<b>STORE FORSKJELLER:</b> Det skiller 3.000 kroner på billigste og dyreste kamera, og et billigkamera kommer overraskende høyt på poenglisten. Foto: RUNE M. NESHEIM
STORE FORSKJELLER: Det skiller 3.000 kroner på billigste og dyreste kamera, og et billigkamera kommer overraskende høyt på poenglisten. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Vi har testet 10 dashbordkameraer

Stadig flere nordmenn kjører med kamera i bilen, spørsmålet er selvsagt hva du skal kjøpe.

Nå er første nordmann domfelt for forsikringssvindel med bevis fra et dashbordkamera. Det kan være kjekt å ha for deg også. Vi har testet ti stykker.

LES OGSÅ: Vår forrige test av dashbordkameraer.

Youtube blir oversvømt med filmklipp av ulykker og fenomener, fortrinnsvis fra østblokkland. Der har mange utstyrt bilene sine med såkalte dashbordkameraer, fastmonterte kameraer som filmer kontinuerlig når du kjører. Grunnen er enkel. De har veier og en trafikkultur som er en helt annen enn den vi er vant med. Der gir forsikringsselskapene rabatt i premien dersom du kommer med videobevis.

Kristian filmet sin egen frontkollisjon.

Brukes som bevis i Norge

Nå er det flere land som følger etter, og Norge har plutselig blitt ett av dem, etter at et forsikringsselskap brukte denne filmen fra et dashbordkamera som bevis for uaktsom kjøring og forsøk på forsikringsvindel. Det bør gi håp om å kunne bruke film som bevismateriale om noen dulter borti deg også.

Jarid ble påkjørt og sjåføren stakk av. Han måtte betale alt selv.

Store prisforskjeller

Vi har testet ti kameraer i forskjellige priskategorier. Prisforskjellene er kjempestore, men det er dumt å velge et dårlig kamera. DOD LS460W har vi testet som vinner før, og det er derfor med som referanse i testen.

Hundrelapper kan avgjøre om du kan bruke det som bevismateriale eller ikke. Eksempelbildene under kan skremme, men merk deg at det er ekstremeksempler på vanskelige forhold.

For ingen av kameraene er direkte dårlige under bra forhold.

LES OGSÅ: Om et drøyt år må du ha DAB-radio i bilen. Sjekk vår test her.

Vi har likevel rangert bildene fra 1-10 (du finner rangeringen i bildetekstene), for å gjøre det enklere å sammenligne, en se også video-sekvensen på hvert kamera før du bestemmer deg.

Les hvordan vi testet kameraene nederst i saken.

Her er resultatene fra de 10 dashbordkameraene, og vi starter like godt med vinneren:

DOD Champion SP1

Testresultat

DOD Champion SP1

Gra gjengivelse, stort ISO-område, artige gadgets som akselerasjonsmåler fra 0-100, kvartmil etc, samt bremsetest.

Prisen.

DAGSLYS - 10: Lett lesbart skilt. Litt mørkt. Skarpe detaljer. Smal brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 10: Rødstikk i natur. Mørk front på bil. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 7: Bra bilde. Lett å lese skilt. Fryser nesten bildet. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 9: Skarpt. Bra gjengivelse. Bra gjengivelse inn i tunnel. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



DOD LS460W

Testresultat

DOD LS460W

Knallbra bilder. Stort ISO-område, Skjerm som kan vise

GTP-hastighet.

Skulle ønske det var litt mindre og usynlig. 2,7-toomers skjermen er jo noe de færreste bruker til vanlig. Dette gjelder også de andre lignende kameraer.

DAGSLYS - 8: Lett lesbart skilt. Litt mørkt. Lav kontrast. Litt difust. Smal brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 8: Rødstikk i natur. Mørk front på bil. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 8: Umulig å se skilter. Uskarpt. Fin lysstyrke. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 10: Skarpt. Bra gjengivelse. Bra gjengivelse inn i tunnel.



Se film:



Eyelog Ambarella A7

Testresultat

Eyelog Ambarella A7

Prisen. Enkelt å sette opp. Kompakt oppfesting.

Litt bedre så hadde den knust alle på pris OG bilde. Ikke kule på innfestningen, så den må stå noen lunde i midten av frontruten.

