Den ser ut som en helt vanlig BMW 1-serie, ikke sant? Vel, det er den ikke. Dette er prototypen vi fikk kjøre på BMWs testanlegg i München og som sjokkerte oss ved å ha en "avsagd" rekkesekser under panseret - altså bare tre sylindre - på en halv liter hver. Men vi kan skrive under på at det fungerer. Riktig så bra, faktisk.
Den ser ut som en helt vanlig BMW 1-serie, ikke sant? Vel, det er den ikke. Dette er prototypen vi fikk kjøre på BMWs testanlegg i München og som sjokkerte oss ved å ha en "avsagd" rekkesekser under panseret - altså bare tre sylindre - på en halv liter hver. Men vi kan skrive under på at det fungerer. Riktig så bra, faktisk.Vis mer

Vi har kjørt tresylindret BMW

MÜNCHEN (DinSide Motor): BMW har greid å gi oss nok en aha-opplevelse.

Vi har vært på BMW Driving Academys testbane og kjørt en meget spennende prototype. Det er en 1-serie, men utover det har den intet navn. Etterhvert fikk vi vite hvorfor.

Frempå

BMW er ikke kjent for å hvile på sine laurbær, og selv om merket ikke har det heldigste imaget på alle plan (det hardnakkede ryktet som vil ha det til at BMW-eierne er "versting-sjåfører" er et eksempel), kan ingen ta fra dem at de er frempå når det gjelder forskning og utvikling av fremtidsteknologier.

Konkrete bruksområder

Og da snakker vi ikke drømmer, vyer og science fiction, men om konkrete forbedringer av bilteknologi som får praktisk betydning i vår egen levetid. Det er en "sten på sten"-strategi som har båret sine frukter så langt. Samlingen av teknikker som har gjort BMW-bilene til noen av de mest drivstoff-effektive og som går under navnet Efficient Dynamics, er det mest kjente eksemplet.

Vi har kjørt BMW M6

Og samtidig som BMW har skjønt at elektrifisering har vist seg å være en nødvendig del av utviklingsstrategien og tatt konsekvensen av det ved å lansere sitt eget merke BMW i, fortsetter arbeidet med å effektivisere den gode, gamle forbrenningsmotoren.

Den ser ut som en helt vanlig BMW 1-serie, ikke sant? Vel, det er den ikke. Dette er prototypen vi fikk kjøre på BMWs testanlegg i München og som sjokkerte oss ved å ha en "avsagd" rekkesekser under panseret - altså bare tre sylindre - på en halv liter hver. Men vi kan skrive under på at det fungerer. Riktig så bra, faktisk.
SAKENS KJERNE: En BMW-ingeniør viser stolt frem "innmaten" med tre sylindre.
BMW har "saget" sin rekkesekser i to. Her er resultatet.
BMW turbolader


BMW = Lego?

Rasjonalisering er en ledetråd i dette arbeidet og i dag bygges BMW-motorene, både diesel og bensin, etter byggekloss-prinsippet. Grunnklossen i dag er ganske enkelt en halvliter - altså en sylinder med en halv liter slagvolum. Dermed får en firesylindret motor to liter slagvolum mens den vesentlige rekkesekseren får tre. Enkelt og greit.

Nye BMW 3-serie prøvekjørt

Tre sylindre

SAKENS KJERNE: En BMW-ingeniør viser stolt frem "innmaten" med tre sylindre. Vis mer


På bilutstillingen i Paris viste BMW en konseptbil kalt CAT eller Concept Active Tourer. Den har en hybrid drivlinje, og vi har fått vite at bensinmotoren har et slagvolum på 1,5 liter. Med sylindre på en halv liter, regner vi oss raskt frem til at motoren har tre sylindre. Tre sylindre, ja. I en BMW. Men det er jo en konseptbil, da.

Kjøre-akademiet

Da vi besøkte BMWs testbane som brukes av BMW Driving Academy utenfor München, var vi ikke helt sikre på hva som ventet oss, men vi så for oss muligheten til å få studere konseptbilen nærmere. Men blant andre interessante nyheter - som vi skal komme tilbake til i en annen artikkel - var det en tilsynelatende helt alminnelig 1-serie som sto og ventet på oss for noen testrunder på bane.

Prototype

Vi fikk imidlertid vite under briefingen at dette var en prototype og at under panseret skjulte det seg - nettopp! En tre-sylindret motor med 1,5 liter slagvolum. Sjokkerende, fra BMW. Men ganske logisk, og en animasjon viste en robot som sager i to BMWs velkjente sekssylindrede rekkemotor for å illustrere at det dreier seg om ekte BMW-vare tross alt.

Vår prøvekjøring av BMW 1-serie kan du lese om her.

En, to, eller tre turboer

BMW turbolader Vis mer


Alle BMW-motorer er i dag turboladede, så også når det gjelder denne 1,5-literen. Teknologien kaller BMW Twin Power Turbo. Det betyr ikke nødvendigvis to turboer, men innebærer direkte innsprøytning og fullvariabel ventilstyring i tillegg til turboladingen. Det dreier seg om en av komponentene i Efficient Dynamics-teknologien. Overladingen skjer, avhengig av motoriseringene, via en enkel turbo, via en twin scroll-turbo, ved hjelp av to turboer eller i høy-ytelsesversjonene med trippelturbo.

Sportslig

Som vi jo egentlig burde ha forventet når BMW inviterer på test av ny teknologi, ble kjøringen av denne bilen en åpenbaring.

Først lyden. Ingen typisk tre-sylindret during her, men en sporty, snerrende, inspirerende motorlyd. Vibrasjonene er dessuten holdt i sjakk ved hjelp av et balansestag.

Deretter akselerasjonen. Kraftfull, lineær og rask. Med den lette motoren foran blir bilen enda mer lettkjørt enn tilsvarende 1-seriebiler vi tidligere har kjørt, i det minste fikk vi det inntrykket i kjegle-løypa vi fikk ta noen runder i - så raskt vi klarte.

Nye BMW M3

1,5 l, 175 hk

Og det gikk raskt, og altså akkompagnert av et sportslig lydbilde som godt kunne tilhørt en fint tunet firesylindret motor, men med en liten ekstra dimensjon - BMW-teknikeren hevdet det var den halve rekkesekseren som gjorde seg gjeldende. Han presiserte også at lyden på prototypen var litt høyere enn nødvendig - i produksjon vil den bli mer avdempet. Vi fikk ikke tilgang til alle motordata, men den yter sine 175 voksne hestekrefter. Dessuten er den spontan og har godt med moment ved lave turtall. Kjøremessig var selvsagt bilen minst like sportslig som sine 1-serie-fettere.

Imponerte ble vi i hvert fall.

Regelen BMW opererer med er for øvrig at for hver av "halvliterne" utvikler motorene, avhengig av versjon, mellom 40 og 75 hestekrefter og 60 til 80 newtonmeter dreiemoment. Av dette slutter vi at kjørte motor har et dreiemoment på rundt 220 newtonmeter.

Vi har kjørt BMW M550d!

Kommer i CAT

Kommer så denne bilen i produksjon? Da vi spurte hva navnet på bilen var, fikk vi bare vite at dette er en prototype - en én-serie med tre-sylindret motor. Men det er overveiende sannsynlig at den vil dukke opp i den høyreiste versjonen av BMW 1-serie (1-serie GT?) som skal baseres på CAT-konseptet - og, som første BMW, vil få forhjulsdrift. Ja, BMW sjokkerer om dagen!

TEST: BMW 114i