FULL FART: Mercedes-AMG har hele 45 bilmodeller der det ikke har blitt spart på hestekreftene. Mottoet er rett og slett too much power. Foto: Rune Nesheim
FULL FART: Mercedes-AMG har hele 45 bilmodeller der det ikke har blitt spart på hestekreftene. Mottoet er rett og slett too much power. Foto: Rune NesheimVis mer

AMG fyller 50 år

Vi har kjørt verdens råeste personbil

Fartsfylt feiring for AMG. Dinside ble med, og fikk prøvd en rekke råtasser. Det ble noen opplevelser av de helt sjeldne.

Mercedes-Benz har en hel modellrekke med morsomme biler – skikkelig morsomme faktisk. Når du regner alle, har du faktisk hele 45 biler å velge mellom.

De går for tiden under navnet Mercedes-AMG og felles for de alle er at de har MASSE hestekrefter og byr på smell, gurgling og fartsopplevelser helt over i råneland. Deres motto er too much power og i år feirer AMG 50 år.

Det feires med en banerekord på Nürburgring på 7:11 med toseteren GT R. Nyheten gav umiddelbar boost i bestillingene.

Dinside feirer det med en roadtrip fra hovedkontoret i Norge på Lørenskog, via Sveriges største AMG-Forhandler, Hedin Bil i Gøteborg, til Falkenberg Motorbana for å bli kusket rundt en av Sveriges raskeste baner, med den tidligere rallyføreren Anders Carlsson i ledebilen som vi aldri klarer å ta igjen. Ta på deg sikkerhetsselen og bli med.

Turen byr på flere premierer for undertegnede og et par for Dinside også. Ingen i Norge har tidligere kjørt den nye E63 S og GT C.

Bilene vi legger våre klamme hender på over to dager er A45, GLA45, C43 Cabriolet, GLC43 og C63 S stasjonsvogn.

Tidligere har vi testet GLE63 S, C43 stasjonsvogn, E43 stasjonsvogn, S65 og GT S.

#1: Mercedes-AMG A45

A45: Vår to dager lange Roadtrip startet utenfor hovedkontoret til Bertel O. Steen på Lørenskog. Vi startet med minstemann, den spinnville A45 med 381 hester. FOTO: Rune M. Nesheim Vis mer

Stikk som en bie

Første bil ut i lett duskregn fra Lørenskog til Strømstad via svingete småveier, er en A45. Dens nærmeste konkurrenter er Audi RS3 som om kort tid kommer til landet med 400 hester fra en 2,5 liter, Focus RS med 350 hester og bakhjulstrekkeren BMW M2 med 370 hester.

A45 kan fortsatt skryte av å ha verdens sterkeste toliter. 381 hester er foreløpig bristepunkt i klassen. Bilen er så potent at Mercedes har strupt den litt for at den ikke skal knerte de større og dyrere AMG-Modellene i akselerasjon. Firehjulshjulsdrift gjør som kjent livet surt for tohjulstrekkerne.

Motoren er tverrstilt og vår utgave har funksjonen RACE på humørhjulet. Det vil si at den har aktiv diffsperre i framakselen og Launch control-funksjon som gir den full effekt fra start. Den er en vanskelig affære å komme seg gjennom og blir aldri brukt.

Du velger mellom kjøremodus Comfort, Sport, Sport+ og Race. Vår testbil har adaptive støtdempere i to trinn. Comfort eller Sport. Forskjellene er ikke store og et valg man ikke egentlig trenger. Biler uten disse demperne er noe midt imellom og det savnes ikke.

Performance eksosanlegg er tilleggsutstyr du MÅ ha. Det kan aktiveres med knapp, men det er i Sport+ man virkelig får valuta for pengene med anlegget. Da smeller og putrer det så mye at du skremmer folk langs gatene. Men det viktigste er at smilet ditt sitter klistret på deg.

Akselerasjonen er ikke hinsides, men sterkt vanedannende. Den er et våpen, men ikke høypresis på norske sporete veier. Selv om du har en tett utveksling, er styringen noe vag i midtpartiet og kan føles noe ubehagelig når du koster skikkelig på.

