FRA LØVETANN TIL GUMMI: Mellom et halvt og ett tonn rågummi kan produseres per innhøsting fra en hektar med slike løvetannplanter. Fraunhofer-forskerne har klart å isolere et ensym som gjorde "melken" fra løvetannen vanskelig utnyttbar, for så å "sjalte" denne ut og prosjektet gir nå lovende resultater. Latexen vil kunne brukes til bildekk - men også andre gummiprodukter der naturgummi er det mest anvendelige råmaterialet. Foto: Fraunhofer Institut
FRA LØVETANN TIL GUMMI: Mellom et halvt og ett tonn rågummi kan produseres per innhøsting fra en hektar med slike løvetannplanter. Fraunhofer-forskerne har klart å isolere et ensym som gjorde "melken" fra løvetannen vanskelig utnyttbar, for så å "sjalte" denne ut og prosjektet gir nå lovende resultater. Latexen vil kunne brukes til bildekk - men også andre gummiprodukter der naturgummi er det mest anvendelige råmaterialet. Foto: Fraunhofer InstitutVis mer

Vil lage dekk av gummi fra løvetann

Verden står overfor et kapasitetsproblem når det gjelder naturgummi. Da øker kreativiteten.

Det er ikke nytt at det forskes i alternative muligheter for å fremstille naturlig gummi, i og med at man ganske lenge har visst at det er begrenset hvor mye som kan fremstilles fra det som til nå har vært hovedkilden, nemlig Hevea-treet som hovedsaklig finnes i Syd-Øst-Asia.

Samtidig ønsker man å unngå å gjøre seg mer avhengig av syntetisk gummi basert på fossile råvarer. For øvrig har naturgummi en del egenskaper som den syntetiske gummien ikke har, spesielt når det gjelder varmetoleranse og friksjon.

Les også: Disse sjåførene får ekstra mange prikker

Oppstart i USA

I USA arbeides det derfor målrettet mot alternative løsninger basert på løvetannproduksjon.

Programmet PENRA, i regi av Ohio State University, har kommet langt på dette feltet og allerede i fjor kunne den japanske dekkprodusenten Bridgestone annonsere at de vil starte opp storskalatesting med dekkgummi fra løvetann i 2014.

Lengst i Tyskland

Men nå hevder Continental Dekk at også de står på randen av et gjennombrudd med sitt utviklingsprosjekt for gummi laget av løvetann. I de senere årene har Continental, sammen med Fraunhofer-instituttet i Aachen i Tyskland, klart å produsere høyverdig gummi fra løvetann i laboratoriet, kan de fortelle i en pressemelding.

Et pilotanlegg i Münster har vist at det er mulig å produsere tonnevis av gummi med råvarer utvunnet fra løvetann. Dette er forøvrig løvetann spesielt fremelsket for formålet, og som er dyrket i store drivhusanlegg.

Les også: Test av Skodaen som skal ta Golf

Mindre væravhengig

SÅ NÆRLIGGENDE: Satt i system, kan det forhatte ugresset vise seg å bli meget nyttig for dekk-industrien i fremtiden. Foto: Øyvind Paulsen Vis mer


– Vi investerer stort i dette prosjektet fordi vi er overbevist om at det vil være i stand til ytterligere forbedre vår dekkproduksjon i det lange løp. Produksjon av gummi fra løvetann er langt mindre væravhengig enn produksjon fra gummitrær, og sist, men ikke minst; løvetann kan vi plante nær sagt hvor som helst. Vi kan dyrke avlinger med løvetann nær våre produksjonssteder, og dermed spare miljøet på grunn av langt mindre logistikk, forklarer Nikolai Setzer hos Continental.

De første dekkene med gummi laget av løvetann er planlagt testet på vanlige veier.

Mer robust

– Vi har bygget opp en stor kompetanse innen løvetanndyrking de siste årene, og gummien produsert fra løvetann er faktisk mer robust enn gummien fra gummitrær. Med denne teknologien tar vi et langt steg mot vår mål om å produsere dekk helt uten bruk av fossile materialer, sier Frank Larsen, teknisk sjef hos Continental Dekk Norge.

Det Fraunhofer og Continental håper, er å komme frem til en levedyktig produksjonsprosess i løpet av de nærmeste fem årene.

Enn så lenge er likevel tidsperspektivet noe usikkert, men det virker åpenbart at dekkprodusentene ser på løvetann som en av de beste mulighetene for å unnslippe "gummiklemmen" i fremtiden.

LAGET AV LØVETANN? Det kan kanskje bli tilfellet i fremtiden, hvis erfaringene som høstes rundt om viser seg å gi bærekraftige nok resultater. Foto: Continental Vis mer