<b>VINNER IGJEN:</b> Lexus tar seieren igjen i den årlige kåringen Auto Index. Her representert med høstens nykommer, NX 300h. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NO
VINNER IGJEN: Lexus tar seieren igjen i den årlige kåringen Auto Index. Her representert med høstens nykommer, NX 300h. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NOVis mer

Vinner igjen: Lexus med storeslem

For tredje gang stikker Lexus av med seieren i prestisjeoppgjøret Auto Index.

Rundt 100.000 bileiere har i den årlige undersøkelsen Auto Index sagt hva de mener om bilen de kjører. Nær 13.000 av disse er nordmenn. Summen av meningene er så lagt sammen, og vinneren av årets undersøkelse er den samme i år som de to foregående årene. Aller best skal det være å eie en Lexus.

Resultater: Autoindex 2013
Resultater: Autoindex 2012

- Til tross for en stadig tøffere kamp om markedsandelene og økende fokus på store rabatter i bransjen, er vi fortsatt tro mot vår strategi som har vært å levere en annerledes kundeopplevelse, forteller Jan Christian Holm.

AutoIndex er en undersøkelse utført av Loyalty Group, som ser på hvor tilfredse bilkundene er når det kommer til bilen, forhandlere, verksteder og lojalitet. I tillegg til å kåre vinnere innenfor de fire ulike kategoriene, legges også alle resultatene sammen, og det kåres en sammenlagtvinner.


Dette er tredje året hvor Lexus er tatt med i undersøkelsen, og det tredje året de har stukket av med seieren. Seieren må kunne sies å være en storeslem, ettersom Lexus ikke bare topper totallisten, men også alle undersøkelsens delkategorier.

Premium øverst

I år, som tidligere år, er det i stor grad premium-merkene som erobrer de øverste plassene på resultatlisten. Maksimalt kan hvert merke oppnå en poengsum på 1000 poeng. I år var Lexus nesten i en klasse for seg, mens det for de neste merkene på topplisten var relativt jevnt.

Det eneste merket som blander seg inn blant premium-merkene på den samlede topplisten er Toyota, som havnet på en respektabel tredjeplass. Ettersom Lexus er et merke under Toyota-paraplyen, må selskapet se seg storfornøyd med det totale resultatet av undersøkelsen.

AutoIndex 2014: Dette er de fem beste etter at en horde bileiere er spurt om sitt syn på deres eget bilmerke, og dens organisasjon. Høyeste mulige poengsum er 1000. Illustrasjon: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NO Vis mer


- Det skal fortsatt brukes mye tid og ressurser på hver enkelt kunde, forteller Holm, som i en periode skrev håndskrevet julekort til hver eneste Lexus-kunde.

STOLT: Jan Christian Holm fra Lexus Norge innrømmer å være en stolt gubbe, for tredje år på rad. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NO Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


-Det har dessverre stoppet opp av naturlige årsaker, sier Holm med et smil, vel vitende om at han det neste året vil få mer å gjøre enn noen gang.

Den nye Lexus NX 300h kommer på markedet i september, og med et salgsmål på 700 biler skal den gjøre at Lexus dobler antall solgte biler det neste året.

- Vi skal fortsatt gjøre vårt beste for at våre kunder utnevner Lexus til beste bilmerke også i fremtiden, avslutter Jan Christian Holm.