<b>KOLLEKTIVT:</b > Elbilen har mange ulemper, men også mange fordeler. Nesten gratis drivstoff, gratis bom og parkering samt rød løper rett inn til sentrum. Foto: STEIN INGE STØLEN
KOLLEKTIVT: Elbilen har mange ulemper, men også mange fordeler. Nesten gratis drivstoff, gratis bom og parkering samt rød løper rett inn til sentrum. Foto: STEIN INGE STØLENVis mer

Vi sparte 200 kroner dagen med elbil

Kan man bruke elbil når en har 15 mil reisevei hver eneste dag? Vi hentet ut en VW E-up! for å teste.

Volkswagen oppgir selv veldig forsiktige estimater når de for første gang skal selge elbil. Fabrikken sier 16 mil, her hjemme sier de åtte til til mil om vinteren. Det gjør de rett i, for lenger kommer du ikke med E-up!, som vi forøvrig også har testet tidligere.

Elbilsalget, som tok av for alvor i 2011, slo alle rekorder i 2013, med over 5 prosent markedsandel for året sett under ett og over 10 prosent mot slutten av året. Her fikk Tesla Model S og Nissan Leaf drahjelp av e-up!

Reiseruten Nakkerud - Oslo sentrum tur retur er 79 km. Men jeg må over Sollihøgda som ligger på 337 meter. Bilen må klatre 550 effektive høydemeter til jobb, men triller tilsvarende 650 høydemeter. På veien hjem blir det selvfølgelig motsatt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer


Billigste alternativ

Det florerer av Nissan Leaf og trillingene Mitsubishi i-MiEV, Citroen C-Zero, Peugeot i-on på veien, men VW E-up! er kanskje den mest spennende for jobbpendlere akkurat nå. Med en startpris på 190.000 kroner kan den være et alternativ for mange. Om den ikke appellerer, er BMW i3 også et spennende alternativ.

Forventingene er ikke høye til bilen i seg selv. Utgangspunktet er VWs billigste bybil, og selv om man bare selger toppvarianten High Up, er det hardplast som gjelder. Men det er likevel løst bra med knirkefritt interiør, greit design og lakkerte flater.

Spartansk Billig materialvalg men et trivelig sted å være. Girspakens ekstrafunksjoner settes pris på. Foto: VW Vis mer


Inntrykket er spartansk og oversiktlig selv om den faktisk har rikelig med utstyr. Det føles befriende med en normal nøkkel som du vrir om, og et vanlig håndbrekk mellom setene.

Radio og multimedia er enkelt og logisk, med knapper for forhåndsprogrammerte radiokanaler. Det begynner å bli mangelvare på dagens fancy biler med lite logiske berøringsfølsomme skjermer.

Heldigvis har de spart oss for det dyre multifunksjonsrattet, og heller gitt oss de den gamle betjeningen for kjørecomputer og cruisecontrol på hendlene for blinklys og vindusvisker. En etter min mening langt bedre løsning, men som ikke ser like kult ut i salgsbrosjyrer.

Smart bremsefunksjon

Beklager alle «petrolheads». Elbilen har noen iboende fordeler man fort blir veldig glade i. Jeg har kjørt diesel i snart 15 år, men kan ikke påstå jeg digger motorlyden og vibrasjonene.

Med elbil suser du effektivt og lydløst i bytrafikk, men mister gradvis piffen oppover i fart. 0-50 går unna på 3,75 sekunder, mens veien til 100 tar 12,5. Selv om jeg bare har 82 hester tilgjengelig, så responderer bilen umiddelbart. Det samme skjer - bare med motsatt fortegn - når jeg slipper gassen.

Elbilen benytter enhver anledning til å lade, så du har en fantastisk motorbrems. I Tesla Model S og BMW i3 er den forhåndsinnstilt, og bremser så mye at man sjelden trenger å bruke bremsen. Ulempen er at du aldri kan ta bassfoten fra pedalen.

I E-up! har man vært litt smartere. Med girspaken i «Drive», triller bilen ved gassoppslipp. Men du kan velge regenerering i tre trinn ved å vippe spaken mot høyre. Da bremser den når du slipper gassen.

Du kan også trekke spaken bakover, men i stedet for å være fjærbelastet, må du løse ut bremsefunksjonen ved å trekke en gang til. Klønete, synes jeg.

Angst Glem turteller, vanntrykk og oljetrykk. Her har du kilowattmåler som viser effektbruk i prosent og en stor tankmåler. Sistnevnte ser du på hele tiden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer


Støysvak

Selv om støy fra både vind og hjul gjør seg mer og mer gjeldende, er støynivået veldig lavt med tanke på hvilken prisklasse vi snakker om. Uhøytidelige støymålinger viser 72-75 desibel, mens Tesla Model S har en grunnstøy på 75-76, og slag fra understellet som til stadighet sender måleren opp i 82 desibel.

