<b>SITT OG KJØR:</b> X-robot er blant de mer spesielle ståhjulingene vi har testet, den lar deg <i>sitte</i> og kjøre om du vil. Den <i>svinger</i> også på en annen måte enn de andre ... Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SITT OG KJØR: X-robot er blant de mer spesielle ståhjulingene vi har testet, den lar deg sitte og kjøre om du vil. Den svinger også på en annen måte enn de andre ... Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Vi har testet X-robot

Med denne «ståhjulingen» kan du også sitte og kjøre ...

Vi har tidligere prøvekjørt den originale Segway-en, som også er det veldig mange kaller alle andre former for selvbalanserende kjøretøy. Og vi har prøvekjørt en ståhjuling kalt Ninebot.

Nå har vi testet den selvbalanserende X-robot-O2, og dette er noe helt annet.

Det er litt som å synke ned i en gedigen lenestol. Eller som å ragge rundt i et gedigent flak av en amerikansk Oldsmobile. Og i tillegg til å være selvbalanserende, har den et par helt spesielle egenskaper.

Alt dette kan du se i videoen øverst!

X-ROBOT-02: Vi har testet den selvbalanserende X-robot-O2. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Sedat

Fra vi setter beinet på plattformen første gang, kjenner vi at denne er veldig stabil. Her kan du stige på i et rolig og kontrollert tempo, og uten at doningen gjør hissige framstøt for å sette av gårde. Her har du full kontroll, fra første steg.

Og det er den gjennomgående følelsen vi sitter igjen med etter å ha kjørt flere mil: Her føler vi oss trygge ...

Om du holder deg på noenlunde jevnt underlag, vel og merke.

Liker ikke skjevheter

Ved at par anledninger var vi litt uheldige og kom ut på ganske skjevt underlag, og det liker den ett og slett dårlig.

Det som da skjer er at kjøretøyet begynner å aksellerere, antakelig fordi den kjenner at den ikke har lik traksjon på begge hjulene, sammen med at gyroen reagerer på at det er vesentlig mindre plant enn det som er beregnet. Denne akselerasjonen og tapet av kontroll føles rett og slett ganske ubehagelig.

Det skal imidlertid sies at dette er understreket og merket med faresymbol i brukermanualen: Der er det beskrevet at den ikke bør kjøres på skjevt underlag, eller med ett hul på hver side av fortauskanten.

Endte opp med blå legg

Dette har også vært regelen for de andre selvbalanserende kjøretøyene vi har prøvd. Så her gjelder det å lese manualen og holde seg til det som er beskrevet der.

Vi vil likevel påpeke at vi ville ha foretrukket at kjøretøyet stoppet, heller enn å aksellerere ved slike hendelser. Vi endte opp med en legg som er blå fra ankelen til kneet, fordi X-roboten aksellererte ukontrollert på ujevnt underlag, og da vi endelig fikk hoppet av så var ikke avstigingen veldig kontrollert ...

STORE HJUL: Her er det veldig store hjul, og kjøretøyet er såpass bred at vi ikke kom oss inn i den vanlige heisen på jobben, men ble forvist til vareheisen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Sjekk de hjulene!

X-robot er produsenten, og det finnes flere ulike modeller. Vi har testet en som heter X-robot-O2, og som du kan se av bildene, er den utstyrt med ganske kraftige hjul. Det er nok også med på å gjøre kjøretøyet såpass stabilt.

Bredden på dekkene er imidlertid også med på å gjøre kjøretøyet såpass bredt som det er: Vi målte den til cirka 80 centimeter i bredden, og det var nok til at vi ble forvist til vareheisen på jobben. Flaks at det er en vareheis her, da!

Ifølge regelverket for selvbalanserende kjøretøy som trådte i kraft 1. juli, kan kjøretøyene være maks 85 centimeter brede.

Hard over kanter

Det som imidlertid overrasket oss, var at kjøretøyet er såpass hard over selv små ujevnheter, altså selv på tross av de store hjulene. Før vi startet opp, tenkte vi at den sikkert svelger unna mye av ujevnhetene, men her er det altså ingen sammenheng.

Som vi også kommenterte i testen av Ninebot, gjelder det å ta det rolig over kanter og korte ujevnheter: Her klaprer det i tennene om vi tar ujevnhetene med for stor fart.

Kjøreegenskaper

Vi har allerede kommentert at X-robot er stutt over korte ujevnheter. Lange ujevnheter tar den imidlertid lett, og det ingen som helst problemer å holde en fin marsjfart.

Toppfarten er 20 kilometer i timen, og selv om vi fikk den opp i 20, er ikke dette den mest behagelige cruise-farten.

Den oppfører seg best fra 14-16 kilometer i timen. Kommer vi opp i 17-18 kilometer i timen, vil den begynne å legge seg bakover, altså bremse. Ikke noe dramatikk eller ubehageligeter i det, men det er mer behagelig å kjøre med jevn fart.

Følsom styring

Denne ståhjulingen svinger du på en helt annen måte enn både Segway og Ninebot:

Du svinger ganske enkelt på styret slik du gjør med en sykkel. Mange vil kanskje synes at dette er lettere enn å bevege styret nedover mot sidene, som du eksempelvis gjør på en Segway.

STYR SOM EN SYKKEL: Her styrer du ved å svinge på rattet, som på en sykkel. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Styringen er litt følsom, så ingen brå bevegelser her.

