<b>GRØNT LYS GIR BILLIGERE FORSIKRING:</b> Folksam vil tilby dette systemet i Sverige innen 2014: Holder du fartsgrensene og kjører defensivt, får du billigere  forsikring. Trygg Trafikk synes dette er en god idé og vil gjerne ha det i Norge. Foto: Folksam
GRØNT LYS GIR BILLIGERE FORSIKRING: Folksam vil tilby dette systemet i Sverige innen 2014: Holder du fartsgrensene og kjører defensivt, får du billigere forsikring. Trygg Trafikk synes dette er en god idé og vil gjerne ha det i Norge. Foto: FolksamVis mer

Vil ha Folksam-modellen

Trygg Trafikk vil gjerne ha Folksam-modellen med GPS-registrering og forsikringsrabatt til Norge, men forsikringsselskapene henger på gjerdet.

Vi blir sikrere sjåfører dersom vi belønnes med billigere forsikring, slår det svenske trafikkforskningsinstituttet og forsikringsselskapet Folksam fast. Dette er resultatet etter ett års studie på svenske bilister.

Nå vil Folksam utvikle dette videre, og tilby det som en ny type forsikringsordning i Sverige. Trygg Trafikk synes dette er en god idé, som de gjerne skulle sett i Norge også.

– Vi synes det er en god ide, og har diskutert det med forsikringsbransjen tidligere. Når teknologi som gjør det mulig å belønne riktig og sikker atferd i trafikken nå er tilgjengelig, bør den utnyttes, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, til DinSide.

Utfordring med mer overvåkning

Ordningen innebærer installering av GPS-utstyr i bilene, som registrerer fart og kjørestil - og setter dette opp imot fartsgrensene. På bakgrunn av dette utregnes det en rabatt på bilforsikringen din, som i forskningsprosjektet i Sverige var maks 3.000 kroner per år. Bilistene kan følge med på hvor mye rabatt de har spart opp, på et sanntidsdisplay montert i bilen.

Akkurat dette med GPS og registrering av data, virker som det største ankepunktet mot denne typen belønning av snille bilister. Vi kunne se noe av det samme systemet i et forskningsprosjekt som rettet seg mot unge bilister under 26, som gikk på kjøreforbud om natten. Datatilsynet var den gang skeptiske til bruken av GPS og datalagring.

– Utfordringen er at det alltid vil møte motstand fordi det innebærer mer overvåking av den enkelte. Men vi tror mange er villig til å akseptere litt mindre frihet fra overvåking for å oppnå bedre sikkerhet for seg og sine, og i tillegg kanskje få redusert prisen på egen forsikring, sier Øyen videre.

Nå sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet til DinSide at han tror det vil være mulig å finne en løsning som ikke strider imot personvernhensyn i dette tilfellet. Han sier at det vil være fullt mulig å finne en løsning som ikke strider imot personvernhensynet i dette tilfellet.

– I dette tilfellet tror jeg nok at forsikringsselskapene kommer ganske langt med ditt samtykke. Teknologien er ikke lenger så kostbar som den var for få år siden, og det er en mulighet for selskapene til å lage en løsning som kan gi den effekten som selskapene og føreren ønsker, sier Skåra til DinSide.


Kunne du være interessert i å inngå en slik forsikringsavtale som Folksam skisserer, med GPS-sender og utstyr som logger kjøringen din, dersom du fikk billigere bilforsikring? Og hva måtte gevinsten - eller altså rabatten - være for at dette skulle være interessant for deg? Skriv din mening i debatten nedenfor, og gi din stemme i avstemmingen til høyre på siden.

Er du villig?

Er du villig til å installere utstyret som trengs i bilen din, for å få en forsikringstype som Folksam skisserer? (Avsluttet)
Nei(65%) 793
Ja(28%) 338
Vet ikke(7%) 87
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Størrelse på rabatten

Hvor stor må rabatten være per år, for at dette skal være interessant for deg? (Avsluttet)
Over 3000 kroner(45%) 515
Det er uansett ikke interessant(40%) 464
1000-3000 kroner(13%) 147
Vet ikke(1%) 17
Under 1000 kroner(1%) 10
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



– Forsikringsbransjen bør vurdere det

Trygg Trafikk mener dette bør vurderes av forsikringsbransjen.

