250 GT SWB Foto: Knut Moberg
250 GT SWB Foto: Knut MobergVis mer

Vi oppdaget en bilskatt

Under vårt besøk på Essen Motorshow fant vi disse perlene av noen klassiske Ferrarier.

ESSEN (DinSide Motor): Ferrari er et relativt ungt bilmerke men har rukket å bli legendarisk - ble det faktisk utrolig tidlig i sitt livsløp. Kombinasjonen av suksess innen bilsport, fengende og ofte svært elegant design, et image forbundet med de nødvendigvis velstående kundenes livsstil - alt dette har bidratt til å heve merket Ferrari høyt over den gemene hop i bilverdenen.

Det var egentlig ikke Ferrari som brakte DinSides utsendte til den gedigne bilmessen i Essen som fant sted inntil for en uke siden, men alt det nyeste innenfor tuning, trimming, sportsbiler, design og generelt mye innen teknologisk utvikling.

Men så sto altså disse samlerobjektene der, og vi måtte bare forevige dem - og dele dem med våre lesere. Det dreier seg om en liten, ganske variert og fremfor alt estetisk påtrengende ensemble fra merket som i så stor grad beriket etterkrigstidens bilhistorie. Her er bildene vi tok på utstillingen, og rett nedenfor får du vite litt mer om de forskjellige modellene.

Ferrari 166 Inter Foto: Knut Moberg
166 Inter Foto: Knut Moberg
166 Inter Foto: Knut Moberg
166 Inter Foto: Knut Moberg
250 GT Boano Foto: Knut Moberg
250 GT Boano Foto: Knut Moberg
250 GT Boano Foto: Knut Moberg
250 GT Boano Foto: Knut Moberg
250 GT SWB Foto: Knut Moberg
250 GT SWB Foto: Stian Gihle
250 GT SWB Foto: Knut Moberg
250 GT SWB Foto: Knut Moberg
250 GT SWB Foto: Knut Moberg
275 GTB Foto: Knut Moberg
275 GTB Foto: Knut Moberg
275 GTB Foto: Knut Moberg
365 GTC/4 Foto: Knut Moberg
365 GTC/4 Foto: Knut Moberg
365 GTC/4 Foto: Knut Moberg
410 Superamerica Foto: Knut Moberg
410 Superamerica Foto: Knut Moberg
410 Superamerica Foto: Knut Moberg
365 GTB/4 Daytona Foto: Knut Moberg
365 GTB/4 Daytona Foto: Knut Moberg
365 GTB/4 Daytona Foto: Knut Moberg
365 GTB/4 Daytona Foto: Knut Moberg
F40 Foto: Knut Moberg
F40 Foto: Øyvind Blankvandsbråten


166 Inter

Først, den "lille sorte" vi ser her ovenfor. 166 Inter er en av de aller tidligste Ferrari-modellene og merkets første Grand Tourer. Den ble bare produsert i 37 eksemplarer - i forskjellige karosseriversjoner - mellom 1948 og 1951. Et klenodium. På den tiden var Alfa Romeo, Ferrari og Rolls-Royce de dyreste bilene på mang en nyprisoversikt i europeiske bilmarkeder.

250 GT

250 GT Boano Foto: Knut Moberg Vis mer


250 GT er en av de mest klassiske Ferrariene. De vi ser her er en 250 GT Boano (1956), og en 250 GT SWB (altså med kort akselavstand - produksjon mellom 1959 og 1961). De var utstyrt med den berømte Colombo-V12-motoren med bare tre liter slagvolum, en lettvekter som ga Ferrariene konkurransemessige fortrinn og heftige ytelser med opp til 280 hestekrefter hvilket var temmelig rått i slike lette små sportsbiler på den tiden.

275 GT

275 GT etterfulgte 250 og vi ser her en 275 GTB/4 fra 1966. På programmet: 3,3-liters V12 tørrsump med seks forgassere! Den var fantastisk rask på den tiden med sine 300 hester og sin toppfart på 266 km/t. Den bidro til ettertrykkelig å befeste Ferraris posisjon som en superbilprodusent, og en som var kommet for å bli.

365 GTC/4 Foto: Knut Moberg Vis mer


365 GTC

365 GTC/4 er er en av Pininfarinas designklassikere fra tidlig 70-tall - rett før oljekrisen. Den vi ser her er en av disse Daytona-avleggerne fra 1971, produsert i bare 500 eksemplarer. Med sin 4,4-liters V12 kunne den nå 280 km/t og gikk fra 0 til 100 på 5,4 sekunder - rått på den tiden.

410 Superamerica

410 Superamerica er en veldig spesiell Ferrari i denne utførelsen fra sent 50-tall. Med sin 5-liters V12 på 340 hester og sitt egenartede (til Ferrari å være), utseende var den en av en lang rekke Ferrarier som refererte seg til Amerika på en eller annen måte (America, California, Superamerica, Daytona...) Denne bilen er dyr. Mer om den saken kan vi ikke si i skrivende stund...

365 GTB/4 (Daytona)

er nok en klassisk GT fra Ferrari, med en 4,4-liters V12 som var god for 360 hestekrefter. Den ble produsert mellom 1968 og 1973 og ble etterfulgt av 512 BB. Designen av Fioravanti (Pininfarina) bidrar til å gjøre dette til en av mange Ferrari-elskeres favoritter.

F40 Foto: Knut Moberg Vis mer


F40

kom som jubileumsbil - 40-års produksjon av Ferrari-biler - i 1987 og var datidens raskeste registrerbare produksjonsbil. Den kompakte V8eren på bare tre liter greide med biturbo-lading å produsere 478 hestekrefter, og den veide bare 1.100 kilo. Dermed klarte den 324 km/t og 0-100 på 3,8 sekunder, tall som fortsatt står seg i supersportsbilverdenen. Den var første produksjonsbil over 200 mph (322 km/t) og markerte seg dermed særlig sterkt i USA og Storbritannia...

Mye har skjedd hos Ferrari i løpet av de over 20 årene siden den nyeste av disse bilene ble lansert - men her ville vi altså presentere noenklassikere vi var så heldige å få stifte bekjentskap med - en bilskatt verdt en formue både i penger og i opplevelsesverdi.