<b>EL-MONSTERET:</b> Over 650 hestekrefter og over 1.000 newtonmeter: Jada, BMW GT Power eDrive ga oss bakoversveis. Så slo TwinPower Turbo-motoren inn i tillegg! At BMW mener alvor med elektrifisering, og at de har Tesla klart og tydelig i siktet, var åpenbart for oss etter denne kjøreturen. Foto: BMW
EL-MONSTERET: Over 650 hestekrefter og over 1.000 newtonmeter: Jada, BMW GT Power eDrive ga oss bakoversveis. Så slo TwinPower Turbo-motoren inn i tillegg! At BMW mener alvor med elektrifisering, og at de har Tesla klart og tydelig i siktet, var åpenbart for oss etter denne kjøreturen. Foto: BMWVis mer

Vi har opplevd BMWs super-elbil

Nei, det er ikke på spøk eller av ren sensasjonslyst vi bruker begrepet «Tesla-killer». Det er et BMW-sitat.

Fotografens kamera ble konfiskert ved inngangen, og mobiltelefoner ble forseglet i samme slengen. - slik var reglene denne dagen for at vi i det hele tatt skulle få slippe inn og få smake på fremtidsteknologien BMW er i ferd med å utvikle.

Vi snakker om det som skal komme etter BMW i3, BMW i8 og BMW X5 xDrive 40e...

I dette tilfellet: En såkalt Demonstrator, ved navn BMW 5 GT Power eDrive. Det som skal utvikles til en dag å bli bli - om BMW-folket får det som de ønsker - en veritabel «Tesla-killer». Ja, unnskyld at uttrykket blir brukt nok en gang, men det har vi altså ikke funnet opp selv.

Heisann - Tesla får det til!

BMW selv brukte det nemlig da de lot oss få en prøvetur i dette veritable elbil-monsteret som er under utvikling, og som en stakket stund ble demonstrert for et utvalgt knippe biljournalister på BMWs avanserte testsenter i Miramas i Sør-Frankrike.

Og at akselerasjonen fra stillestående frembragte gisp fra passasjerene er ikke rart - den var heftig. Også pådraget ut fra første kurve og ut på banens langstrekke imponerte. Alt dette kun med elektrisk kraft - og så slo twinPower Turbo-motoren inn i tillegg og gjorde resten av turen rundt banen til en forrykende opplevelse.

Dessverre bare fra passasjersetet - kun BMWs testsjåfør fikk ratte dette unike eksemplaret av en helt ny type BMW.

Testføreren fortalte at det hadde vært heftige diskusjoner på høyt nivå i München om hvorvidt det var lurt å vise journalister dette relativt tidlige utviklingsstadiet, og at toppsjefen selv til slutt hadde avsagt sin dom - det var greit, med en del begrensninger logisk nok knyttet til produksjonshemmeligheter og strategivalg.

Vi hadde tidligere i samme ånd, fått oppleve det som er rett rundt hjørnet i mellomklassen, nemlig den første ladbare 3-serie, en bil som imponerte med ytelser tilsvarende en 328i.

Men dette er et mer langsiktig prosjekt.

VOLDSOMT HEFTIG: Vi fikk en unik kjøretur i det som er en demonstrator - en testbil BMW bruker under utvikling av fremtidens elektrifiserings-teknologi. Foto: BMW Vis mer


Vi også!

BMW er nemlig, i likhet med de fleste av de store bilkonsernene nå, klar over at fremtiden er elektrisk for bilindustrien. Det hersker ikke lenger noen tvil om at Elon Musk med sin Tesla-satsing har vært visjonær selv om han irriterer livet av mange i bransjen. Særlig de som tradisjonelt ser mer rett fremfor seg og mer kortsiktig. Men nå følger de store konsernene gradvis etter. Daimler (Mercedes-Benz) har for eksempel enn så lenge ett ben i «batteri-leiren» (B Electric - og SLS Electric), og ett i «hydrogen-leiren» (brenselceller og utbygging av infrastruktur).

Og BMW satserbatteri- elektrisk, det er helt klart.

Kjøreturen vi fikk var nemlig av den høyst uvanlige sorten. En taus, men voldsom akselerasjon i en stor og tung bil - det minner vel om noe? Nettopp - vår erfaring med Insane-modus i Tesla Model S P85 D

IKKE TERMINATOR - Men Demonstrator. BMW ser på den som beviset på at de har kapasitet, om ønskelig, til å møte den teknologiske utfordringen Tesla byr på. Foto: BMW Vis mer


Fortsatt under utvikling

Og BMW ga oss en opplevelse som var temmelig nær denne. Nå skal Tesla ha at de faktisk er ute med en bil som er til salgs, mens BMW fortsatt er på prototype-stadiet. Men det viser at de følger med og følger på.

Bilen var altså en 5-serie GT xDrive rigget på en rimelig spesiell måte med en elmotor foran og en elmotor bak, samt en firesylindret TwinPower Turbo-bensinmotor som booster og generator. Hver av motorene står for cirka en tredjedel av totalytelsen.

650 hestekrefter byr monsteret på, men samlet trekkraft er enda mer imponerende, uten at vi får oppgitt noe nøyaktig tall. Men vi får oppleve den idet Power eDrive tar av fra stillestående med en kraftfullhet vi bare har kjent hos nettopp Tesla tidligere. Og BMW kan forsikre at det er et firesifret antall newtonmeter vi har med å gjøre.

Siste produksjonsbil vi opplevde som presterte den type moment, var Mercedes-Benz S 65 AMG, men el-BMW-en er langt kvikkere enn selv den fra start...

Som nevnt kaller BMWs teknikere dette en Demonstrator og ikke en prototype. Det er fordi det dreier seg om et unikt eksemplar som pakker sammen det BMW vil utvikle videre i en pakke som ikke i seg selv er ment for produksjon - men som altså demonstrerer hvordan BMW allerede har kapasitet til å forberede morgendagens lav-utslippskjøretøy for persontransport på høyt nivå.

For eksempel er denne bilen altfor tung (langt over to tonn), slik teknologien er i dag , men det er også delvis grunnet alle måleinstrumentene den må ha ombord.

Og uansett gleder vi oss allerede til neste etappe.