I sving sitter den godt og gir god tillit på våt asfalt. Rumpa kommer aldri, men den er ikke utpreget forhjulstrukket av den grunn. Vi har vært heldige å få herje på et AMG-arrangement vinterstid, og da kjører den som en rallybil.

Motoren henter ut toppeffekten helt øverst i registeret og det ekstra skyvet før rødmarkeringen merkes godt. Kult. Bilens største fortrinn er 7-trinns dobbelclutchkassa. I Sport+ er den så fint tunet at den man aldri egentlig trenger å bruke de deilige aluminiumspaddlene bak rattet.

Den girer akkurat slik du selv ville gjort det og kommer med herlige nedgiringer akkurat når den skal. Kassa tilpasser seg kjørestilen din, og det gjør den brennkvikt. Du blir allikevel sittende å kjøre den manuelt, for girskiftene er så direkte og artige at man mer enn gjerne justerer når smellene skal komme selv. Gjerne akkurat når du kjører forbi noen. Ok, det er litt barnslig.

Bilens største ulemper er dekkstøyen, som er overveldende og drivstoff-forbruket, som også er overveldende. Rask motorvei med spoilerkitet ga et gjennomsnittsforbruk på 1,2 liter på mila. Au.

Nå skal det sies at forbruket kan presses ned i 0,73 om du ligger i fartsgrensene og ikke foretar noen forbikjøringer. Gadd se om du klarer.

Med de nye avgiftene er prisen blitt veldig hyggelig. Du får A45 fra 640.000 kr. Vår testmodell kostet 845.000 kroner. Ikke glem de superkule Performance-stolene (som vår testbil ikke hadde). De er kule og gode å sitte i.

#2: Mercedes-AMG GT C

GT C: Er du ute etter den ultimate cruiseren, som også kan skremme væsken ut av kroppen din, så bør du prøve denne før du bestemmer deg. FOTO: Rune M. Nesheim Vis mer

Den ultimate godfølelsen

Finnes det noen tøffere kabriolet? GT har oppfylt alle krav til en klassisk sportsbil. En lav silhuett, svære, brede hjul, laaangt panser, kort hekk, lav sittestilling langt bak og sist men ikke sist en skikkelig potent motor, feit lyd og bakhjulstrekk.

Mercedes' såkalte Panamericana-grill med stående riller er en arv fra 300 SL da den deltok der og ble først presentert på GT R. Den ble så godt mottatt at den havner på de andre modellene også. Skal vi tro de siste konseptene fra Mercedes, virker det som om det blir Mercedes nye formspråk. Hvertfall hos AMG.

GT kommer i flere utgaver, både som Roadster og Coupe, men alle har den samme herlige Tvinturbo V8-motoren på fire liter, som man blant annet finner i C63, E63 og G63 4x42. I svakeste variant yter den 476 hk. GT S har akkurat fått 522 hk, GT C yter 558 hester og GT R hele 585 hester.

Alle har den samme 7-trinns AMG Speedshift 7-trinns sportsgirkassen, som er absolutt nydelig. Vi kjører nykommeren GT C Roadster som de første på norsk jord. Roadsteren fås bare med svakeste motoralternativ og GT C med 558 hester.

KJENDIS: Du slipper å være alene når du ankommer i denne. FOTO: Rune M. Nesheim Vis mer

GT er også breddet bak med hele 6 cm, har fått firehulsstyring som svinger motsatt av forhjulene opp til 1,5 grader opp til 100 km/t og samme retning som forhjulene i opptil 0,5 grader over 100 km/t. Hjulspinnet kontrolleres med en elektronisk justerbar bakdiff og marktrykket sikres med justerbare flaps i fronten.

At doningen er potent har AMG allerede bevist med å sette rekord på Ringen med Coupe-versjonen. Derimot opplever vi at vi trenger tid til å bli kjent med hverandre. Man sitter rett foran bakakselen og forhjulene er langt der fremme.

Styringen er kontant og har kort utveksling, men er samtidig lett og savner noe følelse. I tillegg føler man at bakakselen lever litt vel mye. Det betyr involverende kjøreglede med noe klump i halsen når farten betyr lange fengselsstraffer.

