SIKTER HØYT: Stinger er den nye modellen fra Kia som skal redefinere merkevaren, hevder produsenten. De av dere med god hukommelse vil dra kjensel på linjer fra konseptbilen Kia GT. Foto: Kia
SIKTER HØYT: Stinger er den nye modellen fra Kia som skal redefinere merkevaren, hevder produsenten. De av dere med god hukommelse vil dra kjensel på linjer fra konseptbilen Kia GT. Foto: KiaVis mer

Kia Stinger - GT-bil fra Korea

Vil utfordre Audi og BMW

I Detroit overrasker Kia alle med en bakhjulsdrevet og spenstig designet Gran Turismo-sedan.

Kia vakte oppsikt da de i 2011 viste konseptbilen GT på bilutstillingen i Frankfurt. Det ble to år senere bekreftet at Kia skulle sette en GT i produksjon. I 2014 dukket Stinger-navnet opp, da nok en dynamisk konseptbil ble vist. Navnet: GT4 Stinger. Og nå - over fem år etter det første konseptet - er produksjonsbilen et faktum. Den vises i disse dager på den nord-amerikanske bilutstillingen (NAIAS) i Detroit.

Det er litt spesielt at koreaneren med denne showstopperen til en viss grad bidrar til å ta noe av glansen fra de amerikanske produsentene på hjemmebane.

BITURBO-KREFTER: Den europeisk-utviklede Kia Stinger er her fotografert i USA i amerikansk versjon med V6 biturbomotor på 365 hestekrefter. Foto: Kia Vis mer

BMW-mann utviklingsansvarlig

Mens den mindre GT4 Stinger var designet av Kias amerikanske design-senter, har det nemlig vært oppgaven til det europeiske utviklingssenteret i Frankfurt å ta frem produksjonsbilen Stinger. Under oversyn av konsernets designsjef Peter Schreyer, var det det europeiske designsenteret under ledelse av Gregory Guillaume som sto for formgivningen, mens chassis-utviklingen ble ledet av Albert Biermann, som Kia hentet fra BMW for litt over to år siden.

Det er nesten symbolsk at to av de hovedansvarlige for utviklingen av Kias første GT eller Gran Turismo (det er det de definerer denne «sports-sedanen» som), har bakgrunn fra henholdsvis Audi og BMW. Det insisteres nemlig på at denne bilen har som misjon å utfordre premium-merker som de to nevnte på deres egne premisser.

FLY-INSPIRERT: Kia hevder at dysene til klimaanlegget skal dra tankene mot et fly. Det er valgt høyverdige materialer til interiøret, for å kunne konkurrere mot biler i premium-segmentene. Foto: Kia Vis mer

Nürburgring-testet

Kia presiserer at det er arbeidet spesielt for å gi bilen sportslige og gode kjøreegenskaper; bilen er basert på en ekstra avstivet plattform og chassiet består for 55 prosent av såkalt ultra-sterkt stål. Stivheten skal også bidra til å gi lavt lydnivå i kupéen. Samtidig skal et sofistikert understell basert på tradisjonell MacPherson forstilling og multi-lenke oppheng bak gi den nødvendige kombinasjonen av veifølelse og komfort som man forventer i en ekte GT.

Denne skal være blitt fremelsket og fintunet av spesialiserte ingeniører og teknikere, blant annet gjennom flere år med testing på den berømte nordsløyfa på Nürburgring-banen i Tyskland helt siden den første konseptbilen ble vist.

Kia lister selv opp bilene de ser på som mulige konkurrenter: Audi A4, BMW 4 Gran Coupé, Infiniti Q50 og Lexus IS. De kunne antakelig også nevnt den italienske skjønnheten Alfa Romeo Giulia, som vi testkjørte i 2016.

SPORTS-SEDAN: Som 4-dørs GT har Stinger kupé-lignende silhuett - ikke ulik Tesla Model S. Foto: Kia Vis mer

Øvre mellomklasse-størrelse

Men Stinger er noe større enn de nevnte bilene - både akselavstanden på 291 centimeter og lengden på 483 centimeter gjør den til en bil som er sammenlignbar også med biler som Mercedes-Benz CLS og Lexus GS - i det minste størrelsesmessig. Det gjenstår å se i hvilken grad Kia har lykkes i å gi Stinger premium-preg, men når det gjelder merkevarens image stiller de uansett med et handicap.

Men det er nettopp utfordringen den koreanske produsenten har ønsket å ta tak i. Albert Biermann uttaler i pressemeldingen som annonserte den nye GT-en:

- Jeg tenker at for Kia som merke, er Stinger som en spesiell begivenhet, fordi ingen forventer en slik bil - ikke bare hvordan den ser ut, men også hvordan den er å kjøre. Det er et helt nytt dyr. (sic!)

SIGNERT KIA: Tigersnute-grillen er typisk Kia og er på Stinger flankert av komplekse LED-hovedlykter. Foto: Kia Vis mer

To turbomotorer

Hvilke motoriseringer Kia Stinger vil være utstyrt med når den kommer til Europa, vet vi ikke ennå. De to drivlinjene som ble presentert i Detroit er en firesylindret toliters turbomotor og en 3,3-liters V6-motor - også den turboladet.

KONKURRENT: Infiniti Q50 er en av premium-bilene Kia har i siktet med sin Stinger GT. Foto: Infiniti Vis mer

Førstnevnte yter 255 hestekrefter og har et dreiemomenbt på 353 newtonmeter fra 1.400 til 4.000 omdreininger, mens den store motoren stiller med 365 hester og 500 newtonmeter fra 1.300 til 4.500 omdreininger. Som vi ser har altså begge mye trekkraft over et bredt register.

Kreftene overføres til bakhjulene via en 8-trinns automatkasse som er utviklet internt i Hyundai/Kia-konsernet - det er standardløsningen. Men for første gang tilbyr Kia her valget mellom bak- og firehjulsdrift.

Avansert understell

Den bakhjulsdrevne versjonen har momentkontroll via en differensialbrems på bakakselen, mens den firehjulsdrevne får elektronisk momentstyring (Torque Vectoring), som sender krefter til hjulene individuelt etter behov basert på analyse av føreradferd og kjøreforhold målt av sensorene til det utvidede stabilitetskontrollsystemet.

SPORTSLIG: Veiegenskapene til Kia Stinger er blitt kvesset gjennom utvikling under oppsyn av eks-BMW-ekspert og grundig testet under krevende forhold på selveste Nürburgring. Foto: Kia Vis mer

Den avanserte dempingen er programmerbart med mulighet til å velge mellom hele fem forskjellige innstillinger avhengig av hva slags oppsett man ønsker: Personal, Eco, Sport, Comfort og Smart.

Ønsker man å posisjonere seg høyt, må selvsagt utstysnivået være tilsvarende og Kia gjør en innsats også på det feltet, selvsagt med det nyeste av sikkerhets-og assistanseprogrammer, infotainmentsystem og HUD (Head-up display eller informasjon projisert på frontruten). Mot tillegg er et luksuslydanlegg på 720 watt fra Harman/Kardon med 15 høyttalere også tilgjengelig.

Kia Stinger kommer på markedet sent i 2017 og det nord-amerikanske markedet er først ut.

Les også:

Flere bilder:

Alle foto: Kia