19 av de 43 modellene som har oppnådd fem stjerner i Euro NCAPs nye testregime, ville ha mistet den femte stjernen om de var blitt testet i dag. Blant disse er Audi Q5, Volvo C30, Toyota iQ, Mazda 6, Volkswagen Scirocco, Peugeot 3008 og Mercedes-Benz C-klasse. Foto: Per Ervland
19 av de 43 modellene som har oppnådd fem stjerner i Euro NCAPs nye testregime, ville ha mistet den femte stjernen om de var blitt testet i dag. Blant disse er Audi Q5, Volvo C30, Toyota iQ, Mazda 6, Volkswagen Scirocco, Peugeot 3008 og Mercedes-Benz C-klasse. Foto: Per ErvlandVis mer

Ville ikke klart det i dag

Hele 19 av bilmodellene som markedsføres med full pott hos Euro NCAP, ville ikke ha klart fem stjerner om de ble testet i dag.

Audi Q5, Mazda 6, Peugeot 3008, Volvo C30. Hvis du går inn på Euro NCAPs nettsider vil du kunne lese at disse bilmodellene har fem kollisjonstest-stjerner - det beste resultatet som kan oppnås hos Euro NCAP.

Og det er jo for så vidt sant. De nevnte bilmodellene oppnådde faktisk fem stjerner - den gangen de ble testet. Men hadde de blitt testet i dag, så hadde de ikke klart den femte stjernen. Det samme gjelder modeller som Audi A4, Honda Jazz, Mercedes-Benz C-klasse, Subaru Legacy, Toyota iQ og ti andre bilmodeller (se tabell).

Les også: Det beste fra DinSide Motor

Stjerne-inflasjon

Forvirret? Det er i tilfelle ikke så rart. Euro NCAPs prosedyrer og poengsystemer er nemlig svært komplisert materie. Dagens spesifikke problemstilling har blant annet sin bakgrunn i at Euro NCAP helt fra starten i 1997 til 2009 opererte med rigide poengsystemer. Det betød at bilmodeller som eksempelvis ble testet i 2008 ble vurdert etter de samme kriteriene som biler som ble testet ti år tidligere.

Subaru Legacy er en av 19 femstjerners-biler som ikke lever opp til dagens femstjernerskrav. Foto: Euro NCAP Vis mer
Tabellen viser følgende poengsummer i prosent (f.v.): Sammenlagt, voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse, sikkerhetsutstyr.

Samtlige bilmodeller i tabellen står oppført med 5 stjerner hos Euro NCAP.

Poengsummer markert med gul bakgrunn er for lave for å oppnå fem 2010-stjerner.

Modellene over streken oppnår mer enn 75 prosent måloppnåelse sammenlagt, men klarer ikke 2010-kravene for en av tre disipliner: Voksen (kun Honda Civic), barn (3 modeller), fotgjenger (6 modeller).

Ingen av modellene under streken klarer sammenlagtkravet på 75 prosent måloppnåelse. I tillegg havner de under 2010-kravene i én eller to disipliner. Honda Jazz, Subaru Legacy og Mazda 6 havner under 2010-kravene til voksenbeskyttelse, mens Citroën DS3, Subaru Legacy, Peugeot 308 CC og Mercedes-Benz C-klasse havner under 2010-kravene til barnebeskyttelse.

(Mercedes-Benz C-klasse oppnår kun 69,6 prosent sammenlagt, men oppnådde likevel fem stjerner Vis mer



Etter hvert som bilprodusentene ble flinkere, ble konsekvensen selvsagt at stadig flere bilmodeller oppnådde fem stjerner. Til slutt var situasjonen slik at nesten samtlige biler som ble testet av Euro NCAP oppnådde fem stjerner. Og dermed var ikke lenger Euro NCAP-stjernene spesielt nyttige eller interessante for europeiske bilkjøpere.

Tre stjernerekker

I tillegg opererte Euro NCAP etter hvert med hele tre "stjerne-rekker": én for voksenbeskyttelse (1 til 5 gule stjerner), én for barnebeskyttelse (1 til 5 blå stjerner) og én for fotgjengerbeskyttelse (1 til 4 grønne stjerner). Dette systemet var ikke bare komplisert for forbrukerne å forholde seg til, det var i tillegg ulogisk fordi det kun var mulig å oppnå fire "fotgjenger-stjerner".

Nedprioriterte fotgjengerbeskyttelse

Hovedproblemet var imidlertid at fleste bilprodusentene først og fremst var opptatt av de gule stjernene (voksenbeskyttelse). For hvorfor skulle de bry seg om de grønne fotgjengerbeskyttelse-stjernene? Så lenge de oppnådde fem voksenbeskyttelse-stjerner hadde de det de trengte av markedsføringshensyn. Og hvor mange kunder var det egentlig som brød seg om fotgjengerbeskyttelse? Den brutale sannhet er nok at de fleste mennesker er mer opptatt av egen enn andres sikkerhet. Og dessuten hadde jo bilkjøperne noen planer om å kjøre på fotgjengere uansett.

