<b>FØLES BEDRE:</b> Også interiøret i nye X1 er et merkbart løft i forhold til forrige generasjon hva gjelder opplevd kavalitetsfølelse. Foto: KNUT MOBERG
FØLES BEDRE: Også interiøret i nye X1 er et merkbart løft i forhold til forrige generasjon hva gjelder opplevd kavalitetsfølelse. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Vi har kjørt splitter nye BMW X1

Den nye BMW X1 hever modellen til et nytt, annerledes og bedre nivå.

Når vi skriver at nye X1 er en X3-slektning er det i den forstand at den oppleves slik både designmessig og i interiøret. Det er likevel en sannhet med modifikasjoner, for plattformen den er basert på, er en annen.

Vi har testkjørt to versjoner av nykommeren og det dreier seg om toppversjonene med henholdsvis diesel- og bensinmotor.

BMW X1 ble lansert i 2009 som første kompakte premium-SUV, før Audi fulgte opp med konkurrenten Q3 og Mercedes-Benz omsider kom med sin GLA i fjor - som vi kjørte i duell mot nettopp X1.

Etter over 730.000 solgte eksemplarer på verdensbasis, får BMW nå utfordringen med å følge opp suksessen med en helt ny BMW X1. Andre generasjon kommer altså på markedet seks år etter eneren.

OPPDATERT YTRE: Den helt nye X1 får umiddelbart den gamle til å se litt utdatert ut. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Forhjulsdrift...

Det er som nevnt en radikal endring på nykommeren. I motsetning til første X1, som hadde en bakhjulsdrevet arkitektur i bunnen selv om den her i landet oftest ble supplert med xDrive firehjulsdrift, kommer nemlig nye X1 med den forhjulsdrevne plattformen vi kjenner fra 2-serie Active Tourer. Som vi annonserteallerede i februar 2014.

...blir ikke det vanligste

Vi fikk ikke anledning til å testkjøre versjoner med forhjulsdrift i denne omgang, så hvordan de oppleves kan vi ikke uttale oss om. Og uansett: Overvekten av norske kunder vil ifølge importøren fortsette å velge firehjulsdrift og vi regner som sannsynlig at de færreste vil bry seg om at systemet har en annen teknologisk basis. Vi fant den for øvrig høyst tilfredsstillende da vi testet nettopp 2-serie Active Tourer med xDrive firehjulsdrift.

Kommer seg frem

Firehjulsdriften er selvsagt av en annen type løsning enn tidligere. Det dreier seg om et relativt lett og kompakt system som bruker en elektro-hydraulisk flerplatekløtsj for å distribuere moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøreforhold. Vi satte systemet på en relativt moderat prøve i en slags ”offroad”-løype. Denne testen beviste likevel at de elektroniske systemene for å hjelpe på fremkommeligheten i uveisomt terreng, virker etter hensikten: Bakkestartassistent, nedoverbakke-assistent og stabilisator når sideveis helling blir opp mot over 30 prosent. Imponerende tross alt med en bil som ikke utgir seg for å være noen terrengbil...

MINI-X5: Den nye arkitekturen har gjort at X1 kunne konstrueres mer velproporsjonert. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Nye motorer, lavere utslipp

Utenom de mest heftige motorene vi fikk prøve, er det ingen sveklinger som tilbys til rimeligere priser heller. Nye BMW X1 lanseres med den nyeste generasjonen av motorer med Twin Power turbo-teknologi.

Drivstofforbruket er ifølge BMW være mellom 0,4 – 0,6 liter per mil, og CO2-utslippet ved blandet kjøring er 109-149 gram per kilometer. Det tilsvarer opptil 17 prosent lavere drivstofforbruk og utslipp sammenliknet med den utgående modellen. Dette er ikke noe vi fikk anledning til å verifisere under testkjøringen, men tallene på kjørecomputeren var langt fra sjokkerende.

To bensin- og tre dieselmotorer vil være tilgjengelig fra lanseringen i oktober 2015. Alle har fire sylindre og leveres med 150 til 231 hestekrefter. Toppmodellen akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,5 sekunder.

