<b>STRØMAVGIFT:</b> Samtidig som det foreslås et forbud mot bensin- og dieselbiler skal det også innføres en ekstra strømavgift.  Foto: DAIMLER
STRØMAVGIFT: Samtidig som det foreslås et forbud mot bensin- og dieselbiler skal det også innføres en ekstra strømavgift. Foto: DAIMLERVis mer

Vil forby salg av bensin- og dieselbiler

Kommentar: I år kom aprilspøken 3. juni.

Så var det igjen tid for å sette morgenkaffen i halsen.

FrP går inn for at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler fra 2025, stod det å lese i Dagens Næringsliv.

De øvrige samarbeidspartiene, Høyre, Venstre og KrF skulle visst nok være enige, fikk vi forståelse av.

Vi kom ikke engang til lunsjen før utspillet var tonet ned til at samarbeidspartiene er enig om at det skal settes et måltall for 2025.

Det er noe helt annet, for å stoppe salget av bensin- og dieselbiler fra 2025 kan gjerne være en våt drøm, men vil aldri bli noe annet - tror jeg.


Les alt om: Elbiler

Urealistisk

Bare så det er sagt, først som sist, så er ingen ting bedre enn at personbiltrafikken blir utslippsfri. Gjerne hele transportsektoren for den saks skyld. Det er som sagt drømmen.

Dessverre må drømmer ofte vike for realiteter, og det kan være vanskeligere å komme til himmelen enn mange tror.

For Norge kontrollerer dessverre ikke resten av verden, og når det gjelder biler, så er vi prisgitt hva andre leverer, i all den tid vi ikke produserer biler selv.

På 80-tallet var mediene glad i å spå om fremtiden. Den gang kunne vi lese at vi i år 2000, som den gang var selve definisjonen på fremtiden, ville kjøre rundt i svevebiler -alle som én. Frithjof Arngren var på den tiden god på å tilfredsstille utstyrsfreaker, og han hadde til og med skaffet seg agenturet på et slikt svevende vesen. Slik gikk det likevel ikke, og i dag er vi blitt langt mer realistiske – helt frem til i dag.

Slik blir fremtidens bil

Tiden spiller imot

For å sette tiden litt i perspektiv, så tar det historisk sett syv år å utvikle en ny bil. Det er bare 8 år til 2025. Norge må samtidig spille på lag med resten av verden. Der er ikke nullutslippsbiler i nærheten av en hastesak.

Det internasjonale samfunnet er ei stor skute som det tar lang tid å snu, og det lar seg ikke gjøre å snu bare den lugaren hvor lille Norge befinner seg.

Skuta vil ikke endre retning av den grunn.

De norske bilimportørene jobber innen næringslivets prinsipper, og må selge det produsenten lager. Produsenten ser igjen på totalmarkedet før de bestemmer seg for hva de skal lage. Dette må de gjøre innenfor de rammer som settes av myndighetene, ikke de norske, men internasjonale.

Fra disse internasjonale myndighetene har vi fått vite at de først og fremst skal endre metoder for å måle faktisk forbruk og utslipp. Disse nye metodene skal først være implementert i 2019 – tidligst. Dette for at vi i fremtiden skal få vite de realistiske forbruks- og utslippstallene for bensin- og dieselbilene vi skal kjøpe.

Flere eksempler

PSA-gruppen representerer Peugeot, Citroën og DS, og er en av verdens største bilprodusenter. De har akkurat kommet med en melding om at de innen 2021 skal komme med syv forskjellige ladbare hybrider, fordelt på de tre merkene. Det er bare fire år før Norge ifølge dagens DN skal innføre et totalforbud.

Toyota og Nissan meldte for et par uker siden at de uavhengig av hverandre forsker på neste generasjons batteriteknologi.

De regner med at dette først kan rulles ut på markedet om 20 år.

Toyota lanserte som kjent hybrid for massemarkedet i 1998. I tillegg til å utvikle neste generasjons batteriteknologi har de også lagt frem planer for hvordan de skal redusere CO2-utslippet med 90 prosent fra 2010-nivå. Dette mener de er realistisk først i 2050.

En lang rekke produsenter jobber intenst med å utvikle hydrogenbiler, som i praksis er en elbil med hydrogen som energilager i stedet for batteri. Fra 2020 har flere av disse forpliktet seg til å komme med biler på markedet, men modellutvalget vil være svært begrenset.

Flere modeller vil komme parallelt med at infrastrukturen bygges ut, men dette tar tid.

Elbil for hvermannsen?

Så var det elbilene, da. Elon Musk skal snart åpne sin Giga Factory.

Dette er en batterifabrikk som skal kunne produsere batterier til 500.000 biler årlig. Det er akkurat 0,5 prosent av verdens forventede bilproduksjon i 2020.

Denne fabrikken er enestående av sitt slag, for det finnes ikke maken. Ikke én. Likevel drømmer vi om å hel-elektrifisere bilparken. For å leke med tall, så må det bygges én slik fabrikk hvert eneste år de neste 200 årene før kapasiteten er god nok til å dekke den årlige bilproduksjonen, og først da – om 200 år – er kapasiteten god nok.

LES OGSÅ: Batterimannen som går motstrøms

For å oppsummere så er det ikke realistisk å innføre et forbud mot bensin- og dieselbiler i 2025. Norge er i en særstilling når det gjelder energitilgang. Resten av verden er ikke klar enda, og det vil heller ikke finnes et utvalg biler som gjør intensjonen mulig. I 2025 vil vi derfor sitte og bla i aviser fra 2016 og humre; Hva var det vi sa?