Den klarer å forsere ganske bratte bakker, selv om det riktignok kan gå ganske treigt opp de bratteste kneikene. Her vil selvsagt også ballasten, altså vekten på den som kjører, ha innvirkning på klatreegenskapene.

Ja, du kan sitte!

Den styrer altså på en annen måte enn det du kanskje forbinder med en ståhjuling - og det er ikke den eneste tingen som er spesielt med denne X-roboten.

Du kan nemlig også sitte og kjøre!

SITT OG KJØR! Ja, her kan du hvile beina underveis, du kan nemlig sitte og kjøre. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Blir du sliten av å stå, kan du altså sette deg ned og kjøre videre. Det er sensorer i setet, som merker om du sitter der.

Selv om sittestillingen ikke er voldsom komfortabel, og setet er heller ikke av de mykeste - så er muligheten der. Kjekt for de som ikke orker å stå så mye.

Føler oss snåle

Vi følte oss imidlertid litt snåle når vi kjørte sittende, i tillegg til at det ikke var veldig komfortabelt. Så vi foretrakk å stå. Men for all del: Det er ikke noe problem å betjene X-roboten sittende, og den kjører både oppoverbakker og nedoverbakker uten problemer, også med oss sittende på. Selv om den er ekstra treig å stoppe når man sitter.

Bremseeffekten er også litt svakere enn den vi har erfart på produkter i tidligere tester. Kanskje har tyngden på kjøretøyet også litt å si her. Beregn en god strekning til nedbremsingen!

Vi må også bemerke at vi fikk ganske vondt av setet når vi stod, fordi det stadig dunker inn på innsiden av knærne våre når kjøretøyet vippet litt ved forsering av ujevnheter. Etter hvert begrenset vi farten betraktelig over ujevnhetene, ganske enkelt fordi vi fikk vondt når setet gang på gang dunket inn mellom knærne.

LYS: Loven krever lys både foran og bak, i tillegg til signalhorn eller ringeklokke. Importøren opplyser at alle ståhjulingene vil bli utstyrt med forskriftsmessig lys og ringeklokke, før levering. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Kjørelengde

X-robot skal ifølge produsenten greie å kjøre 45 kilometer. Vi målte kjørelengde fra vi startet opp med fullt batteri til den røde varsellampen begynte å hyle og vi satte kursen umiddelbart hjemover. Kjørelengden ble 24,5 kilometer.

Dette er riktignok med variert terreng og varierende hastigheter. Rekkevidden vil selvsagt påvirkes av en mengde parametere som veidekke, hastighet, hvor kupert terrenget er og vekt på fører.

Det er imidlertid bra at den varsler om at batteriet snart er tomt, før den plutselig stopper. Så slipper man ubehagelige overraskelser dersom den plutselig stopper kilometervis hjemmefra og du ikke har annen mulighet enn å dra den med deg med håndmakt. For det er tungt!

Tung!

X-robot har en egenvekt på 60 kilo, som er mer enn undertegnede greier å løfte ut og inn av bilen alene. Ved denne øvelsen måtte vi tilkalle assistanse.

Det er imidlertid mulig å demontere styrekonsollen, slik at den er enklere å få plass til dersom du nå absolutt må frakte den i en bil. Men det er strengt tatt ikke slikt dette kjøretøyet er laget for.

SETE: Det er sensorer i setet som vil merke det om du holder på setet ved avstiging, og den vil da sette fart - så du må holde et annet stad når du skal av. Det som imidlertid er smart, er at du kan få den til å trille ved siden av deg dersom du skulle måtte leie den - ved å holde slik på satet mens du selv går ved siden av. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Konklusjon

X-robot vekker mye oppmerksomhet langs veien. Vi synes imidlertid at det oftere var den litt eldre generasjon som stoppet oss og kommenterte at «dette ser da ut til å være en kjekk måte å komme seg rundt på». De, sammen med småbarna, som synes den er kjempetøff - mest på grunn av de store hjulene.

Konklusjonen er enkel: Skal du ha et stabilt og trygt selvbalanserende kjøretøy som kan transportere deg rolig og greit rundt i nabolaget, så kan dette være et godt alternativ. Den får mye pluss for at den kjennes trygg og stabil ut, og at det ikke er noe problem å stige av eller på - denne vingler ikke under påstigning, som kan være utfordrende hos noen typer selvbalanserende kjøretøy.

At du også kan sitte, kan være et stort pluss for mange som trenger den muligheten. Det er heller ingen problem å sette seg ned og holde doningen i ro, på stedet hvil.

Det er ingen oppdateringer du trenger å bry deg med, dersom dette skulle være nødvendig, vil forhandlerleddet ta seg av det.

Pris

Prisen er imidlertid ganske høy; du kan få en nesten ny småbil for den prisen, eller kanskje en lite brukt Renault Twizy - som er en elektrisk firhjuling med plass til to. Men dette må du selvsagt selv vurdere.

Dette er i alle fall et produkt som føles trygt og ukomplisert å eie.

X-robot-O2 selges for 58.500 kroner fra den norske importøren. Du kan også kjøpe til ekstrautstyr som sidevesker og holder for golfbag.

Det kommer også en modell med smalere hjul - og da uten mulighet for tilleggsutstyr - og den vil ha en pris på 51.750 kroner.