DAGSLYS - 6:Bra visning på møtende bil. Litt mørkt. Smal brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 9: Voldsomt rødstikk i naturen. Flott himmel. Ser farge på bil. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 5: Skilt på bil foran så vitt lesbart. Svært kornete, men man ser skilter. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 8: Pixlete. Bra lesbarhet. Ser klart og langt inn i tunnelen. Foto: RUNE M. NESHEIM
UT TUNNEL - 9: Kornete i tunnel, men henter fint opp lyset ute. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



Garmin Nüvi Cam

Testresultat

Garmin Nüvi Cam

Stor skjerm, bra funksjoner, enkel i bruk, kan enkelt tas ut takket være magnetfeste.

Lite minnekort.

DAGSLYS - 7: Lite minne. Veldig bra bildegjengivelse. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 5: Bra bildegjengivelse. Skarpt. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 9: Grøtete bilde. Detaljene flyter. Kort lukkertid. Kan så vidt lese bilskilt. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 4: God lesbarhet. Bra gjengivelse inn i tunnel. Bevegelsesuskarpt. Litt dust. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



DOD IS200W

Testresultat

DOD IS200W

Bra bilder, liten brakett. Tar liten plass i ruta.

Mangler GPS og får dermed ikke opp fart, kart eller koordinater.

DAGSLYS - 4: Fullt lesbart skilt. Litt mørkt. Lav kontrast. Litt difust. Smal brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 5: Rødstikk i natur. Flott himmel. Kan lese skiltet på bilen. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD: Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 4: Ukornete og lite kontrast. Litt bevegelseuskarphet. Ok lys inn i tunnel. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



Garmin Dashcam 20

Testresultat

Garmin Dashcam 20

Enkelt, lite

og billig. Rask respons mellom mørke og lys.

Lite maksimumsminne gir fort overspilling, men du kan kjøpe 32gb Micro ST-kort selv

DAGSLYS - 7: Levert med 4 GB minnekort. Ikke nok minne til bilde av kryss. Litt mørkt. Pikslete. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 5: Rødstikk, mørkt. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 3: Grøtete bilde. Detaljene flyter. Kort lukkertid. Kan så vidt lese bilskilt. Umulig å se skilter. Uskarpt. Fin lysstyrke. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 6: Pixlete. Mye kontrast. Ser ok inn tunnel. men litt uskarpt. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



Blackvue 650 GW 2CH

Testresultat

Blackvue 650 GW 2CH

Lekkert design som, egen app der alle parametere enkelt justeres.

Må i bruksanvisning for å finne passord til Wifi.

DAGSLYS - 5: Fullt lesbart skilt på møtende. Ok lys. Flyter litt sammen. Vid brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 6: Bra fargegjengivelse. Veldig mørk front på bilen. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 4: Umulig å se skilter. Uskarpt. Fin lysstyrke. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 5: Pixlete. Uklart ut mot kantene. Ok gjengivelse langt inn i tunnelen. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



Blackvue 750LW-2CH

Testresultat

Blackvue 750LW-2CH

Filmer både forover og bakover. Da dekker man langt mer av potenielle hendelser.

Unødvendig stort frontkamera, særlig når man uansett gjør innstillinger på en app. Ekstern GPS gir ekstra lendinger. Alt for høy pris.

DAGSLYS - 3: Knapt lesbart skilt på møtende. Bra lys, høy kontrast. Vid brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS -3 : fargegjengivelse. Lys front på bil. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 6: Mørkt bilde. Umulig å lese bilskilt, men kan nesten lese trafikkskiltet. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 3: Uskarpt. Ok gjengivelse inn i mørket. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



Ednet Dash cam 87230

Testresultat

Ednet Dash cam 87230

Enkelt å bruke, lite, stabilt og billig.

Tar for dårlige bilder, spesielt i mørket.

DAGSLYS - 2: Ikke lesbart skilt. Veldig difust. Lav kontrast. Smal brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS: - 2: Riktig fargegjengivelse. Bra lys. Grumsete bilde. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 2: Alt er bare grøt på grunn av lange lukkertider. Nesten vanskelig å se noe som helst. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL: Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



Wanscam DGS8000l

Testresultat

Wanscam DGS8000l

Enkelt og greit oppsett.

Alt for dårlig kamera.