1: Kun én stjernerekke

Overnevnte er en del av bakgrunnen for at Euro NCAP i mars 2009 gjennomførte en grundig revisjon av sine prosedyrer og poeng-systemer. Revisjonen omfattet en hel rekke endringer og nyvinninger. En av de viktigste er imidlertid at testede biler heretter kun tildeles ett sett med stjerner. Denne ene stjernerekken reflekterer sammenlagt-resultatene fra alle de tre "gamle" disiplinene (voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse) samt én ny disiplin (sikkerhetstustyr).

2: Minimumskrav

Samtidig ble det innført minimumskrav knyttet til alle de fire disiplinene. Det betyr at det ikke er mulig å oppnå fem stjerner om man gjør det elendig i én disiplin - for eksempel fotgjengerbeskyttelse. Dermed oppnådde Euro NCAP å tvinge bilprodusenter som opererer i Europa til å legge vekt på alle sikkerhetsaspektene som vurderes av instituttet.

3: Progressivitet

I tillegg innførte Euro NCAP en annen grunnleggende endring: Progressive poenggrenser. Progressiviteten innebærer at vil bli stadig vanskeligere å oppnå fem stjerner. Formålet er at bilprodusentene ikke skal kunne hvile på laurbærene, men bilindustrien hele tiden er nødt til å arbeide videre med å forbedre sikkerheten. Det som var godt nok i 2009, er altså ikke godt nok i år. Og det som er godt nok i år, vil ikke lenger være godt nok i 2012.

Nesten halvparten

Honda Jazz klarte bare 78 prosent måloppnåelse i voksenbeskyttelsetesten, og ville dermed ikke ha klart fem stjerner i dag. Foto: Euro NCAP Vis mer


Og dermed har vi endelig kommet til poenget bak dagens artikkel. Den 1. januar i år innførte nemlig Euro NCAP nye og strengere krav både for sammenlagt-resultater, voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse og fotgjengerbeskyttelse (se ramme).

Basert på disse nye kravene har vi analysert resultatene til samtlige 53 bilmodeller som er testet siden innføringen av det nye regimet i 2009, hvorav 43 har oppnådd fem stjerner. Og vår analyse avslører at nesten halvparten av disse - nærmere bestemt 19 modeller - ikke lever opp til dagens krav for å bli tildelt fem stjerner.

Ikke nevnt

Tabellen viser de progressivt strengere kravene (i prosent) for å oppnå 5 Euro NCAP-stjerner. Øverst sammenlagtkarakteren, etterfulgt av de fire disiplinene som ligger til grunn for sammenlagtkarakteren. Fete tall innebærer endring sammenlignet med forrige krav. Vis mer


Hvis du går inn på Euro NCAPs sider, er imidlertid ikke dette nevnt noe sted. For eksempel står Subaru Legacy oppført med fem like lekre 2009-stjerner som Toyota Avensis. Dette til tross for at Legacy - hvis den hadde blitt testet i 2010 - i motsetning til Avensis ikke ville ha klart femstjerners-kravet verken når det kommer til sammenlagtpoeng, voksenbeskyttelse eller barnebeskyttelse.

Fordi Euro NCAP ikke har valgt å informere om dette, kan også Subaru og alle de andre fortsette å bruke bilens fem stjerner for alt de er verdt i sin markedsføring.

Ikke mulig

Nå er det selvsagt mulig å innvende at Euro NCAP oppgir alle delpoengsummer på sine nettsider - og at leserne dermed har mulighet til selv å regne seg frem til at Legacy ikke i dag ville ha klart fem stjerner. Dette regnestykket er imidlertid så komplisert - og krever så inngående kjennskap til Euro NCAP-regimet - at det i praksis ikke kan forventes.

Dårlig veiledning

Mercedes-Benz C-klasse står hos Euro NCAP oppført med fem stjerner. Poengsummene bilen oppnådde sammenlagt og i disiplinene barnebeskyttelse og fotgjengerbeskyttelse ville imidlertid ikke kvalifisert ti l fem stjerner hvis bilen ble testet i dag (I tabellen står C-klasse oppført med 69,6 prosentsammenlagt, noe som heller ikke var nok til å få fem stjerner i 2009. Grunnet beregningstekniske finurligheter fikk C-klasse likevel fem stjerner. Foto: Euro NCAP Vis mer


Hele poenget med Euro NCAP, slik vi forstår det, er å hjelpe europeiske bilkjøpere med å skille klinten fra hveten når det kommer til sikkerhet. Det faktum at Euro NCAPs lesere ikke gjøres oppmerksom på at nesten halvparten av femstjerners-bilene ikke tilfredsstiller dagens femstjernes-krav bidrar imidlertid etter vårt syn mer til å tåkelegge enn til å veilede.

Tydelig merking

Som DinSide-leser vil du imidlertid heretter få full oversikt over hvilke bilmodeller som klarer fem 2010-stjerner og hvilke som ikke gjør det. I vår store tabell - som oppdateres løpende - har vi nå gulmerket alle bilmodeller som ikke tilfredsstiller 2010-kravene til fem stjerner.

Les også:

  • De sikreste bilene: Testet etter de nye reglene
  • De sikreste bilene: Alle
  • Alt om de nye kollisjonstestene
  • DinSide Motors juveler