TOP GEAR: Programlederne Chris Harris, Matt LeBlanc og Rory Reid i verdens mest populære bilprogram har lyst til å komme tilbake til Norge igjen. Foto: BBC
TOP GEAR: Programlederne Chris Harris, Matt LeBlanc og Rory Reid i verdens mest populære bilprogram har lyst til å komme tilbake til Norge igjen. Foto: BBCVis mer

Dinside møtte Top Gear

– Vil bruke mine siste liter på en snøtung racerbane i Norge

De har tapt millioner av TV-seere på bare ett år. Nå skal verdens største bilshow tilbake til gammel storhet.

– Synes du vi ser ulykkelige ut?

Rory Reid høster storstilt latter for det sarkastiske spørsmålet. Vi er midt i et knappe 20 minutters intervju, med Top Gear-gjengen, i London.

Før den siste sesongen annonserte Top Gear at de skulle ta nye grep i TV-programmet. I fjor var de med på å lansere nye LaFerrari Spider.

HYGGELIG MØTE: Dinside møtte Top Gear-programlederne i London. Foto: Dinside Vis mer

Klokka er rundt middagstider. Rory Reid, Chris Harris og Matt LeBlanc er halvveis ferdig med «mediedagen», som arbeidsgiveren deres, BBC, har invitert oss til. Sammen med fire produsenter – og The Stig – har de sittet hele dagen rundt det kvadratiske konferansebordet inne på ME Hotell i The Strand.

Guttene har reklamert for showet sitt og svart på spørsmål, men de har fortsatt flere timer igjen.

Det er tydelig at akkurat dette ikke er det morsomste de gjør. Trioen er som utålmodige tenåringsgutter i klasserommet. Men de holder ut, med enkel humor og ved å erte «læreren» – denne gangen Dinsides utsendte.

Det er nok også derfor produsentene sitter der, så guttene oppfører seg. Og kanskje svarer de på et eller annet spørsmål trioen sliter med å gjøre rede for.

Nederst i saken kan du se hvilke biler som er Top Gear-guttas favoritter.

– Verdens beste jobb

For oss, TV-seerne, virker det ufattelig morsomt å være programleder for Top Gear – verdens mest sette bilprogram. Fete biler. Svidd asfalt. Fjas. Råkjøring. Tøys. Og en god mengde tull. Samtidig er de tre karene opptatt av å understreke at det ikke bare er morsomt.

KALDT: Top Gear-programlederne innrømmer at de ikke er glade i å fryse.
                                Foto: BBC Press / Gabriel Milori Vis mer

– Dagene er lange. Noen ganger fryser man veldig. Så blir man sulten - og sliten. Man fortsetter likevel. Så er det heldigvis høydepunkter med akkurat denne jobben som er helt fantastiske, forklarer Matt, mens han ser på Rory og smiler. Han sikter til en konkret episode fra Kazakhstan. Den kommer vi tilbake til.

– Også verdens beste jobb har sine svakheter. Vi skal likevel ikke sitte her og servere sjokknyheter om hvor fælt det er å være programleder for Top Gear. Det skjer ikke. Vi har verdens beste jobb, innrømmer Chris.

– Egentlig er denne jobben litt «wow»! Vi får gleden av å lage film - og oppleve fantastiske biler. For ett år siden, om noen hadde fortalt meg at jeg skulle få bli en del av Top Gear, så hadde jeg ikke trodd deg, fortsetter han engasjert.

De innrømmer at de er utrolig heldige. Ukentlig opplever guttene ting som vanlige dødelige kanskje bare får gjøre én gang i livet – om noensinne.

– Jeg kom akkurat tilbake fra å ha kjørt Ferrari FXX K i Amerika. Jeg aner ikke hvordan jeg kan toppe den opplevelsen. Trolig gjør jeg det i løpet av året likevel, men jeg hører fortsatt lyden av Ferrarien i hodet, forteller Chris og blottlegger tennene i et digert glis.

Sekundene etter forsvinner fokuset hans, og det ser det ut til at Chris drømmer seg over Atlanteren igjen.

