Vi har kjørt Volvo XC60

Volvo er nå klar med sitt bidrag i klassen for kompakte premium-SUVer. Moderne linjer og sikkerhet er Volvos fremste våpen.

VALENCIA (Dinside Motor): Volvo kom med sin første SUV for snaut seks år siden. Den heter XC90 og konkurrerer mot biler som BMW X5 og Mercedes-Benz ML. Med sine syv seter og fokus på sikkerhet appellerer den til en kundegruppe med mykere verdier enn de som tradisjonelt har vært opptatt av denne biltypen.

Kompakt

XC60 er hakket mindre enn XC90 og konkurrerer i et relativt nytt segment. Bare for noen uker siden ble to av dens hovedkonkurrenter lansert; Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK. XC60 kommer kun med fem seter og får vesentlig lavere priser enn storebror XC90. Billigste XC60, 2.4D med 163 hester, starter på 514.000 kroner. D5 med 185 hester koster fra 555.000 kroner. Disse prisene er med manuell girkasse. Med automat er tallene henholdsvis 560.000 og 601.000 kroner. Påslaget for automatkasse er altså høyt.

Ikke bensin

Vis mer

Vi har kjørt Volvo XC60

  1. Store bilder av nye Volvo XC60


Ingen bensinmotorer er forøvrig per nå planlagt for Norge. T6 med 285 hester kommer altså ikke. Det er en deilig motor, men med tanke på utslippene og prisen denne ville fått, er det kanskje like greit.

Vi fikk oss en liten prøvetur med denne, men kommer til å bruke denne artikkelen til å omtale D5 som er aktuell for Norge. 2.4D var dessverre ikke tilgjengelig for prøvekjøring på lanseringen.

Moderne

Men vi starter med designen. Ved første øyekast ser XC60 i stor grad ut som en krympet XC90. Men ved direkte sammenligning fremstår den klart mer dynamisk og moderne i linjeføringen. Kileformen er tydeligere og formene ikke så kantete som på storebror. De vertikale frontlyktene er med på underbygge inntrykket av at dette er en smekker SUV. Volvo selv bruker heller uttrykket crossover, men i realiteten handler dette i våre øyne mest om markedsføring. XC60 er like mye SUV som de fleste konkurrentene.

Vis mer


Også innvendig er ting modernisert sammenlignet med XC90. Midtkonsollen er vinklet mot føreren og har det etter hvert så Volvo-karakteristiske hulrommet i bakkant. Setene er dekorert med et slags X-mønster og instrumentene er preget av kjølig metall.

Greie bakseter

Baksetene har nok plass til at selv ganske storvokste personer sitter greit, både med tanke på benplass og takhøyde. Bagasjerommet er på 495 liter, hvilket er godkjent i denne klassen. Den totale lengden på XC60 er snaut 463 centimeter.

Glatte forseter

Vis mer


Forsetene er komfortable, men er belemret med et kjedelig problem: De mangler en del sidestøtte. For undertegnede som ikke er blant de største blir dette er problem også under relativt moderat svingkjøring. Vi fikk bare prøvd biler med skinnseter og det er mulig problemet blir litt mindre med stofftrekk som er standard. Det samme gjelder for de litt mer storvokste. Mer vekt og volum gjør at kroppen holdes bedre på plass.

Kan kjøres aktivt

Det er i grunn synd at setene ødelegger litt på dette punktet, for XC60 tåler svinger rimelig bra. Den krenger lite og er stabil og kontrollerbar også i hastigheter de færreste kjører. I tillegg er styringen overraskende følsom med tanke på hvor lett den oppleves. SUVer har jo generelt også dårligere styrefølelse, og Volvos større biler er heller ikke overdrevent kommunikative når det gjelder dette punktet.

Vis mer


Balansen er lett understyrt og blant de sportsligste kompakt-SUVene er dette nok ikke. Til gjengjeld er den komfortabelt satt opp og helhetsinntrykket av kjøreopplevelsen er rimelig godt. Men konkurransen blir knallhard i denne klassen og vi gleder oss til å teste både denne, Audi Q5 og Mercedes GLK på hjemmebane før vi uttaler oss for bastant om denne sammenligningen.

Støynivået virker også greit, selv om vi tar et lite forbehold for den fine spanske asfalten som gjerne gir mindre dekkstøy enn den norske. Litt vindbrus i motorveihastigheter må du imidlertid regne med, noe som jo ikke er helt uvanlig i høyreiste SUVer med store sidespeil.