Etter hvert blir man venner og man tør å vri knappen til Race og slå av antispinn-kontrollen. Da kan man virkelig kose seg med bred hekk. Vi fikk kun anledning til å kjøre denne langs veien, men en dag med utforskning på en bane, hadde virkelig vært moro.

Motoren er helt herlig og gir bedøvende raske akselerasjoner som presser meg skikkelig inn i setet. Og for et lydbilde!!! AMG overgår seg selv om dagen, og man blir i latterlig godt humør av å kjøre GT C i Sport+ og la ettertenning og klaffer i eksosanlegget styre showet.

Og selv om du har sportsfjæring i tre trinn, blir den aldri stivere annet enn at du kjenner den blir lett i fronten og setter seg pent i hekken når hestene får herje.

Dersom du er av den anonyme typen, må du glemme denne bilen. Det er umulig. Det sørger utseendet for. Den ser makeløst feit ut. Men du kan velge å kjøre noe avdempet lydmessig. Og dersom du faktisk klarer å senke pulsen noe og kjøre pent langs koselige småveier, kan man nye fuglekvitter med en herlig dovent muldrende V8 som bakgrunn. Da blir ikke livet særlig bedre.

GT Roadster kan bli din fra 1,4 millioner. Vår velutsyrte GT C kostet en million til.

#3: Mercedes-AMG C43

SNERTEN: En S-Klasse i miniformat. 367 hester er passe. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En perfekt cruicer

Kan en Cabriolet være en helårsbil? Absolutt. Og det kan veldig fint være denne. Mercedes-AMG C43 Cabriolet er en helt fabelaktig bil. For det første er det veldig mange som elsker utseendet. Hekken ser ut som en S-klasse Cabriolet i miniatyr, altså Posh, og for de som liker både krutt og komfort, er C43 helt perfekt.

Her har man skrelt av de verste rampestrekene og man slipper høy dekkstøy og generelt rabalder, som de store AMG-modellene representerer. Denne er stillegående, både med taket på og av. Du har vindavviser som popper opp over frontruta og en vindavviser bak baksetene for å slippe midtskill i nakken for de bak.

FULL LUKSUS: C43 byr på bra kombinasjon av komfort og sportslighet, og det er lagt ned mye innsats i å tilby fordeler og fjerne ulempene med takløs kjøring. FOTO: Rune M. Nesheim Vis mer

Man sitter faktisk ganske så komfortabelt med taket nede, nesten uansett vær, ikke minst takket være luftskjerfet i nakkeputene. Samtidig har du Sport pluss og klaffer i eksosanlegget som gir deilig massasje for øregangene i form av en herlig syngende V6 med turbo og gurgling ved oppslipp. Ikke mye, bare passe.

367 hester er ikke nok hårreisende raskt, men gjør den potent og livat når du har lyst til det. Støtdemperoppsettet er av typen komfort, men strammes tilstrekkelig i de sportslige programmene. Firehjulsdriften gjør at du kommer deg frem over alt om vinteren. Men kjøp doble sett med ski. De får du ikke med deg i bilen opp til hytta.

#4: Mercedes-AMG E63 S

ANONYM. Du skal være rimelig våken for å skjønne at dette er noe som flår deg levende. Med Taxiskilt på taket, ville ingen løftet et øyenbryn.  Vis mer

Hooligan

Det finnes mye vilt i sortimentet til AMG, blant annet den latterlig ukorrekte G65 med V12-motor på 630 hester og prislapp på 4 millioner kroner – før du har krysset av for utstyr. Men den drøyeste av alle er etter min mening den nye E63 S.

Den har også fått AMGs nye yndlingsmotor, fireliteren med dobbelturbo. Men i denne har de presset effekten opp til hele 612 hester. Firehjulsdrift er også standard, men nå ser man et lite plusstegn i tillegg. Den diskrete plussen i 4Matic-logoen gir deg mulighet tilå velge… velge om du vil ha en sladdevogn med trekk å bakhjulene eller en trygg firehjulstrekker som får doningen raskt fremover.

