Foto: Perana
Foto: PeranaVis mer

Villdyr fra Afrika

I Genève ble Zagatos nyeste vist frem. Og den overrasket.

Denne bilen, som skal produseres i maksimalt 999 eksemplarer årlig, er oppsiktsvekkende av flere grunner. For det første er den designet av Zagato, den legendariske karosseribyggeren fra Milano. For det andre er det en vaskeekte og rendyrket sportsbil med voldsomme ytelser.

Afrikansk

Og for det tredje: Den skal produseres i Afrika. Riktignok i Syd-Afrika, som er det mest industrialiserte landet på kontinentet, og hvor Perana har holdt på med produksjon av Ford-baserte sportsbiler i liten skala i en årerekke.

Z-One

Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana
Foto: Perana

Prototypen vi ser her, og som var utstilt i Genève i begynnelsen av mars, skal altså i produksjon og henvender seg i første rekke til det europeiske markedet, hvor den vil kunne fremstå som konkurransedyktig på pris takket være de lave produksjonskostnadene i Syd-Afrika. Bilen heter Perana Z-One (uttales zee-one) og den er en ren representant for Zagatos tradisjonelle stilistiske filosofi: Enkelt, lett og aerodynamisk.


Under fire sekunder

Men under panseret er dette et skikkelig villdyr. Der finner man nemlig en 6,2-liters V8-motor (ja, helt riktig, fra Corvette), med en maksimal effekt på 446 hestekrefter og et dreiemoment på 583 newtonmeter. Girkassen er en sekstrinns manuell. I og med at bilen har en lav egenvekt på under 1.200 kilo går det unna for alvor: Toppfarten skal ligge på 299 kilometer i timen og 0 til 100 skal være unnagjort på under fire sekunder. Vi snakker med andre ord om supersportsbil-ytelser.

Perana Z-One, som er en ren toseter, er 440 centimeter lang, 192 centimeter bred og 123 centimeter høy. Bilen er utstyrt med Michelin PS2-dekk; 275/35-18 foran og 345/30-19 bak.

Så var det prisen. Som nevnt kan denne bilen produseres rimelig, og det er årsaken til at Perana Z-One faktisk tilbys til en pris før avgifter på under en halv million kroner. For å ta bilen til Norge regn med nærmere 600.000 kroner bare i effektavgift og godt over en million i avgifter og MVA totalt...