DAGSLYS - 1: Ikke lesbart skilt, veldig mørkt, grøtete bilde, smal brennvidde. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTLYS - 1: Sterkt rødstikk. Mørkt. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVELD - 1:Kornete, pixlete og mørkt. Foto: RUNE M. NESHEIM
TUNNEL - 1: Bevegelsesuskarphet. Ikke lesbart. Ok lys ute. Uskarpt og mørkt i tunnel. Foto: RUNE M. NESHEIM



Se film:



Slik testet vi

Det viktigste er å få en skarp film under alle forhold. Det er først da filmen er nyttig som
bevis, og gøy å vise i festlige lag.

Det skiller 3.000 kroner mellom det billigste og det beste kameraet, men vi har ikke korrigert for dette på terningkastene. Der har vi kun gitt karakterer basert på lesbarhet på filmen.

Vis mer


Vi brukte alle kameraene samtidig for å oppnå identiske arbeidsforhold og stilte samtlige kameraer på høyeste oppløsning. Enkelte kameraer har egen mulighet til å styre blender og har natt- og dag-funksjon.

Vi mener imidlertid at kameraene bør være så enkle i bruk at alt bør fungere optimalt på Auto, og stilte alle inn på dette.

Dette er jo kameraer som skal brukes daglig, og da bør en ikke bli påtvunget en rutine før og under hver kjøretur, avhengig av hva slags lysforhold det er ute.

Enkelte har LED-lys som tilleggsfunksjon. Slike lys forstyrrer på kveldstid og lyser kun få meter, så denne funksjonen ble slått av. Funksjonen kan være aktuell på parkert bil dersom du vil bevitne at noen er borti bilen din i stummende mørke, men du kan risikere at vedkommende da knuser ruta og tar med seg beviset.

Verst mulige forhold

De fleste kameraer er bra nok i vanlig lys. Våre eksempelbilder viser de verste forholdene der man ser store forskjeller.

Nattkjøring, tunneler, motlys og raske lysendringer, skiller gode og dårlige kameraer.

Hva er dashbordkamera?

Såkalte Dashbordkameraer er kamerasystemer laget spesielt for montering i bil. De blir på en måte kjøretøyets sorte boks, og kan brukes som dokumentasjon på din og andres adferd i trafikken.

Det finnes mange varianter på markedet, men felles for de fleste er funksjoner som automatisk igangsetter straks du starter bilen. De fleste har flere innstillingsmuligheter. Menyene er ganske like hos alle produsentene. Man stiller ønsket oppløsning, dato og tid, språk osv.

Noen av kameraene har manuell innstilling for dag og natt, mer eller mindre lysstyrke, flere følsomhetsgrader på G-kraftmåleren, innebygd LED-lys som slår seg på i mørket osv. Noen har skjermer, andre ikke. Filmen lagres på et minnekort, og når det er fullt, overspilles gamle filer.

Hvor lange filmklippene skal være, bestemmes ofte i menyen, gjerne på 2, 5 eller 10 minutter, eller et eneste langt klipp. Personlig synes jeg fem minutter gir enkel navigering dersom man skal lete frem klipp senere. Hvor mange timer som er lagret avhenger av valgt oppløsning og størrelse på minnekort.

Alle tar i mot 32 GB minnekort, og det holder til rundt 5,5 timer filming før de blir overspilt med 1080 oppløsning.

Enkelte kameraer skrivebeskytter opptak utløst av G-sensor. Det kan være alt fra en kraftig oppbremsning eller at noen har vært borti bilen når den står stille. Det tar opp plass på minnebrikken.

Sensorens følsomhet kan som oftest stilles inn. Alle har mikrofon og høyttaler som til en hver tid registrerer lyder. Men høyttaler kan slås av om du ikke ønsker at samtaler i bilen skal tas opp.

Velg GPS

De billigste kameraene har hverken innebygget GPS eller G-sensor. Noen har mulighet for ekstern GPS-antenne. Med GPS får man hastighet, nøyaktige koordinater for hvor en eventuell ulykke har skjedd og bra kartvisning på medfølgende PC-program som viser hvor du har kjørt. Det kan være kjekt om du havner i en tvist, der det settes spørsmålstegn om kjøreretning, hvor du kom inn i rundkjøring etc. Dersom du ønsker GPS, anbefaler vi et innebygget. Da slipper man ekstra boks og ofte medfølgende ledning.