Alle motorene leveres med BMWs meget velfungerende 8-trinns automatkasse. X1 sDrive18d er den eneste som i innstegsversjonen leveres med sekstrinns manuell girkasse.

KORTERE, MEN HØYERE: Nye BMW X1 bygger mer i høyden og deler arkitektur med 2-serie Active Tourer. Resultatet er bedre innvendig plass og valget mellom firehjulsdrift og... forhjulsdrift. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kraftpakker

Begge testbilene vi prøvde har mer en nok krefter, i hvertfall for norske forhold. Turbokreftene gir mer enn nok trekkraft til kjappe forbikjøringer - særlig med dieselversjonen som byr på 450 newtonmeter. Vi setter likevel en knapp på bensin: Den er nemlig tydelig mer kultivert, mer stillegående og med mykere, mer behagelig gange. Og maksimalt dreiemoment er tilgjengelig fra 1.250 omdreininger, hvilket gjør at kjøreopplevelsen for de fleste ikke blir mer sedat enn med dieselen.

Store og kraftige motorer betyr høyere pris. Da er det greit å vite at de aller fleste helt fint kan nøye seg med en størrelse eller to under. Selv 18d-utgaven gjør 0-100 på 9,2 sekunder (150 hester)og 20i er direkte sprek med 0-100 på 7,4. Tallene for bilene vi kjørte er 6,5 (bensin) og 6,6 (diesel).

Kjører som en... BMW

Ta det med ro: BMW betyr fortsatt gode kjøreegenskaper. Det går unna i svingene, understyring må man gjøre en skikkelig innsats for å provosere frem, og bilens chassis gir gjennomgående god kjøredynamikk – Ikke kunne vi med våre firehjulsdrevne versjoner merke noen negativ effekt av at tyskerne har skiftet ut plattformen. Det samme gjelder styringen, kontant, presis og direkte og med uvanlig gode tilbakemeldinger fra underlaget.

Veldig bra, men...

Er de så ingenting som skurrer? Jo – og det faktisk bokstavlig talt. Under første prøvekjøring - med dieselutgaven - la vi nemlig merke til knirkelyder fra dashbord eller konsoll, og selv om vi eliminerte mulige parasittkilder, dukket lyden opp gjentatte ganger. Dessuten kom det ulyder, som en slags ralling, fra motor eller avgassystem flere ganger ved kraftig pådrag.

Bensin-eksemplaret vi testet senere på dagen var derimot kjemisk fri for den slags, så vi velger å tro at dette igjen henger sammen med at det var førproduksjons-eksemplarer vi kjørte. Men vi vil sjekke det nøye når bilen er tilgjengelig for grundigere testkjøring i Norge.

JODA, JEG KAN: Vi fikk demonstrert at moderne elektronikk greier å simulere terrengbil - fremkommelighet og vanskelig lende forseres takket være ny teknologi. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Oppkobling og assistanse

Testbilene var naturligvis svært velutstyrt for å kunne demonstrere det store utvalg av assistentsystemer, og oppkoblinger som nå kan velges innenfor BMW ConnectedDrive. Head up-display (HUD) projiserer kjøreinformasjon direkte på frontruten, slik som i de større BMW X-modellene. Radarbasert fartsholder med stop & go-funksjon er nå tilgjengelig sammen med siste generasjon parkeringsassistent, kamerabasert Driving Assistant, ryggekamera, fartsgrenseindikator, kollisjonsvarsling og fotgjengervarsling med bremsefunksjon.

Disse systemene er supplert med et utvalg av apper med navigasjonsverktøy, underholdning og diverse andre funksjoner.

FLEKSIBILITET: Det er klart romsligere bak enn tidligere. Og som ekstrautstyr kan man nå få bakseter som kan skyves individuelt i lengden med 13 centimeter. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det koster

Så var det den (relativt) dårlige nyheten, da - for de fleste blant oss. Nemlig prisene. Innstegsprisen virker kanskje ikke altfor avskrekkende - 390 000 kroner. Men da får du en forhjulsdrevet sDrive18d, uten ekstrautstyr. Den er dessuten nedtunet fra de standard 150 hestekreftene til 136. Men her koster automat, som vi synes en bør ha i denne bilen, stive 30.000 kroner ekstra og vil du ha sportsautomat, koster det deg ytterligere 5 000.

