Vil ta tid før Kina-biler inntar Europa

I fjor var det mange som spådde at kinesiske biler ville innta Europa allerede i år. Nå tyder alt på at disse spådommene var altfor optimistiske.

Chery Tiggo Vis mer

Vil ta tid før Kina-biler inntar Europa

  1. Store bilder av kinesiske bilmodeller
Jiangling Landwind Vis mer


Mange av dem ser tøffe ut. Og de ville sannsynligvis ha vært svært billige. Men de som har gått og ventet på at de kinesiske bilprodusentene skal etablere seg i Europa, ser ut til å måtte smøre seg med tålmodighet. Ifølge Automotive News Europe har nemlig både kineserne og potensielle europeiske importører innsett at europeiske sikkerhets- og utslippskrav foreløpig er effektive hindre for de kinesiske bilmodellene.

Katastrofal kollisjonstest

Dette ble skremmende klart da den tyske bilistorganisasjonen ADAC i september i fjor gjennomførte en uavhengig kollisjonstest av firehjulstrekkeren Jiangling Landwind. Sikkerhetsburet som skulle beskytte passasjerene brøt fullstendig sammen og motoren ble presset inn i kupeen. Resultatet var at hele dashbordstrukturen knuste føreren, som deretter måtte skjæres ut av bilen. ADAC-testen ble kroken på døren for Landwind, som var den første og foreløpig eneste kinesiske personbilen som har vært solgt i Europa.

Må homologeres

Changfeng Cheetah C1 Vis mer


For å lovlig kunne importere og selge personbiler i Europa må de ulike modellene først gjennom en såkalt homologerings-prosess. For å bestå denne må det dokumenteres at den aktuelle modellen tilfredsstiller en rekke standarder, deriblant krav om kollisjonssikkerhet, fotgjengersikkerhet og utslipp. En slik prosess stiller ikke bare strenge krav til bilmodellen, den er i tillegg en kostbar affære.

Jiangling Landwind var ikke homologert, men den belgiske importøren benyttet et smutthull i lovgivingen som tillater at hver enkelt bil blir godkjent individuelt. På denne måten ble det solgt rundt hundre biler før den famøse kollisjonstesten satt en stopper for salget.

Minst tre år

Lifan 520 Vis mer


ADAC-testen var ikke bare svært negativ reklame for Landwind og den belgiske importøren. Den negative medieomtalen rammet i tillegg kinesisk bilindustri generelt. Med flere skandaler av samme omfang vil det sannsynligvis blitt svært vanskelig å selge kinesiske biler i Europa i det hele tatt. Dette har de kinesiske produsentene forstått og har derfor tatt foreløpig rev i seilene.

Både Jiangling, Brilliance Jinbei Automobile og Great Wall Automotive har nå utsatt sine Europa-satsinger. Happy Emmisary har foreløpig valgt å kutte ut introduksjonen av sin minibil. Og Geely, som viste fem bilmodeller på internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst, er nå tause om sine Europa-planer.

Chery M14 Vis mer


Bileksperter Automotive News Europe har vært i kontakt med antar at kinesiske bilprodusenter vil trenge minst tre år før noen av deres modeller vil tilfredsstille europeiske krav.

Kilde: Automotive News Europe

  • Store bilder av kinesiske bilmodeller finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV
  • Kina-bilene: Nå blir det alvor
  • Billige biler: Europeerne svarer kineserne