STØRST ØKNING I DESEMBER: Chevrolet er tilbake i det norske markedet og i desember var fremgangen 633 prosent i forhold til samme måned i 2011 (vel å merke fra 3 til 22 biler).  Her ser vi den rimelige stasjonsvognen Chevrolet Cruze.
STØRST ØKNING I DESEMBER: Chevrolet er tilbake i det norske markedet og i desember var fremgangen 633 prosent i forhold til samme måned i 2011 (vel å merke fra 3 til 22 biler). Her ser vi den rimelige stasjonsvognen Chevrolet Cruze.Vis mer

Vinnere og tapere i året som gikk

Vi kjøper mer BMW, Audi, Mercedes og Porsche, mindre VW, Ford, Opel og Peugeot.

Vi har tatt en grundigere titt på tallmaterialet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Som vi nylig kunne fortelle, ble 2012 et meget godt år for bilbransjen, til tross for at markedet viste svakhetstegn helt på tampen av året.

Og det er ikke bare salget generelt som har holdt seg høyt. Det samme gjelder også etterspørselen etter premium-merker og dyrere biler.

Ser vi på de 25 mest solgte bilmerkene i 2012, gjør nemlig en klar tendens seg gjeldende: Rangert etter prosentvis endring i bilsalget i forhold til 2011, kommer en klar overvekt av premium-merker øverst på listen.

MERCEDES-REKORD: Over 1.400 eksemplarer av denne modellen - B-klasse - løftet Mercedes til nye høyder i Norge. Også luksus-SUV-en ML solgte meget bra - hele 477 biler i 2012. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Fem premium

Salgstoppen - bilmerker, 2012 (Rangert etter solgte enheter)
Kilde: OFVMerkeSolgt 2012Andel
1Volkswagen20.50714,9
2Toyota16.90312,3
3Volvo11.5508,4
4Ford11.0078
5Audi8.3216
6BMW7.3255,3
7Skoda6.7934,9
8Nissan6.6584,8
9Peugeot6.2094,5
10Mercedes-Benz5.6164,1
11Hyundai5.5574
12Kia4.9173,6
13Mitsubishi4.6543,4
14Opel3.6162,6
15Citroen3.5832,6
16Subaru3.5592,6
17Mazda2.9272,1
18Suzuki2.0601,5
19Honda1.7311,3
20Mini8560,6
21Land Rover6840,5
22Renault6570,5
23Fiat6310,5
24Lexus4930,4
25Porsche3280,2


Fem av de ti bilmerkene som økte salget med mer enn 10 prosent i 2012 kan klassifiseres i premium-kategorien. Det er Land Rover, Porsche, Mercedes, BMW og Audi. De fem andre merkene er Kia, Mazda, Subaru, Nissan og Toyota.

I tillegg: Blant ikke-premium-merkene som øker mest finner vi bare asiatiske merker. Og her er det koreanske Kia og japanske Mazda som leder an, merker som begge nyter godt av fornyede og dynamiske modellprogrammer.

Relative tapere

I den andre enden av skalaen finner vi en miks av japanske og europeiske merker, men ingen premium-merker.

Mitsubishi ligger på bunnen av tabellen med en tilbakegang på 41 prosent, men her skal det i rettferdighetens navn sies at 2011-tallet var kunstig høyt, grunnet en svær ordrereserve for suksess-modellen ASX.

Ellers har både Suzuki, Renault og Opel en tilbakegang på over 20 prosent.

For både Opel og Renault har fallet vart over lengre tid - siden århundreskiftet - og må kunne karakteriseres som katastrofalt.

Opel hadde eksempelvis en markedsandel på 10,6 prosent i 1999, mens den i 2012 var helt nede på 2,6 prosent! Renault i løpet av samme periode har gått fra 3,2 prosent til 0,5.

MAZDA-SUKSESS: Den japanske produsenten er på full fart oppover i markedet - for en stor del takket være denne folke-SUV-en, CX-5. Og i år er nye Mazda 6 på plass. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Bilmerkene: Vinnere og tapere i 2012 (Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV))
 MerkeSolgt 2012AndelEndring fra 2011
1Land Rover6840,5 %218 %
2Porsche3280,2 %106 %
3Kia49173,6 %88 %
4Mazda29272,1 %66 %
5Subaru35592,6 %50 %
6Mercedes-Benz56164,1 %24 %
7BMW73255,3 %17 %
8Nissan66584,8 %14 %
9Audi83216 %13 %
10Toyota1690312,3 %11 %
11Mini8560,6 %5 %
12Lexus4930,4 %3 %
13Hyundai55574 %1 %
14Volkswagen2050714,9 %-2 %
15Citroen35832,6 %-2 %
16Volvo115508,4 %-4 %
17Fiat6310,5 %-11 %
18Skoda67934,9 %-11 %
19Honda17311,3 %-14 %
20Ford110078 %-15 %
21Peugeot62094,5 %-16 %
22Opel36162,6 %-23 %
23Renault6570,5 %-25 %
24Suzuki20601,5 %-33 %
25Mitsubishi46543,4 %-41 %


SOM VARMT HVETEBRØD: 235 nye eksemplarer av Porsche Cayenne ble solgt i Norge i fjor. Vis mer