Nysgjerrig på andre elbiler? Her finner du alle våre saker om elbil.

Nøytral

Det finnes en slags kjøreglede i alle små biler, men å kalle E-Up morsom blir feil. Den har likevel noen fordeler. Det tunge batteriet har en gunstig plassering i gulvet, godt innenfor alle hjul. Da plantes tyngden på rett sted og man får kjøreegenskaper og god komfort på kjøpet.

Den lille bilen er utrolig nøytral, og gir et trygt inntrykk gitt størrelsen. Et strengt oppsatt ESP-system lar deg ikke provosere frem verken over- eller understyring, og det er helt umulig å kjenne om bilen drar foran eller bak. Toppfarten på 130 km/t vil føles udramatisk.

Plass

E-up! er liten, men fire personer på 1,75 er nok like gode venner etter timen det tar å bruke opp strømmen. Forsetene har høydejustering, men er ikke laget for folk på 1,90. Når man heller ikke kan dra til seg rattet, blir ikke sittestillingen mer enn ok.

Bagasjerommet er bittelite, men du får plass til to-tre små treningsbagger. Tar du ut gulvet, åpenbarer det seg en dyp brønn som nesten dobler kapasiteten.

Bagasjerommet blir flittig brukt, for bilen må lades både hjemme og på jobb. Kabeltrekking er en øvelse man må lære seg å like som langpendler.

Parkering Det gjelder å være tidlig ute. Forsover jeg meg, finner jeg ikke ladeplass, og da kommer jeg ikke hjem igjen. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL Vis mer


Rekkeviddeangst

Du må lide litt som langpendler i el-bil. Å kjøre nærmere åtte mil til jobb føles som å kjøre på reservetank hele tiden. Du må planlegge. Det tar åtte timer å lade opp batteriene, så du kan glemme korte arbeidsdager. Du bør ikke forsove deg. Å ankomme Oslo etter klokka åtte er ikke smart om du har tenkt å finne gratis ladepunkter.

Er det lite trafikk, og du ligger jevnt i 90 hele veien, så er bilen helt tom når du triller inn på gårdsplassen hjemme. Du skal heller ikke få mange raptuser med forbikjøringer før nåla peker ned.

De første turene over Sollihøgda ga svettetokter. Plutselig sto det 3,5 mil rekkevidde da jeg rundet toppen. Etter å ha trillet ned igjen til Sundvollen, hadde den ladet seg opp til 5 mil igjen.

Jakka på

Ærend bør gjøres som avstikkere på vei hjem fra jobb. Skal noen kjøres på trening, bør du kjøre i «eco+»-modus med jakka på for å ha strøm når du kommer hjem. Uansett kan du ikke kjøre videre før du har ladet bilen et par-tre timer.

I mitt tilfelle var det helt avgjørende at det fantes en kontakt utenfor Ringerikshallen, ellers hadde jeg ikke kommet hjem etter endt trening.

Praktisk visning: Du kan enkelt bla i et stort utvalg funksjoner på kjørecomputeren i dashbordet, på multimediaskjermen kan du se alle på en gang. Artig, uten å være irriterende tilstedeværende som grafer, løv og andre motiverende grafikk som skal motivere til snill kjøring. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer


Kjører du bånn gass, tømmer du fint batteriet på drøyt to mil. Når rekkevidden blir lav, går bilen automatisk ned på Eco-mode, som tillater litt mindre gassbruk. Når du har mindre enn én mil igjen, stenger den av varmeapparatet.

Varmeapparatet er for øvrig ikke helt i samme klasse som i vanlige biler. Du må opp et par grader ekstra for å føle samme varmen, og man får umiddelbart en småkald trekk når elementet når ønsket temperatur. Varmetråder i frontruta hjelper defrosteren om morgenen.

Økonomi

Ulempene kan du kanskje leve med når du ser regnestykket. Jeg sparer tid og flere hundrelapper om dagen.

På grunn av trafikken, pleier jeg kjøre bil 18 kilometer til en pendlerparkering. Derfra tar jeg buss til jobb. Jeg må gå drøyt fem minutter i hver ende, og totalt tar turen meg en time og førti minutter. Med buss og diesel koster turen 230 kroner hver dag.

Dersom jeg velger å kjøre bilen min helt inn, blir regnestykket ennå dårligere. Min bil bruker en halvliter diesel på mila og jeg må gjennom to bommer. I daglige kostnader kommer dette på cirka 140 kroner. Så kommer parkering i tillegg, minimum 200 kroner om dagen.

E-Up klarer seg med strøm tilsvarende ti kroner hver veg. Siden jeg lader gratis en vei, blir det en klingende tier i utgifter. Jeg slipper kø, bompenger og lader gratis på gratis parkering. Da blir den plutselig et veldig aktuelt alternativ.

Konklusjonen er: Ja, langpendlere - dere kan kjøpe elbil. Men skal du noe annet samme dag bør du ha tilgang til en bil til.