LYNRASK: E-63 S tvinger BMW og Audi til å stramme effektskruen ytterligere. Heldigvis kan man aldri få for mye effekt. FOTO: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er ingen lett prosedyre å få det til. Du må bevise for Mercedes at du er sikker på at du vil. Du må sette bilen i Race og trekke begge padlene bak rattet til deg. Da får du bilen i såkalt DRIFT-modus og kan sladde som en konge. Vi fikk aldri testet det, men vi kan bare regne med at det blir en potensielt røykfull opplevelse. Men det morsomste av alt, er at den trolig er ganske kul og tilgivelig å sladde med. Akselavstanden er forholdsvis lang, og pulver er det nok av.

Vi fikk bare en kort prøvetur på rundt en time, men bilen innfrir på alle bøllepunkter. Opplevelsen er ganske surrealistisk. Du entrer en familiebil som ser ganske normal ut. De eneste hint om noe rått, er bremsene og at det lyser opp kjølere bak luftinntakene. Alt for ofte er det jo bare blindlokk bak de tøffe luftehullene.

Vår utgave er riktignok sprøytet i en ganske avslørende designo selenite grey magno, men med normal lakk, kunne den glidd rett forbi deg… om det ikke var for lyden. Her føles lydbildet helt riktig også. AMG tar så hardt i at man kan rødme, men den er også så lynrask og drøy at hodet fort blir blodfattig igjen.

Launch controlen er brutal. Det samme er akselerasjonen. Dette er et Autobahn-monster. 0-100 gjøres på 3,4 sekunder og den stopper ikke før den når 307 km/t. Og det skjer fort, kun 34 sekunder... har vi sett på Youtube.

Vi rakk aldri å få ned såpass puls at vi fikk testet den med rolig kjøring, men kan konstatere at E-klasse i bølleversjon ikke er direkte stillegående. Dekkstøyen er påtagende høy, men prisen er langt fra avskrekkende, når du ser hva du faktisk får nå, i forhold til noen år siden.

Den begynner på 1,5 millioner, da med 571 hester. S-versjonen med 612 hester koster 1,6, før utstyr. Regn med to millioner kroner. Det er faktisk ikke dyrere enn traktoren G350d med seter. Det er allerede lang venteliste fra nordmenn som ønsker seg denne.

FALKENBERG: Mange slake svinger gjør Falkenberg til en ganske så raks bane. Hva var det fyren sa igjen? Vis mer

På banen

Banekjøring inngikk i bursdagsfeiringen. Riktignok griner vi litt på nesa over utvalget. Eller for så vidt ikke den første vi kaster oss inn i, men hva har SUVene GLA45 og GLC43 på en bane å gjøre?

#5: Mercedes-AMG C63 S

DEN ULTIMATE: C 63 føles fortsatt kompakt, er praktisk og har fortsatt ren bakhjulsdrift. Med tilleggsbetegnelsen S- får du det lille ekstra. FOTO: Mercedes Vis mer

Drøy for familien

Vi kaster oss inn i C63 S stasjonsvogn. En ren drøm for familien som ønsker seg stasjonsvogn og racerbil i samme doning. 510 hester under panseret, en vanvittig bra 7G-Tronic Plus girkasse og bakhjulstrekk med sperre får det til å løpe vann i munnen og en teskje bløtt i buksa om du har vippet sportsprogrammet over i Race og vært for hissig på grøten.

Dette er en potensiell dødsmaskin, og noe av det drøyere redskapen du kan putte familien i. Men den kan også være snill som et lam dersom den kjøres i Comfort. Men du er aldri i tvil om at dette er et råskinn. Den adaptive fjæringen blir aldri myk. Girkassen girer aldri sømløst og eksosanlegget minner deg hele tiden om at det hviler en hardt trimmet fireliters V8 med dobbelturbo mellom forhjula. Akkurat slik det skal være.

C63 S er med andre ord den mest potente på banen og den laveste i trekløveret. Den veier 1725 kilo og vi er 150 kilo kjøtt i den i det vi ruller ut på en av Sveriges raskeste baner bak en meget rask instruktør, den pensjonerte rallyføreren Anders Carlsson.

