Vi har råkjørt Audi R8

Fra 40 til 220 km/t på 400 meter - så kom svingen... Banekjøring med R8 er heftig.

NÜRBURGRING (DinSide Motor): Audi R8 er en herlig sportsbil - som også kan kjøres aktivt av ikke-spesialister. Det første snerret er autoritært med en lett metallisk klang. Vi er blitt varme i trøya: Gassen tråkkes til bunns. Et brøl høres fra V8-eren bak oss - men det dreier seg ikke om protester fra motorens 420 hester; tvert imot - de stortrives med appellen fra gasspedalen. Skyvet i korsryggen er kraftfullt. 1

00 km/t er nådd før du vet ordet av det, og det drar på, heftig videre. Men der nærmer hårnålssvingen seg svært, svært raskt. Bremsepedal. Kontant retardasjon. Flatt gjennom svingen med lett hvining fra dekkene. Fullgass og nytt brøl ut og mye turtall på få sekunder jager oss videre på rettstrekka. Vi kjører Audi R8 - på legendariske Nürburgring i Tyskland.

Formel-1-bane

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Fra 19. til 22. juli i år skal Europas Grand Prix i Formel 1 avholdes på Nürburgring i Tyskland. Vi har nettopp fått anledning til å få en forsmak på hva som venter d'herrer Alonso, Räikkönen, Hamilton og Massa ved den anledning. I hvertfall hva "terrenget" angår - la oss være beskjedne...

Fra Nordschleife til...

Nürburgring er vel, i konkurranse med Le Mans, Spa, Monaco og Indianapolis, den mest legendariske motorsport-arenaen. Mange forbinder den hovedsaklig med Nordschleife - de 21,8 kilometerne hvor alle og enhver kan få prøve seg (med vekslende hell) som racersjåfør - med egen bil. Det er fordi nettopp denne delen av Ringen brukes som referanse når det gjelder å måle hvilke biler som virkelig er de raskeste. Ingen har ennå slått Stefan Bellof og hans Porsche 956 (1983) i den øvelsen. Bellofs rundetid var 6 minutter og 11 sekunder.

...Grand Prix-Strecke

Men så er det da også på området syd for Nordschleife at de internasjonale løpene foregår nå til dags. Südschleife eksisterer ikke lenger, men idag finner man i stedet den moderne banen som har muliggjort en retur til Nürburgring for formel-1-sirkuset. Og det var altså der vi fikk anledning til å virkelig kjenne på mekanikken i Audis nye sportsbil, merkets første midtmotor-gateracer: R8.

Krefter...

Vis mer


R8 har en V8-FSI-motor montert bak setene under et glassdeksel. Den produserer 420 hestekrefter ved 7.800 o/min og trekker friskt til over 8.000 omdreininger. I tillegg er en sjenerøs og fyldig momentkurve til stede gjennom størstedelen av turtallsregisteret. Girkassen på våre testbiler er en såkalt R-Tronic sekvensiell girkasse som Audi insisterer på er manuell med automatmodus. Girskiftene skjer raskt, men ganske brutalt når man er i sport-funksjon. For detaljert og utfyllende informasjon om både motor og drivverk generelt henvises til lanseringsartikkelen fra Las Vegas - se lenke nederst. Vi var langt fra toppfarten på 301 km/t, for kurvene kom vel tett på, men akselerasjonen - 0-100 på 4,6 sekunder - veide opp for det og vel så det. I den lengste rett-frem-biten, gjennom "Audi-S", som skal omdøpes til "Schumacher-S", nådde speedometernålen bortimot 220 før det ble nødvendig å bremse ganske kontant foran "Michelin-Kurve". Fortere går det ikke for oss noviser på en formel-1-bane...

...og lyd

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi snakket om brøl fra motoren - i virkeligheten er det en slags mellomting mellom brøl og knurring. Lydbildet er heftig, men også litt hardt. Metallisk i bakrunnsklangen. Den har med andre ord et snev av det vi tradisjonelt forbinder med "DGI-sound" eller lyden som følger med direkte bensininnsprøytning - av en eller annen grunn. Vi kan forsikre at lyden av et titalls eksemplarer av R8 som akselererer ut av inngangen til tribuneområdet så det gjaller mellom murveggene - det er en unik og moderne symfoni. Ikke Ferrari, ikke F-1, ikke Le-Mans-diesel.

Kjøreopplevelse!

Ordnung muss sein. Audi R8 er et beist på papiret, men vi opplevde et relativt sivilisert udyr på Nürburgring. Banekjøringen foregikk selvsagt i regi av Audi, og det ble ikke gått på akkord med sikkerheten. Å måtte svette i hjelm og tåle innkalling til påminnelses-briefing etter at en journalist-kollega fra sydligere breddegrader hadde gjort seg skyldig i forsøk på røyklegging av arenaen og brudd på fartsgrensen gjennom Pit Lane - alt dette er ting man kan leve med for å få en slik kjøreopplevelse.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Audi R8 er bred og lav og den har lang akselavstand. Hjulopphenget er også en eksemplarisk kombinasjon av effektiv sportslighet og tilfredsstillende avdemping - R8 er ikke utålelig ukomfortabel. Vektfordelingen er bortimot perfekt, tyngdepunktet lavt og quattro-firehjulsdriftssystemet prioriterer bakakselen. Resultatet er en utrolig effektiv og samtidig overraskende lettkjørt sportsbil. Karakteren er lett bakhjulsdrevet med mulighet for å bruke kontrollert overstyring for å hive seg gjennom svingene. Etter å ha øvd noen ganger på svingkombinasjoner og fått trene på de vanskeligere seksjonene i løypa, fikk vi kjøre hele banen i gradvis økende tempo. Vi ble imponert over veigrep og balanse - her skal virkelig dumdristige provokasjoner til for å bringe kjøretøyet ut av fatning. Instruktøren Audi hadde forsynt oss med - tidligere Europamester i rally Jochi Kleint - forklarte: Her kan man dra det eksepsjonelt langt, men: Drar man det så til de grader langt at alt grep slipper, da mister man all kontroll. Og det fant vi ikke nødvendig eller ønskelig å prøve på, fort gikk det - okke som!

Ventelister

Foto: Knut Moberg Vis mer


Audi R8 koster 1,8 millioner kroner og nærmer seg to mill med alt ekstrautstyr på plass - eksempelvis Magnetic Ride aktive dempere. Den norske importøren er i den priviligerte posisjon at det fortsatt finnes noen biler tilgjengelig for kunder i år. I andre europeiske markeder er ventetiden fra bestilling til leveranse per idag godt over et år. Og foreløpig er det ikke snakk om å øke produksjonskapasiteten utover dagens femten biler per dag. Exclusiv muss sein...

R8 er altså i salg i Norge i disse dager og listeprisene er 1.763.900 kroner med manuell girkasse og 1.793.900 kroner med R tronic girkasse.

Store bilder fra prøvekjøringen finner du her.

Bilder fra Nordschleife - Hvermannsen på racerbanen.

Mer om selve bilen:

I forkant av vår Nürburgring-utflukt var vår utsendte tilstede under den internasjonale lanseringen av Audi R8 og skrev en grundig artikkel derfra. Alt om Audi R8 kan du lese her.