Divisjonsdirektør Olav Rygvold i Siemens med ved en elbil-ladestasjon fra selskapet. Foto: Siemens
Divisjonsdirektør Olav Rygvold i Siemens med ved en elbil-ladestasjon fra selskapet. Foto: SiemensVis mer

Vil kreve betaling

Nå lader du stort sett gratis så lenge du ikke gjør det hjemme. Det kan snart ta slutt.

Selv om bare drøyt 3.000 av oss gjør det nå, tror DinSide at også du vil kjøre elbil i fremtiden. Elbilparken i Norge vokser, og du som eier elbil nyter godt av en masse fantastiske fordeler, som avgiftsfritak, bompengefritak og mange muligheter for gratis lading. I Oslo finnes for eksempel det som ved åpningen var verdens største parkeringsplass for elbiler. Her får du gratis parkering i inntil 16 timer i strekk, og gratis lading, sponset av Oslo kommune.

Men etterhvert som elbilene blir flere (i dag finnes det i overkant av 3.200 elbiler i Norge, skal vi tro tall fra Grønn Bil og Opplysningsrådet for veitrafikken), vil behovene for lading også øke. Og da kommer behov også for standardisering - og betaling for strømmen.

Les også: Lekker og nyttig bilvelger finner riktig elbil for dine behov

Kobler systemer sammen

Siemens melder nå at de samarbeider med programvareselskapet SAP for å utvikle en felles standard for fremtidens ladesystem.

- Markedet for elektriske biler og infrastruktur er fortsatt umodent, men mulighetene er enorme. I fremtiden så har man behov for standard løsninger som gjør det enkelt å fakturere den strømmen som du bruker når bilen lades utenfor hjemmet, for eksempel på et kjøpesenter, sier divisjonsdirektør Olav Rygvold i Siemens i en pressemelding.


Ved å koble betalingssystemer med målesystemer og elnettet, skal det bli enklere både å lade, og å ta betalt for ladestrømmen. Siemens mener også at det til og med skal være mulig for elbileierne å selge strøm FRA batteriet i perioder ved ekstra kraftbehov.

I første omgang testes imidlertid et system som skal kunne sende faktura hjem til bileieren, uavhengig av hvor ladestrømmen er hentet fra. Altså en bilstrømregning à la den du nå har på boligen din.

- En skam at ikke flere gjør det, sa vår tidlig-ute-elbil-kollega

- Det er ingen tvil om at elbilene kommer. Men markedet er kanskje litt for navlebeskuende. Alle utvikler egne biler og egne ladeløsninger, sier Hanne Schultz Andersen som er ansvarlig for Sustainability ved SAP i Danmark i pressemeldingen. Hun mener forbrukerne har mye å tjene på standardisering her, i form av reduserte kostnader ved bruk av elbil.

Men først altså økte kostnader - i form av strømregninger for lading som de færreste får ved lading utenfor hjemmet i dag.