Vil gjøre bilrevolusjon i USA

Detroit er i trøbbel. Amerikansk bilindustri er i trøbbel. Miljøet er i trøbbel. På tide å tenke nytt, hevder en selvutnevnt Messias i California...

«Beskjedenhet er et fremmedord for DiMora»


Husker du Alfred DiMora? En visjonær og original skikkelse i den amerikanske bilverdenen som vi sist omtalte i 2006 i forbindelse med lanseringen av en PR-kampanje omkring det han hevdet skal bli verdens dyreste og mest avanserte bil.

NASA og Silicon Valley

Han har hatt NASA og US Airforce som kunder -som utvikler av hypercomputere på 90-tellet - og har solgt biler til konger og filmstjerner. Nå kommer neste etappe. DiMora vil bygge bro mellom Silicon Valley og den kriserammede bilindustrien for at et "Nytt Detroit" skal oppstå.

Beskjedenhet er et fremmedord for DiMora, som like godt vil starte med å produsere verdens dyreste, mest lusuriøse og mest teknisk avanserte bil. Men mer "normale" og rimeligere biler skal følge.

Sjekk hva bilen din er verdt

V16 på 1.200 hester

Vakker? Vulgær? Meningene er delte. (Bildet er en virtuell fremstilling laget av DiMoras partner, Bunkspeed). Vis mer

Vil gjøre bilrevolusjon i USA

  1. Store bilder!


De foreløpige spesifikasjonene på den første bilen er egnet til å få folk til å sperre opp øynene. Natalia SLS 2, som vidunderet skal hete, skal ifølge den blivende produsenten utstyres med en voldsom kraftkilde med 16 sylindre i åpen V-konfigurasjon og 14 (skriver fjorten) liter slagvolum.

Med en toppeffekt på 1.200 hestekrefter og 1.240 newtonmeter dreiemoment burde ytelsene bli brukbare selv for en så svær doning som DiMoras luksussedan ser ut til å skulle bli, særlig i og med at DiMora hevder at det er gjort en vektbesparelse på over 700 kilo i forhold til hva "tilsvarende" konkurrenter veier. Det siktes sannsynligvis til Rolls-Royce Phantom og Maybach 62. Slankekuren er basert på (eller rettere sagt - skal visstnok baseres på - ) utstrakt bruk av høytenknologiske kompositter hentet fra romfarts- og luftfartsindustrien.

Originalt utstyrt

Høyteknologi er stikkordet også hva angår resten av bilen. I forhold til vår forrige omtale (se lenke nederst i saken) er bilen fortsatt planlagt like avansert med førersetet som kan svinges ut av kupéen for enkel inn- og utstigning, lakken som skifter farge etter været, videoprosjektører i frontlyktene, integrerte PCer med flere terabyte lagringsplass, 110/220-volts stikkontakter og koppholdere som kan varme kaffen eller kjøle ned drinkene...

Med på kjøpet skal også en dameveske verdt 12.000$ og en selv-opptrekkende vinflaske høre med. Var det noen som sa ekstravagant?

Her er importkalkulatoren

Interaktiv utvikling

Vis mer


Men bilen skal ikke bare være et luksusleketøy for rikfolk. Den skal brukes til å bygge image for DiMoras planlagte, mer seriøse, bilproduksjonssatsning. Den skal også brukes i pedagogisk øyemed, allerede fra det tidlige utviklingsstadiet - det vil si nå.

På DiMoras nettsted forklares det hele nærmere, og brukerne inviteres til å delta aktivt og benytte seg av diverse multimedia-ressurser, delta i konkurranser, følge produktutviklingen online. ( http://www.dimoramotorcar.com ).

Lureri...?

Al DiMora med sin konseptbil JX Coupé basert på en Chrysler Concorde. Vis mer


Mye på nettstedet er ikke ferdig ennå, ofte støter man (som i fjor) på bannere med meldingen "coming soon". Da vi sist skrev om DiMoras prosjekt satte vi spørsmålstegn ved hvor realistisk det er, og kritiske spørsmål mangler det ikke på. I amerikanske debattfora på Internett er inntil videre tvilerne flere enn de overbeviste, og følgende innlegg oppsummerer manges mening: "Some scam job run by a smooth talker...will never happen.."

Lurer du på noe? Spør bildoktoren

...eller visjon?

Andre støtter entusiastisk opp under det de anser som en sjanse til å gi amerikansk bilindustri et dytt bak og et eksempel på nytenkning som vil motivere resten av bransjen. "...reminds me of a young Lee Iacocca" sier den amerikanske skuespilleren Larry Hagman, mens forretningsutvikleren Leigh Steinberg snakker om en mann som går i Thomas Edisons og Henry Fords fotspor... Ikke småtteri! Det er imidlertid legitimt å være skeptisk - i hvertfall forsiktig - etter gjennomgang av DiMoras biografi og selskapets Internett-sider, selv om det siden vi var inne der i fjor er dukket opp en del sponsor-bannere og en del teknologi-partnerskap åpenbart er blitt inngått.

Nevner nå også miljø

Vis mer


Den siste pressemeldingen fra selskapet DiMora Motorcar, som ble sendt ut 19. november 2007, insisterer på viktigheten av å integrere miljøtenkning i utviklingsprosessen, dog uten å presisere annet enn muligheten for å kjøre på bioetanol E85 og bruken av materialer fra romfarts-og flyindustrien for å få ned vekt samt å øke energi-effektiviteten.

Videre kommuniserer selskapet på at den amerikanske bilindustrien har mistet sin konkurransedyktighet over lang tid og at det som nå trengs er et krafttak og nytenkning fra grunnen av - det vil si, som DiMora Motorcar uttrykker det: Forme et ekteskap mellom Silicon Valleys teknologiske triumfer og det "ennå bankende hjertet" i den amerikanske bilindustrien.

Sjekk heftelser gratis
Det heter per i dag at DiMora Natalia SLS 2 skal vises som prototype høsten 2009 og at bilen deretter skal legge ut på turné fra Beverly Hills via New York og Genève til Dubai. I så fall kan det være forhåpninger om å få se den på bilutstillingen i Genève i mars 2010.

Med den lave dollarkursen vi har i skrivende stund burde bilen kunne bli et par-tre millioner kroner billigere enn vår prisantydning fra 2006 (se lenke nederst).

Vi krysser fingrene, og kommer til å følge nøye med på eventyret. Med håp om ikke å måtte si "snipp, snapp"...

  • Store bilder!
  • Dette skrev vi om DiMora i september 2006.
  • DiMoras hjemmeside: http://www.dimoramotorcar.com

    [Ugjyldig objekt (debatt)]