SUPERBIL: Chris Harris storkoste seg da han kjørte Ferrari FXX K i USA. Foto: BBC/Skjermdump
SUPERBIL: Chris Harris storkoste seg da han kjørte Ferrari FXX K i USA. Foto: BBC/Skjermdump

Kjører uten manus

The Stig forlater rommet, uten å si eller å ha sagt ett eneste ord. Ingenting nytt der, altså. Samtidig får programlederne påfyll av vann i glassene sine.

– Takk, sier Matt høflig, før han raper forsiktig.

Apropos vann. Top Gear har alltid vært et spennende konsept. Det er ikke helt ufarlig for programledere som spiller inn actionscener.

– Vi kjører på veier, hvor alt kan gå galt. Man kan faktisk kjøre ut og havne i elva. Det er vårt ansvar å holde oss på veien. Poenget er at alt kan skje, for det du ser på skjermen er virkelige situasjoner. Det kule er at det ikke er manus på disse turene, forteller Rory engasjert.

Den tidligere journalisten erfarte noe av dette i nevnte Kazakhstan, hvor trioen satte ut på langtur i «skroteklare» biler. I ti minusgrader – midt i ingenmannsland – sluttet utstyr å fungere.

FIKK TESTET SEG: Matt LeBlanc fikk seg en real støkk da Top Gear kjørte godt brukte biler i Kazakhstan. Foto: BBC PRESS/Gabriel Milori
FIKK TESTET SEG: Matt LeBlanc fikk seg en real støkk da Top Gear kjørte godt brukte biler i Kazakhstan. Foto: BBC PRESS/Gabriel Milori

Guttene er overbevist om at det er dette som er kvaliteten til Top Gear: De blir satt i vanskelige situasjoner, og TV-seerne får se hvordan de reagerer.

– Vi testet biler som hadde 800.000 kilometer på klokka, og hvilken av dem som var mest til å stole på. Varmeapparatet mitt var det første som røyk, sukker Rory Reid, samtidig som han humrer forsiktig ved tanken.

– Åh! Den sytinga gav seg aldri!, nærmest roper Matt, litt som «Joey», i en viss populær amerikansk situasjonskomedie fra 90-tallet.

– Du er norsk, minus ti er vel ingenting? Det er sommertemperatur i Norge, fortsetter han, engasjert i retning undertegnende.

«Det er ganske skremmende. De forrige gutta gjorde en fantastisk jobb og var elsket av folket. Det er en stor utfordring å følge i deres fotspor, men vi var nødt til å ta den muligheten» Rory Reid, Top Gear-programleder

Ønsker seg til Norge

Dette vet tydeligvis Matt LeBlanc ikke så mye om. Han har aldri vært i Norge. Top Gear har imidlertid besøkt oss ved flere anledninger tidligere.

I fjor strandet planene om filming på Atlanterhavsveien og Trollstigen, ved siste instans. I dag foreligger det ikke lenger konkrete planer om et nytt norgesbesøk, men guttene kunne absolutt tenkt seg det.

– For noen år siden besøkte jeg disse og flere fantastiske veier på en «road trip». Jeg kunne absolutt tenkt meg å dra tilbake for å lage en episode. Naturen og veiene i Norge er nydelige, skryter Rory.

– Og jeg kunne tenkt meg å prøve iskjøring på Geilo, skyter Chris raskt inn.

ELSKER SNØ: Top Gear-gjengen får aldri nok av kjøring på vinterføre. Foto: BBC Press/Gabriel Mori Vis mer

Neste år drar han til Norge, bare for å få kjøre på is og snø.

– Jeg ikke kan få nok av det. Mine siste liter med bensin skal brukes på å kjøre rally gjennom en snøtung racerbane, sier han drømmende.

– Det eneste som skremmer meg er å få motorstopp i 30 kalde, helt nord i landet.

Når det kommer til is og snø i Norge er de nesten like entusiastiske alle tre.