Sterk motor

Vis mer


D5-motoren gjør en grei jobb med sine 185 hester og 400 newtonmeter, men vi mistenker at girkassen stjeler litt for mye krefter. I praksis gir denne ikke bedre ytelser enn konkurrentene som ligger rundt 170 hester. 0-100 går på 9,9 sekunder med automat. Med manuell girkasse synker tiden til 9,5 sekunder. 2.4D som har 163 hester trenger nøyaktig ett sekund ekstra.

2,4-literen har fem sylindere og er litt større enn konkurrentenes motoriseringer. Det gir et tøffere lydbilde, men det merkes at dette ikke lenger er blant de aller mest moderne motorene på markedet. Dét gjelder imidlertid automatkassen i større grad. Denne blir litt for treg og løsningen blir å gire den manuelt når du har hastverk. Da lar elektronikken deg stort sett få holde på som du vil.

For tørst

Vis mer


Forbruk og utslipp imponerer ikke alt for mye. En D5 med automat slipper ut 219 gram CO2. Klassestandarden setter BMW 2.0d som med automat slipper ut 178 gram. Med manuell girkasse slipper både 2.4D og D5 ut 199 gram per kilometer. Det tilsvarer et forbruk på 0,75 liter.

Bra fremkommelighet

XC60 er ikke en bil som er beregnet for terrengkjøring, men med hele 23 centimeters bakkeklaring (to-tre mer enn de fleste konkurrentene), kommer du deg frem de fleste steder. Firehjulsdriftsystemet er av typen Haldex fire. Det gjør en god jobb og oppleves relativt symmetrisk til tross for at mesteparten av kreftene går til fremhjulene under normalt kjøring.

XC60 tåler omtrent like mye "terrengkjøring" som de fleste eierne Vis mer


Vi fikk prøvd systemet på en relativt røff skogsvei og her hadde XC60 ingen problemer. Vi tror ikke så mange kommer til å kjøre denne bilen på veier som er veldig mye verre enn dette.

Sikkerhet

Sikkerhet er naturligvis et viktig tema når Volvo lanserer en ny bil. Og nivået skal høynes sammenlignet med tidligere modeller. Selve kollisjonssikkerheten vet vi ikke så mye om før blant andre Euro NCAP har gjennomført sine kollisjonstester. Men XC60 har en rekke systemer som skal hindre kollisjoner, eller redusere skadeomfanget i slike.

Bråbremser automatisk

Vis mer


Et av disse er City Safety. Dette måler avstanden til gjenstander foran og hindrer kollisjon dersom hastighetsforskjellen er under 15 kilometer i timen. Dersom du kjører i intervallet 15 til 30 kilometer i timen, garanterer Volvo ikke at bilen klarer å stoppe helt, men hastigheten reduseres. City Safety virker i opptil 30 kilometer i timen. Demonstrasjon av hvordan dette fungerer kan du se i videoen nedenfor eller dersom du trykker på lenken i bunn av saken.

Et annet system som må nevnes er Collision Warning with Auto Brake (CWAB). Dette overvåker avstanden til biler foran og varsler med lys og lyd dersom den blir for liten. Når sammenstøt er uunngåelig, bremser bilen automatisk for å redusere hastigheten og dermed kreftene i kollisjonen.

Vis mer


Vinglevarsler, alkolås, blindsonevarsler og et system som optimerer innstillingene på setebelter og kollisjonsputer før en eventuell kollisjon avhengig av hastighet, er også tilgjengelig for de som måtte ønske det.

Priser og konkurrenter

Startprisen for en Volvo XC60 2.4D er som nevnt ovenfor 514.000 kroner. Legger du på automat ender du på 560.000 kroner, omtrent det samme som for Mercedes GLK, også den med automat. Mercedesen er imidlertid betydelig sprekere (0-100 på 8,8 sekunder) og har et høyt utstyrsnivå. Audi Q5 på sin side har den laveste startprisen. Den koster fra 504.000 kroner og er også hakket sprekere. BMW X3 starter på 509.000 kroner.

Volvo får altså ikke noe godt utgangspunkt i en ren ytelses- og prissammenligning. Men XC60 er likevel en fin bil som viser at Volvo stadig utvikler seg. Om det er godt nok til å hamle opp med konkurrentene, får vi se når alle er trygt landet på norsk jord. For XC60 sin del skjer det omtrent i midten av november.



Store bilder finner du her.

Les mer om Volvos City Safety her.

Les mer om Volvos kollisjonsvarsler med automatisk bremsefunksjon her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder