<b>MOBILE HJELPEMIDLER:</b> Flere tas for å benytte seg av teknologiske hjelpemidler når det kommer til å jukse på teoriprøven.  Foto: NTB SCANPIX
MOBILE HJELPEMIDLER: Flere tas for å benytte seg av teknologiske hjelpemidler når det kommer til å jukse på teoriprøven. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Vil innføre strengere straff for juks på teoriprøven

Ønsker inntil ett års karantene om du blir tatt i juks.

Det er ikke bare bare å få førerkort. Mange opplever det som et press å klare å få lappen på 18-årsdagen, eller innenfor en viss økonomisk ramme.

Dette presset fører til at enkelte velger uortodokse - og ulovlige veier mot førerretten.

Da selve kjøringen for mange går greit, er det ofte teoriprøven mange sliter mest med. Det er også her det oppstår tilfeller hvor deltakere strekker grenser og blir tatt for å jukse.

Ifølge vegnett.no har nå Vegdirektoratet sendt ut forslag til høring for endring i vegtrafikkloven for å gjøre det mindre aktuelt å jukse.

LES OGSÅ: Har førerkortet ditt gått ut på dato?

Ett års karantene

Forslaget Vegdirektoratetet nå kommer med omfatter et ønske om strengere reaksjoner ved juks eller forsøk på juks når teoriprøven tas.

I motsetning til i dag, der en kan forsøke igjen etter 14 dager, ønsker Vegdirektoratet nå inntil ett års karantene for den som tas for juks.

- Juks på teoriprøven er uakseptabelt og farlig. Førerkortinnehavere som faktisk ikke oppfyller kravene som stilles til teoriprøven innebærer en fare i trafikken både for seg selv og andre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Derfor foreslår vi nå å forlenge karantenetiden til inntil ett år dersom noen blir tatt for juks.

LES OGSÅ: Her er tipsene som gjør at du ikke stryker

Jukselapper og øreplugger

I mars gikk Vegvesenet ut med et tydelig eksempel på juks. En person i Trondheim ble tatt for å ha med seg en jukselapp i lua på teoriprøven.

Den var intet mindre enn 1 meter og 80 centimeter lang og tettskrevet med tekst.

Det er ikke bare jukselapper som brukes. NRK viste tidligere i år hvordan de mest organiserte arbeider.

Her bruker kvinnen to telefoner for å kommunisere med en som sitter utenfor trafikksentralen, som videre har kontakt med en som sitter på fasiten en annen plass.

Vegvesenet har i 2016 opprettet en egen krim-enhet som blant annet tar seg av slike saker. Det var under en av disse regionale samlingene lappen ble vist frem.

- Teori-juks er blant temaene som vi vil engasjere oss i sammen med fagmiljøene, sier Jon Molnes, som leder Krimenheten.

I dag opereres det med to typer karantener. Om du ikke består teoriprøven, får du nevnte to uker karantene før du kan ta den igjen. Om du ikke består oppkjøringen, må du vente 4 uker før du kan forsøke igjen.

LES OGSÅ: Enklere å avsløre juks med kilometerstanden