KJEMPERABATT: Audi Q7 e-tron er blant de svære luksus-SUV-ene som får en heftig avgiftslette fordi det er en ladbar hybridbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJEMPERABATT: Audi Q7 e-tron er blant de svære luksus-SUV-ene som får en heftig avgiftslette fordi det er en ladbar hybridbil. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Bilbransjen og elbilforeningen ønsker endring i avgiftene

Vil redusere avgiftsfordelen til ladbare hybrider

Elbilforeningen: - Folk gis et signal om at de kjøper en bil med lavt forbruk og god miljøeffekt, og slik er det ikke nødvendigvis.

Som vi skrev da forslaget til nytt statsbudsjett ble lagt frem i fjor, splitter bilavgiftene bilbransjen.

Men ikke mer enn at det store flertallet av importørene sa seg enige i at, når det gjelder ladbare hybrider, er den foreslåtte avgiftsleggingen feilslått.

Store ladbare hybrider var avgiftsvinnerne i statsbudsjettet for 2017. Gevinsten er enorm. Bilene det er snakk om er blant annet de ladbare utgavene av BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Porsche Cayenne, Audi Q7 og Volvo XC90.

Felles pressemelding

Det er nå Bilimportørenes Landsforening (BIL), og Norsk elbilforening som, i en felles uttalelse, går inn for å få endret avgiftsstrukturen som i dag favoriserer ladbare hybrider kraftig. Som vi tidligere har skrevet, har mange undersøkelser vist at slike biler har et vesentlig høyere forbruk (og dermed utslipp), i virkeligheten enn det som er målt etter EUs målesyklus NEDC.

ØNSKER ENDRING: Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

I uttalelsen fra de to organisasjonene heter det blant annet at de forventer at regjeringen kommer med endringer i engangsavgiften for bil i revidert nasjonalbudsjett.

"I dag premierer engangsavgiften ladbare hybrider med en vektrabatt de ikke fortjener", heter det i pressemeldingen.

-For stor avgiftslette

- Ladbare hybrider får i dag et vektfradrag på 26 %. Det er en for stor avgiftslettelse da de får for stor vektrabatt i forhold til den reelle vekten av nullutslipps-komponentene, sier direktør i Bilimportørenes Landsforening Erik Andresen i uttalelsen.

- Bransjen opplever dette som en ordning som ikke er teknologinøytral. Undersøkelser BIL har foretatt viser at vektfradraget bør være 20% for biler under 2000 kg og 15% for biler over 2000 kg. Dette må det ordnes opp i nå,

I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2017, ble det varslet at endringer i engangsavgiften skulle komme så snart som mulig, og helst i revidert nasjonalbudsjett.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, uttaler følgende:

ØNSKER ENDRING: Direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), Erik Andresen. Foto: B.I.L. Vis mer

- Nå må regjeringen få på plass en endring! Ladbare hybrider med begrenset mulighet til å kjøre elektrisk får store miljørabatter. Det er et viktig signal at også bransjen nå sier at dagens ordning treffer skjevt, sier generalsekretæren.

Ulike endringsforslag

BIL og Norsk elbilforening har spilt inn to ulike modeller for hvordan engangsavgiften bør endres for de ladbare hybridene, men de er grunnleggende enige om at det haster å få endringen gjennomført.

- Folk gis et signal om at de kjøper en bil med lavt forbruk og god miljøeffekt, og slik er det ikke nødvendigvis. Dagens ordning skiller heller ikke mellom de gode og de dårlige hybridene, sier Christina Bu.

De ferskeste tallene fra nyregistreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser ifølge den felles uttalelsen at 43,5 prosent av markedet så langt i år består av ladbare hybrider som ikke har over 50 kilometer rekkevidde. Hele 46,6 prosent av de ladbare hybridene er SUV-er (32 prosent for alle personbiler, og 8,7 prosent for elbiler).

Les også: