Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Vil ha Volvo til Kina

I en pressemelding datert 28. oktober uttaler Ford at de ser på Geely som mest sannsynlig oppkjøper av den svenske bilprodusenten Volvo.

Den kinesiske bilprodusenten Geely har ofte dukket opp den senere tiden i forbindelse med at Ford ønsker å selge sitt svenske datterselskap Volvo Cars. Nylig kunne Wall Street Journal avsløre at kineserne hadde skrapt sammen tilstrekkelig med penger til å gi et seriøst bud på den svenske produsenten.

Offisielt

Og i dag er det offisielt: Geely Group Holding Co. er av Ford utpekt som foretrukket budgiver. Ford uttaler i sin pressemelding at de anser at Geely har det som skal til for å bli en ansvarlig fremtidig eier av Volvo, en som vil klare å utvikle selskapet samtidig som det svenske merkets kjerneverdier og uavhengighet ivaretas.

Er blitt mye billigere

Summen Geely byr er ikke kjent, men ifølge de fleste kvalifiserte spekulasjoner ligger den på under 15 milliarder kroner - mens Ford i sin tid (i 1999) måtte punge ut rundt 50 milliarder kroner med datidens dollarkurs.

Langvarig prosess

Men det er lang vei igjen før det kan proklameres at Volvo er blitt kinesisk. Da Ford solgte Jaguar og Land Rover til indiske Tata tok det cirka et halvt år fra Tata ble utpekt som foretrukket budgiver og til oppkjøpet var et faktum. (januar til juni 2008). Forhandlingene vil involvere fagforeninger og den svenske regjeringen. Det er ikke satt noen tidsbegrensning på forhandlingene.

Volvo-sjef fornøyd

Volvos daglige leder, Stephen Odell sier seg tilfreds med at prosessen med å skille Volvo fra Ford er kommet et skritt videre. "Vi kommer til å fortsette å fokusere på å utvikle og bygge gode Volvo-biler, redusere kostnadsbasen og returnere til bærekraftig lønnsomhet så raskt som mulig", sier Odell ifølge pressemeldingen.

Hvor bra for Volvo?

Geely er blant annet kjent for denne Rolls-Royce-kopien... Vis mer


Det er vanskelig å si hvor bra denne hendelsen er for Volvo, men det er sikkert at den usikkerheten som lenge har hersket ikke er noen bedre situasjon for produsenten. At Geely og Volvo har vidt forskjellige historikk, bakgrunn og kultur er i hvertfall sikkert. (Geely startet opp som kjøleskapprodusent i 1986 og har bare produsert biler i litt mer enn ti år. De første Geely-bilene vi så sto på bilutstillingen i Frankfurt i 2005.

Det er derfor sannsynlig at for at den eventuelle handelen skal føre til suksess bør Geely nøye seg med å være en ansvarlig men ganske passiv eier når det kommer til det som rører ved Volvos merkeidentitet. For øvrig kommer Ford til å fortsette å ha samarbeidsavtaler med Volvo om leveranser av deler og lignende, selv om de ikke lenger vil være eiere av kapital.

Men prosessen fortsetter altså; Følg med i neste episode!