– Én gang leide jeg en Ford Mustang bare for å teste meg selv på vinterføre. Man lærer utrolig mye som sjåfør av å kjøre på glatt vei. Jeg kjørte meg fast hele tiden, men å finne ut hvordan jeg skulle få løs bilen var utrolig morsomt, forteller Rory engasjert.

Må vinne tilbake folket

Det er ingen tvil om at trioen har en utfordrende oppgave. Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May ble legender i løpet av sine 14 år bak Top Gear-rattet. Forrige sesong (nr. 23) - Rory, Chris og Matts første - fikk stort sett negative tilbakemeldinger. Bare på ett år tapte serien et par millioner seere.

– Det er ganske skremmende. De forrige gutta gjorde en fantastisk jobb og var elsket av folket. Det er en stor utfordring å følge i deres fotspor, men vi var nødt til å ta den muligheten, sier Rory.

Seerne flyktet fra programmet i 2016.

Motgangen toppet seg halvveis i sesong 23, da Clarksons arvtaker, Chris Evans - etter massiv kritikk - valgte å trekke seg fra programmet:

«Stepping down from Top Gear. Gave it my best shot but sometimes that's not enough. The team are beyond brilliant, I wish them all the best», skrev Evans på sin Twitter-profil.

Dermed står tre mann igjen, foran sesong 24.

CRUISER: Matt LeBlanc i Lamborghini Huracan Spyder. Foto: BBC Press / Gabriel Milori Vis mer

Tre mann som har vært med når merkevaren «Top Gear» har sunket i verdi, mens Clarkson og co har tatt med seg seere til strømmesatsingen på Amazon Prime - «The Grand Tour». Evans erstatter, Matt LeBlanc, mener at de endelig har funnet oppskriften for hvordan de skal ta Top Gear tilbake til toppen.

– Vi har lært av forrige sesong og gjør ting annerledes i år. Chris har forlatt oss - det samme har ideene hans, som ikke funket. Studio er forandret og showet er enda større, forklarer skuespilleren.

– Dessuten er denne sesongen raskere, morsommere, mer fargefull og bråkete, skryter han og sniker samtidig litt mer luft opp av magen.

Det er ingen av kollegene som drar vitser når Matt har luft i magen. Kanskje er det fordi han er showets store stjerne?

– Samme hvor vi drar i verden har Matt en lastebil, som følger ham med fersk sushi. Det insisterer han på. Det drar vi alle nytt av, forteller Rory og ler.

– De har bare tilgang til sushien. Det er imidlertid mye annet godt også. Spesielt hummer, kontrer Matt og smiler tørt.

Fantastisk team

Med færre programledere, og en trio som tydelig har funnet tonen sammen, kan vi bare håpe de fortsetter å forbedre både seg og showet.

– Vi holder fortsatt på å oppdage personlighetene våre. Det blir spennende å se utviklingen vår, som individer og kjemien oss mellom. Trolig vil jeg forbli den raske, Rory den erfarne, mens Matt er den som skal tolerere oss – og være den lidenskapelige, ler Chris og ser på de andre.

Utfordringen i år er uansett å vinne tilbake folkets tillit. Og som guttene sier, de er bare toppen av isfjellet. Under seg, eller egentlig over, har de et stort team, med ekstremt talentfulle og dyktige folk – flere av de samme som gjorde Clarkson og co til verdensstjerner.

– Top Gear handler om å gjennomføre hjernedøde ideer. Det er imidlertid ingen av oss tre som har full kontroll over dem. Vi trenger disse voksne folka som kan fortelle oss hva vi skal gjøre.

– Vi har naturligvis egne ideer også. Crewet hører på oss – før de bare ler, takker ironisk og går sin vei, ironiserer Chris.

Ideene starter rundt bordet. Programledernes jobb er å legge mest mulig til rette for at de blir bra på film.

– Det er fint om våre innspill hjelper, men om teamet ikke liker dem er det også greit. Ingen av oss tre har store egoer. Beslutningene ligger hos de som er ansvarlige, sier Matt.

LES OGSÅ:
Lamborghini misset med logoen sin
Vi ble med Vegvesenet på EU-kontroll
De ni mest inspirerende bilinteriørene