Foto: Stian Gihle
Foto: Stian GihleVis mer

Vi har testkjørt fremtiden

København (DinSide Motor): Honda er nå ferdig med denne versjonen av FCX Clarity og skal starte produksjon av bilen til bestemte markeder.

Honda FCX Clarity er fremtiden på flere måter. For det første er det en bil som skal løse fremtidige problemer med utslipp, den representerer fremtiden rent teknologisk og den er ikke klar for den vanlige mann i gata før om flere år. Antagelig må vi vente 5-6 år før den er tilgjengelig på det europeiske markedet.

Denne bilen må ikke forveksles med hydrogenbiler med forbrenningsmotor. Det er noe annet. Heller ikke hybridbiler. FCX Clarity har ikke forbrenningsmotor i det hele tatt. Det er Mercedes som er hovedkonkurrenten her og de har forsket på brenselcelle i både busser, varebiler og personbiler. (Se nederst i artikkelen lenke til vår prøvekjøring av Mercedes B F-Cell, en bil som også kommer til Norge).

Spennende

Å kjøre Honda FCX Clarity er helt fantastisk. Det er som å sitte i romskip, og den avanserte teknologien under skallet gir en spesiell og kriblende følelse samtidig som bilen er lettkjørt og fungerer glimrende. Elektriske biler gir en helt spesiell kjørefølelse. De er svært stillegående, kraftleveransen er helt jevn og den har ikke trinnvise gir.

I motsetning til andre elektriske biler som kun har batteri som energikilde, er det heller ingen fare for at denne bilen vil gå tom for strøm rett rundt neste sving. I tillegg til et litium ion-batteri har nemlig testbilen en 171-liters hydrogentank som ved hjelp av en brenselcelle kan omdanne hydrogen til strøm. I prosessen dannes det også vann, som er det eneste "avfallet" ved kjøring. CO2-utslippet ved kjøring er null! Det er også fullt mulig å produsere hydrogen CO2-fritt hvis elektrisiteten som brukes ved fremstilling kommer fra fornybare kilder.

Her er det en liten filmsnutt hvor vi forsøker å gi et inntrykk av lydbildet i bilen. Det begrenser seg til summing. Legg også merke til det Playstationaktige instrumentet som indikerer turtall, lading, forbruk og tanknivå.


Få ulemper ved bruk

Normalt når vi snakker om elektriske biler rynker mange på nesen, og selv ekstreme tiltak for å få folk til å kjøre elektrisk bil preller av. Bilene er gjerne små, har for få seter, kort rekkevidde, dårlige fartsressurser, dårlig komfort og utstyrsnivå og har eviglange ladetider.

Alt dette er eliminert med FCX Clarity. En elektrisk bil er jo i utgangspunktet en glimrende idé, men batteriteknologien befinner seg mildt sagt på etterskudd når det gjelder kapasitet. FCX Clarity har løst dette ved at den kjemiske energien befinner seg på en tank, i dette tilfellet en tank med 171 liter hydrogen. Det som verdt å merke seg er også at 171 liter med hydrogen ikke veier mer enn fire kilo. Ulempen her er at tanken tar litt plass, og bagasjerommet lider litt på grunn av dette. I tillegg har bilen også et litium ion-batteri. Dette lades fra brenselcellen, men også når bilen ruller og når man bremser.

Det gjør at FCX Clarity får en rekkevidde på opptil 46 mil per tank. Den er også utstyrt med alt det man trenger av utstyr til både komfort og sikkerhetshensyn. Her mangler det ingenting på komfort, den har like mange kollisjonsputer som de beste, og Honda påstår at det er tryggere å krasje med denne enn med en diesel- eller bensinbil.

Gode ytelser

Elektriske motorer har den egenskapen at de har det samme dreiemomentet på alle turtall. Det betyr gode ytelser bare man har strøm tilgjengelig. FCX Clarity går som ei kule. Vi manglet ikke krefter på vår testkjøring, men toppfart er ikke bilens store styrke. Den topper på 160 kilometer i timen, men det holder vel strengt tatt i de fleste land. Motoren yter 136 hestekrefter og Honda sier at ytelsene kan sammenlignes med bensinmotor med 2,4-liters slagvolum. Girspaken er en liten sjaltehendel på dashbordet hvor man kun kan velge om skal kjøre forover eller bakover. Resten går av seg selv.

På veien

På plass bak rattet er det ikke så mye bortsett fra instrumentene som avslører at dette er noe spesielt. Den har heller ikke startknapp, men er utstyrt med en på-bryter. Deretter setter man girspaken i Drive og suser avgårde.

Bilen er lettkjørt, forholdsvis stiv i fjæringen og oppleves som en vanlig bil rett og slett. Man merker ingen av ulempene ved å kjøre elektrisk bil, kun fordelene. Forbruket er lavt og hydrogen er billig. I Danmark koster hydrogen 60 danske kroner (68 norske) per kilo. Under norske forhold vil det si drøyt 200 kroner for fire kilo som tilsvarer full tank, men er det noen som tror vi får avgiftsfritt drivstoff til biler i Norge?

Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle


Stor

FCX Clarity er en veldig stor bil og måler hele 4,84 meter i total lengde. Det gjør at det er god plass til voksne personer både foran og bak, og mine snaue to meter fikk plass i baksetet. I bagasjerommet er det greit med plass, men det synes tydelig at det ligger en stor tank bak i bilen.

Hva står igjen?

Hvorfor er ikke denne bilen på markedet nå? Selv om Honda har holdt på med denne bilen i ti år er de ikke ferdige. Kuldeproblemet er løst. FCX Clarity virker i temperaturer ned til 30 kuldegrader. Produksjon og infrastruktur for hydrogen er en utfordring. Den ballen tar ikke bilbransjen. Det er det kraftleverandører og eventuelt politikerne som må ta seg av. Hydrogen finnes det mye av, men det må foredles, fortrinnsvis ved bruk av fornybar energi.

Et annet problem er selve brenselcellen. Den inneholder blant annet metallet platina, som er kostbart. Dette må gjenvinnes når brenselcellen er brukt opp. Det skjer per i dag etter omtrent 160.000 kilometer på veien. Honda vil ikke en gang nevne hva en brenselcelleenheten koster, men innrømmer at den foreløpig er svært kostbar. Hvis de finner en aluminiumslegering som kan erstatte platina vil det være til stor hjelp.

Testbilen har også litium ion-batterier. Allerede nå merker man presset på litium, og Honda uttrykker en viss fortvilelse, om enn svært diplomatisk, over at det er det er Bolivia og Kina som sitter på hovedforekomstene av litium i verden. Chile produserer mest i følge Wikipedia.

Konklusjon

Honda FCX Clarity slipper ikke ut noe skadelig, hvis vi ser på kjøringen alene. I tillegg har den veldig få av de kjente ulempene dagens elektriske biler har. Ikke nok med at bilen imponerer stort, men Honda har også kommet svært langt i utviklingen av en slik bil. Mercedes er en av produsentene som holder følge. Les her om vår prøvekjøring av Mercedes B F-Cell!

Artikkelen ble første gang publisert 10. desember 2009.