<b>FLERE VRAK ENN NOEN GANG:</b> Men blir de egentlig gjenbrukt? Nå kan det komme ordninger som gir mer bruk av gamle deler.  Foto: COLOURBOX.COM
FLERE VRAK ENN NOEN GANG: Men blir de egentlig gjenbrukt? Nå kan det komme ordninger som gir mer bruk av gamle deler. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Vil gi garanti på brukte deler

Snart kan det være at bilen din repareres med deler fra vrak, uten at det går ut over garantien.

Norges Biloppsamleres Forening (NBF) jobber nå med et prosjekt hvor de i samarbeid med et forsikringsselskap ønsker å tilby en garantiordning på brukte deler fra vrakede biler.

Dette vil først og fremst gjelde for deler til nyere biler, og det forutsetter at kunden benytter godkjente bildemonteringsbedrifter, og deretter godkjente verksteder for montering.

Dermed ligger det i kortene at også verksteder kan komme til å benytte brukte deler når de reparerer bilen din, og fortsatt gi garanti.

Tor Alm, styreleder i NBF er klar i sin tale:

- Det er store miljøgevinster ved å gjenbruke bildeler, sier han.

Husk at bilen må vrakes før 20. mars om du vil slippe å betale årsavgift.

Vil gi reduserte utslipp

Erik Andresen: Daglig leder i Autoretur AS. Foto: B.I.L Vis mer


- Bilgjenvinning er veldig viktig for miljøet. Derfor har vi laget et miljøregnskap for gjenvinning hvor vi beregner gevinsten i redusert CO2-utslipp, kan Erik Andresen, daglig leder i Autoretur AS fortelle DinSide.

De har nå verdens største optiske sorteringsanelgg som sorterer avfall ved hjelp av kamerateknologi.

Selger ikke deler

Før i tiden var telling av vrakede biler mer en målestokk for handelstanden. Nå er det en målestokk for miljøalibiet. Derfor er det bekymring å spore i bransjen over at flere av biloppsamlerne ikke plukker av og videreselger funksjonelle deler fra vrakene.

NBF anslår at drøyt en fjerdedel av alle innsamlede biler går rett til fragmentering uten at deler plukkes av.

- Dette er meget betenkelig i og med at gjenbruk er det viktigste miljøtiltaket i denne prosessen, sier Alm.

Vrakpanten

Hva mener du? (Avsluttet)
Mener du at vrakpanten bør økes? (87%) 841
Mener du at vrakpanten bør være som den er? (9%) 87
Mener du at vrakpanten bør senkes? (4%) 36
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


NBF har tatt dette opp med Miljøverndepartementer og Miljødirektoratet, og bedt om at forskriftene endres slik at alle som tar imot biler for vraking plikter å plukke ut brukbare deler, og selge disse.

- En slik forskriftsfesting er også mer i tråd med EUs direktiv på dette området, sier Alm.

Kanskje du er en av dem som sitter på en rusten gullgruve?

Vraker flere enn vi kjøper

I 2013 ble det registrert 142.151 nye biler i Norge, men hva skjer i andre enden? Jo, i året som gikk ble det vraket 156.522 biler. Dette er en økning på 28 prosent fra 2012, mens økningen i salget var på bare tre prosent.

- Det er flere årsaker til den solide økningen. Vrakpanten er nå økt til 3.000 kroner. I tillegg er det gode tider i Norge som gjør at mange kjøper ny bil og dermed velger å vrake sin gamle, sier Tor Alm i NBF.

Tidligere har man forsøkt å øke vrakpanten midlertidig, for å få flere gamle biler bort fra norske veier. Dette gjorde man blant annet i 1996, da vrakpanten ble satt opp til 6.000 kroner. Dette førte ifølge Norges Automobilforbund (NAF) til at vel 220.000 biler ble vraket det året.

Transportøkonomisk institutt mener at vrakpanten ikke bør settes opp, og begrunner dette med at de da tror at klimagassutslippene øker.