<b>LEDER AN PÅ LYSTEKNOLOGI:</b> Sammen med Audi er BMW langt fremme når det gjelder fremtidsteknologi og tilbyr nå for første gang i Norge laserlys som ekstrautstyr på sporsbilen i8 (oppgitt snittforbruk: 0,21 liter bensin på mila!). Men teknologien koster: 87.000 kroner er tilleggsprisen for å doble rekkevidden på lyskasterne i forhold til LED-hovedlysene som er standard. Foto: KNUT MOBERG
LEDER AN PÅ LYSTEKNOLOGI: Sammen med Audi er BMW langt fremme når det gjelder fremtidsteknologi og tilbyr nå for første gang i Norge laserlys som ekstrautstyr på sporsbilen i8 (oppgitt snittforbruk: 0,21 liter bensin på mila!). Men teknologien koster: 87.000 kroner er tilleggsprisen for å doble rekkevidden på lyskasterne i forhold til LED-hovedlysene som er standard. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Vi kjører BMW med laserlys

Det er BMW som er først med laserlys på det norske markedet. Vi har prøvd teknologien

Både Audi og BMW har de senere årene satset på å utvikle laserlys-teknologi og kampen har stått om hvem som kom først med det.

Audi tok første stikk ved først å ta i bruk laserlys på en bil i produksjon, men det var en bil forbeholdt en racerbil på bane - nemlig Audi R18 Le Mans Protoype.

Og så kommer altså BMW dem i forkjøpet med å være først med laserlys på en serieprodusert bil og det er den vi har hatt anledning til å gjøre noen første erfaringer med på i8, som vi fikk ratte noen runder i mørket på banen til Rudskogen Motorsenter i Østfold.

Men Audi lover at det er de som skal være først med laser som standard - på kommende Audi R8 LMX. Og vi ville ikke bli overrasket om også kommende BMW 7-serie ble utstyrrt med denne teknologien.

Nå i Norge

BMW kunne fortelle at de allerede har levert det første eksemplaret utstyrt med disse lysene her i landet. Dermed følger de opp introduksjonen av sikrere lysteknologi som gjenkjenning av dyr og mennesker langs veien, og selektive fjernlys som man aldri behøver å blende ned.

DOBBEL REKKEVIDDE: Helt til høyre illustreres laser-rekkevidden i forhold til LED fjern- og nærlys. Opptil 600 meter frem kan den konsentrerte strålen lyse opp. Foto: BMW Vis mer


Vi har ventet på dette ganske lenge, for vi omtalte den kommende teknologien som skulle komme i hybridsportsbilen i8 allerede i 2011.

I BMW i8 er det LED-lamper som er standard i hovedlysene. Laserlyset erstatter ikke disse, men tilbys som et tillegg og kalles «laser-booster». Dette kommer av at lysene er så kraftige at de ikke kan brukes i sammenhenger.

Les også: Fremtiden er LYS!

Styres automatisk

Vi oppdaget under kjøring at de først skrur seg på ved 70 kilometer i timen, blant annet. Og så snart hastigheten reduseres til 60, slår de seg av igjen og det er de automatiske LED-lysene som overtar. De er heller ikke virksomme der det er gatebelysning eller møtende / foranliggende biler.

Det er et kamera som registrerer om omgivelsene er klare for laserlysene via fjernlys-assistenten og slår laserstråle på og av etter behov.

FØRST I NORGE: Som om den ikke var spektakulær nok fra før - BMW i8 tilbys nå med laserlys og her er et av de aller første norskregistrerte eksemplarene. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Vanvittig rekkevidde

Og når de er aktive, er dette imponerende saker. Lysstrålen er konsentrert, men lyser opp nesten som om dagen foran bilen og har en vanvittig rekkevidde - på Rudskogen lyser de opp nesten hele langstrekken på 650 meter. Maksimal rekkevidde er 600 meter - dobbelt så langt som standard LED-fjernlys.

Anders Sariberget er teknisk instruktør hos BMW i Norge og kan åpenbart teknologien på fingerspissene. Uten å bli like tekniske som han var i sin meget fullstendige presentasjon, er det noen elementer det er viktig å videreformidle.

For eksempel må ikke begrepet «laserlys» forstås dithen at det er en ren laserstråle som sendes ut gjennom lyktene - det ville vært høyrisiko, for å si det mildt.

KOMPLEKS TEKNIKK: Fra tre laserdioder til en kraftig lyskegle: Slik ser det ut inne i laserlykten. Foto: BMW Vis mer


Laseren må «temmes»

Men det er laser det dreier seg om, forenklet dreier det seg om dioder som genererer høyintensitetsenergi i form av lys som slipper ut i form av konsentrerte stråler. I hver BMW-lampe er det tre av disse og strålene samles og sendes til en linse behandlet med fosfor.

Dette gjør lysstrålen brukbar ved å gjøre den hvit i stedet for blå. Herfra sendes den til den store reflektoren som sitter i lykten, og kan dermed lyse opp foran bilen. Som nevnt kommer den i tillegg til LED-strålene, for den er såpass konsentrert at den lyser opp rett foran bilen, men ikke til sidene der den mer tradisjonelle lyskilden fortsatt må spille sin rolle.

Men man kan altså se dobbelt så langt som før.