– Vi mener både myndigheter og forsikringsbransjen i Norge bør vurdere mulighetene til å spare liv og skader i trafikken. Forskning på atferd i trafikken viser at «gulrot og pisk» har stor effekt, og derfor kan redusere antall omkomne i trafikken, sier Øyen.

Men hvordan stiller forsikringsbransjen seg til dette? Vi har snakket med flere skadeforsikringsselskaper, som alle sier dette er interessant, og at de følger med - men hverken Storebrand, Tryg eller If skadeforsikring er rede til å trykke på start-knappen ennå.

– Ja, i Storebrand vil vi vurdere alt som kan være med på å øke trafikksikkerheten og redusere antall alvorlige ulykker. Vi følger med på hva svenskene gjør, og dette prosjektet er interessant, sier Kristina Picard, kommunikasjonssjef i Storebrand .

De har imidlertid ingen planer om å iverksette dette nå.

– Vi har ingen konkrete planer, men vi vil følge med på svenskene og vurdere det fortløpende, sier Picard.

Følger med

Jack Frostad i If skadeforsikring sier til DinSide at de kjenner godt til dette systemet, gjerne kalt Pay as You drive, fra forskjellige utenlandske selskap som har forsøkt forskjellige varianter at slike systemer, spesielt i England.

– Moderne teknikk åpner mange nye muligheter, men If har ikke noe slikt tilbud til det norske markedet i dag. Vi følger imidlertid interessert med på det som skjer. I tillegg til å være svært godt kundetilpasset, må slike løsninger være trygt forankret og godkjent hos Datatilsynet med tanke på personvernet, sier Frostad til DinSide.

Roald Stigum Olsen, pressetalsmann hos Tryg, sier at denne typen teknologi blir mer og mer aktuelt, men understreker at lovmessige forhold som personvern- og trafikksikkerhetshensyn må avklares først.

– Dessuten kan det oppstå spesielle situasjoner i trafikkbildet hvis slikt utstyr bare er etablert i en del av kjøretøyparken. Så problemstillingen er vel først og fremst en utfordring for trafikk- og lovgivningsmyndighetene, sier Stigum Olsen til DinSide.

– Derfor er det dessverre for tidlig å si i hvilken grad vi kan gi rabatter for slike tiltak, sier Stigum Olsen.

Slik kan det gjøres

Skåra i Datatilsynet viser til eksempelet med Ruter og kollektivtrafikken i Oslo, hvor det lot seg gjøre å finne en løsning hvor man ikke registrerte hvor folk reiser i detalj. Han skisserer at løsningen kan være at det ikke lagres detaljerte logger, men kun et gjennomsnitt.

– Det er muligheter til å lage en løsning hvor det som rapporteres er summen i løpet av et år. Man kan eksempelvis si at man i 99 prosent av tiden har holdt seg innenfor fartsgrensen, og aldri langt over, slik at det danner grunnlaget for den premien, sier Skåra.

Så kan spørsmålet bli om systemet har talt og registrert riktig, og om det er en feil så kan det være vanskelig for forbrukeren å bevise, ettersom det ike lagres detaljerte data.

– Jeg vil imidlertid advare kundene mot å gå inn på en avtale hvor selskapene får registrert en detaljert logg over hvor man er - bare for å spare noen hundrelapper. Det er bilisten som må eie opplysningene, ikke selskapet. Dette er ikke noe som bare kan kjøres rett til forsikringsselskapet, avslutter Skåra.

Kunne du være interessert i å inngå en slik forsikringsavtale som Folksam skisserer, med GPS-sender og utstyr som logger kjøringen din, dersom du fikk billigere bilforsikring? Og hva måtte gevinsten - eller altså rabatten - være for at dette skulle være interessant for deg? Skriv din mening i debatten nedenfor, og gi din stemme i avstemmingen til høyre på siden.