Litt tidligere i høst produserte BMW 5-serie nummer 5.555.555! Jubileumsbilen var en 525xd stasjonsvogn. Her avdukes imidlertid den nye 5-serien.
Litt tidligere i høst produserte BMW 5-serie nummer 5.555.555! Jubileumsbilen var en 525xd stasjonsvogn. Her avdukes imidlertid den nye 5-serien.Vis mer

Vi har prøvesittet 5-serie

München (DinSide Motor): Vi har sett på den nye 5-serien. Dette er en av BMWs viktigste biler.

BMW går hardt ut med den nye modellen og fyrte av et forholdsvis friskt show under avdukingen. En samlet presse var samlet i BMWs FIZ (BMW Forschungs- und Innovationszentrum/ BMWs forsknings- og innovasjonssentrum). Dette kan vi trygt kalle de indre gemakker og i tillegg til selve bilen disket de opp med to styremedlemmer samt designsjefen Adrian van Hooydonk.

Nye tanker

Adrian Van Hooydonk er kanskje ikke så godt kjent for alle, men det er denne mannen som tok over designansvaret for BMW etter at den omstridte amerikaneren Chris Bangle sluttet. Bangle gjorde mange grep med utseendet til BMW-modellene, og nå mener i hvert fall vi at de er i ferd med å rydde opp i mye. Den nye 5-serien er lekker å se på, og i forhold til dagens er den både lengre og bredere, men ikke høyere. Den har også svært lang akselavstand og flere detaljer på bilen minner om eksisterende modeller. Vi ser konturer av både GT, Z4 og 3-serie i denne bilen og noe av det som gjøre bilen tøff er de svært brede nyrene i grillen. Nyrene på dagens bil er forholdsvis smale, og i 1972 da den første 520 kom hadde nyrene form som to smale stolper.

Litt tidligere i høst produserte BMW 5-serie nummer 5.555.555! Jubileumsbilen var en 525xd stasjonsvogn. Her avdukes imidlertid den nye 5-serien.


Ufravikelig

I tillegg har bilen en skulderknekk langs siden som starter rett bak forskjermen og avsluttes i baklyset. Denne lager en større og større skygge bakover på bilen skal skape et sportslig og fartsfylt uttrykk. Den nye 5-serien har også Hofmeister-knekk. Det kommer man ikke utenom uansett hvilken designer som jobber hos BMW. Hofmeister-knekk er den bøyen på C-stolpen der den peker fremover, eller om man vil, svingen på det lille bakerste sidevinduet. Dette designgrepet ble første gang vist på BMW 1500 i 1961. Det var da designdirektør Wilhelm Hofmeister som kom med dette.

Interiøret har mange trekk fra de forrige nyhetene til BMW. GT og 7-serie er modell for interiøret her også, og det er disse tre bilene som nå viser veien for hvordan neste generasjoner biler vil se ut innvendig.

På plass bak rattet rattet får man en cockpit-følelse, og med de nevnte nyhetene fra BMW i bakhodet kjenner man seg godt igjen. 5-serien er nå også tilgjengelig med full pakke med tekniske saker, og ikke minst knappen som regulerer oppførselen til bilen fra Comfort via Normal til Sport og Sport + kan leveres. Den har også en parkeringsassistent som måler opp og parkerer bilen automatisk.

Nye BMW 5-serie: Motorer ved lansering (Tallene i parentes gjelder 8-trinns automatgirkasse)
     
Bensin523i528i535i550i (8-aut)
Effekt204 hk258 hk306 hk407 hk (5.500-6.400 o/min)
Dreiemoment ved o/min.270 Nm / 1.500-4.250310 Nm / 2.500-5.000400 Nm / 1.200-5.000600 Nm / 1.750-4.500
0-100 (sek.)7,9 (8,2)6,6 (6,7)6,0 (6,1)5,0
Toppfart (km/t)238250250250
Blandet forbruk0,76 (0,76)0,78 (0,76)0,85 (0,84)1,04
Utslipp i gram CO2/km177 (178)182 (178)199 (195)243
     
Diesel520d525d530d 
Effekt184 hk204 hk245 hk 
Dreiemoment ved o/min.380 Nm / 1.900-2.750450 Nm / 1.750-2.500540 Nm / 1.750-3.000 
0-100 (sek.)8,1 (8,1)7,2 (7,2)6,3 (6,3) 
Toppfart (km/t)227236250 
Blandet forbruk0,50 (0,52)0,62 (0,61)0,63 (0,62) 
Utslipp i gram CO2/km132 (137)162 (161)166 (162) 


Mer om 5-serien finner du her.