<b>SAMSTEMT:</b> Både politikere, NAF og miljøorganisasjonen Zero er enige om at det må fortsette å være lønnsomt å kjøre elbil. Bildet er fra NAF og Zeros frokostmøte 17. mars. Fra venstre: Stig Skjøstad (administrerende direktør i NAF), Ola Elvestuen (V), Marianne Marthinsen (Ap), Gjermund Hagesæter (Frp), Svein Flåtten (H) og Marius Holm, leder i Zero.  Foto: KNUT MOBERG
SAMSTEMT: Både politikere, NAF og miljøorganisasjonen Zero er enige om at det må fortsette å være lønnsomt å kjøre elbil. Bildet er fra NAF og Zeros frokostmøte 17. mars. Fra venstre: Stig Skjøstad (administrerende direktør i NAF), Ola Elvestuen (V), Marianne Marthinsen (Ap), Gjermund Hagesæter (Frp), Svein Flåtten (H) og Marius Holm, leder i Zero. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Vil ha en fortsatt offensiv elbilpolitikk

Snart rundes måltallet for elbiler. Hva skjer med fordelene?

Det ble opprinnelig lovet, som en del av klimaforliket, at kjøpsfordelene for elbiler skulle ligge urørt frem til 2017 eller når den elektriske bilparken nådde 50.000 biler.

Vel, nå er dette siste tallet så å si nådd. I motsetning til hva som var tilfellet gjennom hele 2014, da elbilsalget flatet ut, har omsetningen nemlig gjort et nytt byks i været i det siste og spørsmålet stadig flere stiller seg er selvsagt: Hva nå?

Bilavgiftene er blant temaene som er aktuelle for diskusjon om dagen - i vår er det tid for revidert statsbudsjett og spenningen stiger. Blant spørsmålene som stilles: Blir det forsterking av fordelene for ladbare hybrider? Og blir det innført nye avgifter på elbiler?

Les alt om elbil på Dinside her!

Ikke elbilavgifter

På et frokostmøte den 17. mars, organisert av NAF og miljøorganisasjonen Zero, fikk vi ikke svar på det første spørsmålet, mens det vi egentlig allerede visste ble bekreftet av Høyres finanspolitiske talsmann, Svein Flåtten:

Det er ikke aktuelt med noen nye avgift på elbiler.

Og selv om vi nå altså så å si har nådd grensen på 50.000 elbiler fra klimaforliket: Generelt var tonen på møtet like konsensuell som sist vi overvar et elbilseminar med politikere fra de samme partiene. Det vil si at ingen tar til orde for noen betydelig endring i den politikken med fordeler for elbiler som har ligget fast noen år nå.

Med andre ord kan vi løfte blikket fra de 50.000 og se inn i fremtiden.

50.000 OG HVA SÅ? NAF slår et slag for elbilen og går så langt som til å mene at diskusjonen om hvilke elbilfordeler som kan fases ut, er prematur. Her presenterer politisk seniorrådgiver i NAF, Geir S. Malmedal, resultatene fra den nye elbilundersøkelsen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Norge som modell

Zero på sin side, representert ved daglig leder Marius Holm, forsvarer naturlig nok bevaringen av elbilfordeler og ser på dette i et videre perspektiv enn de lokale miljøgevinstene her i landet, nemlig som et ledd i en mer global klimapolitikk. Dette synet ble støttet av Venstres Ola Elvestuen, som kunne fortelle at han for sin del blir invitert til andre europeiske land for å fortelle om norsk elbilpolitikk.

Det handler om at Norge har en rolle å spille som foregangsland for å skape et levedyktig elbilmarked og derved få ned produksjonskostnadene samtidig som en raskere takt i den teknologiske utviklingen (for eksempel på batteriteknologi), favoriseres.

Elbilrapport

NAF presenterte sin ferske elbilrapport, som konkluderes med et klart standpunkt mot å tukle med incentivene i favør av elbiler før man er sikret et varig elbilmarked. Dette må ifølge bilistorganisasjonen til dersom vi skal nå målet om maksimalt 85 gram CO2-utslipp fra personbiler i 2020.

Dette var også bilprodusenten Volvo inne på i sin miljørapport i 2012.

Konkurranse-analyse

På møtet presenterte også rådgivningsselskapet Oslo Economics en dybdeanalyse, utført for NAF, som viser at incitementene er nødvendige helt til elbiler kan konkurrere med «fossil»-biler på like premisser - det vil si frem til gapene relatert til rekkevidde, usikkerhet foran anskaffelsen (verditap, fortsatte fordeler) og produktkostnader, er borte. Det fordrer i tillegg at det etableres konkurranse mellom flere elbilprodusenter i hver bilklasse.

Fersk undersøkelse

For å bidra til å støtte opp under konklusjonene i rapporten ble resultatene fra elbilundersøkelsen NAF har gjennomført i samarbeid med Hafslund og Eidsiva presentert. Dette er en undersøkelse gjennomført løpende på nett via siden elbilisten.no. Den ble gjennomført som del av en elbilkampanje de tre aktørene gjennomførte høsten 2014.

Ved gjennomgang av resultatene hadde vi derfor i bakhodet, etter å ha tatt testen selv, at den til en viss grad virker styrt og noe ledende. Det dreier seg i hvert fall ikke om noen meningsmåling i vanlig forstand, som den som for en tid siden viste at 44 prosent ønsker å anskaffe ladbar bil. Dessuten ble det trukket en heldig vinner av en elbil - en Nissan Leaf - blant dem som deltok i undersøkelsen.

TENK POSITIVT: Mens man tar testen, får man påminnelser om de positive aspektene ved å være elbilist. Foto: ELBILISTEN.NO Vis mer

Blant annet dukker det mellom spørsmålene i undersøkelsen opp informasjon om de positive sidene ved elbilhold før man kan klikke seg videre til neste spørsmål.

Over 50.000 svar

I tillegg er det vel ikke umulig at flere uten interesse for elbil enn med, vil ha droppet å svare på undersøkelsen.

Når det er sagt, og med det bakteppet i tankene, er det interessante tall som kommer frem, basert på hva hele 50.895 respondenter har svart.

Av disse ønsker hele 74 prosent at elbilfordelene skal beholdes etter 2017. 39 prosent vurderer å gå til anskaffelse av elbil ved neste bilkjøp. Dette kan sammenlignes med de 15 prosentene som i meningsmålingen Sentio i fjor utførte for Nationen, uttalte det samme.


Fordelene består

I tillegg til de tydelige pro-elbilstandpunktene til NAF og Zero, kunne møtet konkludere med at det idet antallet elbiler i Norge bikker 50.000, er det enighet på tvers av partiene om at det skal være lønnsomt å kjøre og kjøpe elbil.

På tross noen nyanser i det bildet, vil det dermed være gunn til å tro at det blir slik i overskuelig fremtid.