Banen er i ferd med å tørke. Vi begynner med to trange 90-gradere etter depot og langslette. Deretter to høyresvinger med høydeforskjell som du tar som en sving, dersom man følger anvisningene fra han som kan kjøre.

Deretter en stram venstre og høyre over en bakketopp før man får en svingkombo som man kan ignorere og kjøre rett frem, før man tar to lange høyre før man er tilbake på langstrekka. Banen er rask.

Feil sporvalg stjeler tid eller sender deg ut over curbsen i neste sving. Det er mer snakk om å holde igjen enn å gi på. Særlig inn før svingene, men også under pådrag.

Rumpa forteller at den vil ut hele tiden, så man må være rolig på foten og mild med rattbruken. For hissige vinkler på forhjulene gir glovarme dekk på forhjula og dårlige svingegenskaper neste runde. På alle sletter tar den skikkelig i. Den beste på banen i dag.

#6: Mercedes-AMG GLA45

GLAGUTT: 381 hester på et høyt chassis med litt mye dekk, gir en svømmende opplevelse på banen, men den er morsom å kjøre og belønner gode sjåfører. FOTO: Mercedes Vis mer

Mykis

Dette er en artig liten rakker. I bunn og grunn en A-klasse med helt andre paneler utvendig og noe mer overhengs bak for å få den litt offroad-vennlig og samtidig gi den SUV-alibi på bagasjeplass.

Chassiset er kun klosset opp noen cm. Men de har også montert 20-tommere med høyere profil, mot 19 og lavprofil på normal A-klasse. Det gir høyere komfort og bakkeklaring til dagliglivet. På en bane derimot er den langt fra optimal, dersom målet er å komme fort rundt banen.

Men helt mørkt er det ikke. Motoren er også den samme som i A45. Det vil si toliteren på 381 hester. De får man kun unntaksvis bruk for her. Mercedesen lever veldig på banen.

Under full brems må man virkelig parere med rattet, for bakhjulene vil helst være først, selv med ESP på. Den søker godt ut i svingene og ved oppslipp eller uforsiktig rattbruk, sier rumpa at den vil ut.

Svingkombinasjoner, høyre til venstre, gir en litt artig vektforflytning, men det er jo gøy også. Den formidler tydeligere hva den holder på med og sier høflig i fra i god tid før du ligger på taket. Det er kanskje den bilen som belønner og straffer mest riktig og dårlig kjøring på banen.

GLA er en hel del dyrere enn lille A-klasse. 792. 553 kroner. Jeg er ikke i tvil om hvilken av de to jeg hadde valgt da.

#7: Mercedes-AMG GLC43 Coupe

GLC: Det er ikke alle som liker Coupe-formen, men faktum er at man ser en del på veien. Mercedes har gjort den ser smaklig. FOTO: Mercedes Vis mer

Tung og trygg

Mens vi venter på at AMG skal putte V8- motoren i GLC også, får vi nøye oss med en snill variant. Denne har den samme motoren som man finner i C43 og E43. I den siste varianten har Mercedes strukket strikken til 401 hester.

Det er oppløftende tall for de som ønsker å trimme sin bil. Det er tydelig at motoren tåler mer enn hva småbrødrene yter. Dette er en av få AMG-er som ikke leveres med Performance eksosanlegg, så du går glipp av følelsen av ragnarok, men til tross for at motoren har noen kilo å drasse på, var det mange av førerne som foretrakk akkurat denne.

1,8 tonn er mye å drasse med seg rundt en bane, selv om banen er kjapp. Og her merket man at 367 hester ikke er nok til å bykse den frem når hjula peker fremover. Det gjør at du har nok å finne på bak rattet. Med disse er det enda mer viktig å få ned farta før svingene og bruke de kreftene man har på vei ut igjen.

Mercedes har virkelig truffet fulltreffer på design om dagen. Suver med coupe-linjer har normalr sett solgt dårlig. Mercedes sine derimot, ser ut til å selge godt av disse også. SUV er forholdsvis dyrt, også denne. 958 000 kroner er startprisen. Regn med 200.000 kroner på ekstrautstyr.

Få også med deg denne: