misvisende hvis utgangspunktet for eksempel er veldig lavt.

Og slik sett kom Jeep (+154 prosent) på topp, foran Tesla (+103,5 prosent - altså en dobling), etterfulgt av Renault (Captur og elbilen Zoe), Lexus (Nye NX 300h) og... BMW.

Årets tapere

Ford-nedgangen modell for modell
Fiesta16141637-1,4
Kuga1.4981.571-4,6
S-Max791850-6,9
Tourneo Custom8491-7,7
Ka124153-19
Galaxy5985-30,6
Focus2.1413.169-32,4
C-Max264419-37
Mondeo9311.540-39,5
B-Max232457-49,2


Salgsstatistikken er på motsatt side lite lystig lesing for Ford, Hyundai og Toyota. Det er de tre som ligger på bunnen av den nedenstående tabellen og særlig for Hyundai, som kvitterer med en halvering av salget fra 2013 til 2014, ser det dramatisk ut.

Når det gjelder Ford, kan vi se modell for modell at ingen har greid å vokse. Dette overrasker ikke for en utgående modell som Mondeo. Den befinner seg dessuten i et segment som taper markedsandeler, men der i huset må det likevel være knyttet store forventninger til den nye Mondeo. En folkesuv som Kuga, som relativt nylig kom i helt ny utførelse, burde man derimot forvente bedre av.

Som vi ser nederst på tabellen sliter også Opel, som i flere foregående år. Subaru har også et tilbakeslag, men kan se frem til en helt ny Outback nå i 2015.

Og her er altså tabellen som gir hele historien. Vel, nesten - vi har for lesbarhetens skyld begrenset oss til merker som solgte over 1.000 biler:

Vinnere og tapere i 2014 (Endring i antall biler fra 2013 til 2014 finnes i den siste kolonnen.)
 Kilde: OFV ASAntall 2014Andel %Antall 2013Andel %Endring i % Biler + / -
 TOTALT144.202100142.1511001,4 2.051
1BMW9.6026,76.8764,839,6 2.726
2Volkswagen21.6591519.13013,513,2 2.529
3Tesla4.0422,81.9861,4103,5 2.056
4Peugeot6.5554,55.2593,724,6 1.296
5Nissan9.1926,48.2025,812,1 990
6Renault1.6331,18890,683,7 744
7Suzuki2.84822.3191,622,8 529
8Mercedes-Benz6.6034,66.0914,38,4 512
9Skoda7.4515,26.9484,97,2 503
10Citroen2.7511,92.4661,711,6 285
11Mazda6.1194,26.1094,30,2 10
12Audi7.0774,97.5115,3-5,8 -434
13Mitsubishi5.2383,65.7354-8,7 -497
14Honda2.1271,52.6551,9-19,9 -528
15Volvo11.3257,911.8638,3-4,5 -538
16Kia4.4093,15.0353,5-12,4 -626
17Opel2.94723.6142,5-18,5 -667
18Subaru2.4781,73.2332,3-23,4 -755
19Toyota16.00011,117.90912,6-10,7 -1.909
20Hyundai2.2431,64.1852,9-46,4 -1.942
21Ford7.8215,49.9977-21,8 -2.176