Foto: Opel
Foto: OpelVis mer

Vil bli fleksibilitetsmester

Vi omtalte denne bilen tidligere i år, basert på pressemeldinger. Nå har vi sett den med egne øyne.

Så sto den der da, på Opel-standen. Hvilken da? Jo, Opel Meriva II, som vi spent hadde ventet på å få møte i "levende live". Vi skrev som nevnt om bilen rett over nyttår, og i det følgende plagierer vi til en viss grad oss selv fra den gangen - med den forskjell at vi nå har noe mer konkret å vise til. Opel kaller biltypen "Monocab", vi kaller den mini-fleksibil.

Genistrek

I mars 2003 lanserte Opel en snerten og smart liten familiebil som pakket god plass og fleksible løsninger på såvidt over fire meter i lengden. Det var den nye Opel Meriva, som vi ikke nølte med å kalle "Genistrek fra Opel", og vi vurderte sterkt å bruke en tittel vi vanligvis unngår: "Løp og kjøp".

Fra konsept til virkelighet

Syv år etter er altså en helt ny Meriva blitt avduket på bilutstillingen i Genève. På samme måte som forrige generasjon er nykommeren nyskapende. Da vi fikk se forløperen for nye Meriva som konseptbil på bilutstillingen i Genève i 2008, hadde vi visse forhåpninger om at produksjonsbilen ville komme til å bli like spennende.

Forbedret

Det er den. I motsetning til hva som dessverre var tilfelle da dagens generasjon av fleksibilen Zafira ble introdusert, tviler vi ikke på at Zafiras "lillebror", nye Meriva, er en forbedring av det allerede geniale konseptet de introduserte med forrige generasjon. Bilen nærmer seg for øvrig Zafira i størrelse, men er fortsatt ca. 20 cm kortere.

Gammel løsning blir nyhet

Nye Meriva i Genève, 2010 Foto: Knut Moberg Vis mer
Produksjonsbilen er besnærende lik konseptbilen, som vi her har fotografert i Genève for snart to år siden. (Mars 2008) Foto: Knut Moberg Vis mer



Designen på nye Meriva er adskillig spenstigere enn før. Familielikheten med andre Opel-modeller er for øvrig tydelig. Den lille bølgen langs skulderlinjen minner om Citroën C4 Picasso og gir større vindusflate bak og dermed bedre sikt. Men det mest spesielle og vågale med denne modellen er også det mest iøynefallende, nemlig bakdørene som er hengslet i bakkant, såkalte "selvmordsdører".

"Suicide doors"

Dette er et begrep som oppsto den gangen denne typen dører var populære, i hovedsak før annen verdenskrig. De avstedkom dessverre ulykker der passasjer eller endog fører falt ut av bilen når døren, for eksempel ved fleksing av karosseriet i en dump, åpnet seg hvorpå den ble blåst helt åpen og den stakkars passasjeren, som selvsagt ikke hadde sikkerhetsbelte, i enkelte tilfeller falt ut av bilen. En annen type ulykke var der døren ble åpnet uforvarende idet en passerende bil kom kjørende. Da kunne passasjeren bli skadet eller drept selv om denne bare såvidt var på vei ut av bilen, også i tilfeller hvor han ikke ville blitt truffet hvis døren hadde vært hengslet "normalt".

Skal lette adgangen

Imidlertid skal den moderne bilkonstruksjonen ha eliminert den overhengende faren knyttet til denne typen dører, og både Rolls-Royce, Mazda (RX8), Mini (Clubman) og Honda (Element), har benyttet seg av konseptet.

Med den nye Meriva blir det nå altså introdusert i et vanlig familiebilsegment, og her har Opel vist seg progressive i produktplanleggingen. Fordelen med for- og bakdører som åpner seg i motsatt retning skal ifølge produsenten være lettere tilgang til kupéen for baksetepassasjerene, noe som virker som et overbevisende argument. Vi har prøvd det, og kan bekrefte at det er greit å slenge seg rett inn i, og stige rett ut av, baksetet på denne bilen i stedet for å måtte slange seg inn eller ut.

Demo-video (NB! Opels egen reklame):


Flex det ene og det andre

Opel kaller for øvrig dørløsningen FlexDoors, og den utfyller baksetekonseptet FlexSpace - som for øvrig er blitt videreutviklet. Dette suppleres med FlexRail, en glidende skinneløsning med utbyttbare enheter mellom forsetene, og FlexFix, som vi kjenner fra Corsa og nye Astra og som er et uttrekkbart sykkelstativ som lagres som en skuff under bagasjerommet.

Når det gjelder motorer vil de komme fra den fornyede Opel-familien med turbomotorer både på diesel- og bensinsiden, hvorav noen er kjent fra nye Opel Astra (Les om vår testkjøring av den her). Effekttallene spenner fra 75 til 140 hestekrefter, sistnevnte fra en 1.4 turbo bensin.

Prisene er foreløpig ukjente - disse vil vi komme tilbake til.

Nye Opel Meriva kan ventes hos norske forhandlere i juni i år.

Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Nye Meriva i Genève, 2010 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Knut Moberg
Foto: Opel