Din kommune kan innføre tiltak for å redusere trafikkmengden i perioder på grunn av dårlig luftkvalitet. Nå ønsker Samferdseldepartementet at du også skal kunne få gebyr om du ikke følger det midlertidige tiltaket. Foto: Colourbox
Din kommune kan innføre tiltak for å redusere trafikkmengden i perioder på grunn av dårlig luftkvalitet. Nå ønsker Samferdseldepartementet at du også skal kunne få gebyr om du ikke følger det midlertidige tiltaket. Foto: ColourboxVis mer

Vil gi 1.500 kroner i gebyr

Men først må det bestemmes hvilke tiltak man skal kunne få gebyr for å bryte.

1.500 kroner i gebyr for å være forurensende bilist? Det kan bli realiteten hvis du bryter med trafikkregler som innføres for å begrense lokal luftforurensning i visse perioder.

I oktober sendte Samferdselsdepartementet ut et forslag på høring om å innføre et slikt gebyr. Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) støtter forslaget fra departementet. De mener det er viktig med kraftfulle, effektive miljøreguleringer, og at det er behov for sanksjoner om denne typen tiltak skal være effektive.

– Ved behov for midlertidige tiltak for å holde en forsvarlig luftkvalitet i byene, er det også viktig med sanksjoner for å sørge for at folk følger opp, sier Siri Sorteberg ved seksjon for transport og energi i Klif til DinSide.

>> Ikke gjør disse tabbene på vinterveien

Tiltak for å redusere forurensning

Det er spesielt på kalde vinterdager at lokal forurensning er et problem i de største, norske byene. Dersom luftkvaliteten blir spesielt dårlig, har de enkelte kommunene derfor anledning til å iverksette midlertidige trafikkregulerende tiltak.

Også EU-krav plikter norske myndigheter å etablere tiltak som reduserer utslippet av NO2 ned til den tillatte grenseverdien innen senest i 2015.

Eksempler på slike tiltak er såkalt datokjøring i Bergen, som innebærer at biler med henholdsvis par- eller oddetall som siste siffer på bilskiltet, bare får lov til å kjøre annenhver dag.

Innføring av dieselforbud i Oslo er også foreslått som et annet slikt, midlertidig tiltak. Dette har imidlertid Samferdselsdepartementet sagt nei til, slik DinSide skrev tidligere i høst. Departementet tror andre tiltak kan fungere bedre, og har nevnt køprising, datokjøring og tidsdifferensiering av bompenger som bedre løsninger enn et dieselforbud.

Les også: Derfor kan det bli rushtidavgift på en vei i nærheten av deg

Aktuelt 1-2 ganger i året

Hvilke tiltak det vil bli aktuelt å benytte seg av i de mest utsatte kommunene, framstår fortsatt som usikkert. Men, etter DinSides vurdering virker det svært sannsynlig at slike tiltak vil komme.

Samferdselsdepartementet skriver i sin høringsuttalelse at behovet for tiltak vil variere fra år til år og fra by til by. Oslo kommune skal ha beregnet at det vil være behov for tiltak 1-2 perioder i vinterhalvåret med en varighet på 2-5 dager.

Skulle Samferdselsdepartementets forslag om gebyrbruk bli vedtatt, og det dukker opp slike midlertidige tiltak i din hjemkommune, vil det være politiet og vegvesenet som kan ilegge bilistene et slikt gebyr.

Her kan du lese hele forslaget fra Samferdselsdepartementet, som nettopp har vært til høring.

>>Husk at du nå må betale gebyr for bruk av piggdekk! Og det gjelder også om du bare skal kjøre gjennom.