Det er for øvrig bare sDrive18d som leveres med manuell girkasse. Firehjulsdrift får du ikke under halvmillionen – xDrive20d med 163 hester koster fra 502.000 kroner. Testbilene vi har beskrevet i denne saken starter begge på 600.000 og regn med at ekstrautstyr til flerfoldige titusener raskt plusses på.

For å konkludere - med et klart terningkast fem: Det er åpenbart en adskillig bedre bil BMW nå lanserer i denne klassen. Etter vår mening byr den på mer ekte SUV-opplevelse enn de trangere konkurrentene fra Mercedes og Audi, som nå nesten ikke lenger kan anses som direkte konkurrenter til BMW X1. Vi regner med at BMW har ordnet opp i detaljene som skurret i den ene testbilen før den slippes til kundene. Og kundene, vel - de vet at BMW koster ekstra...

Nye BMW X1 lanseres på det norske markedet 24. oktober 2015.

Testresultat

BMW X1 2016

Godt motorisert, gode kjøreegenskaper, adskillig romsligere og mer praktisk enn forgjengeren, bedre kvalitetsopplevelse og mye tilgjengelig utstyr

Kostbar! Og muligens - for noen: Forhjulsdrevet plattform blir feil på en BMW... (ødelegger imaget)


Fotoalbum:

JODA, JEG KAN: Vi fikk demonstrert at moderne elektronikk greier å simulere terrengbil - fremkommelighet og vanskelig lende forseres takket være ny teknologi. Foto: KNUT MOBERG
X-FAKTOR: Nye X1 er utvilsomt et fullverdig medlem av X-familien til BMW. Foto: KNUT MOBERG
STRENG: Oppsynet er skarpere enn på forgjengeren. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
MINI-X5: Den nye arkitekturen har gjort at X1 kunne konstrueres mer velproporsjonert. Foto: KNUT MOBERG
OPPDATERT YTRE: Den helt nye X1 får umiddelbart den gamle til å se litt utdatert ut. Foto: KNUT MOBERG
KORTERE, MEN HØYERE: Nye BMW X1 bygger mer i høyden og deler arkitektur med 2-serie Active Tourer. Resultatet er bedre innvendig plass og valget mellom firehjulsdrift og... forhjulsdrift. Foto: KNUT MOBERG
VOKSENT INTERIØR: At det er en BMW, levnes ingen tvil. Men man sitter høyere og førermiljøet er klart mer høyverdig enn på forrige X1. Foto: KNUT MOBERG
FAST I FISKEN: Sportssetene (ekstrautstyr) i testbilene opplevde vi som vel faste i stoppen. Men justeringsmulighetene er mange. Foto: KNUT MOBERG
FLEKSIBILITET: Det er klart romsligere bak enn tidligere. Og som ekstrautstyr kan man nå få bakseter som kan skyves individuelt i lengden med 13 centimeter. Foto: KNUT MOBERG
MER PLASS: Det er adskillig mer romslig i bagasjerommet på nye X1 enn på den forrige: . Foto: KNUT MOBERG
PRAKTISK: Fravær av reservehjul gjør at man får god plass i dybden og man kan få et ekstra oppbevaringsrom under gulvet. Foto: KNUT MOBERG


Tekniske data - X1 bensin
VersjonsDrive20ixDrive20ixDrive25i
Pris fra (avrundet)476.000 kr516.000 kr603.000 kr
DrivstoffBensinBensinBensin
GirkasseAut. 8Aut. 8Aut. 8
Slagvolum1.998 cc1.998 cc1.998 cc
Effekt - bensinmotor192 hk192 hk231 hk
Dreiemoment - bensinmotor280 Nm280 Nm350 Nm
v/turtall1.250 - 4.600 o/min1.250 - 4.600 o/min1.250 - 4.500 o/min
0-100 km/t7,7 sek7,4sek6,5 sek
Toppfart225 km/t223 km/t235 km/t
Forbruk - blandet0,59 l/mil0,63 l/mil0,65 l/mil
CO2-utslipp136 g/km146 g/km152 g/km
Lengde444 cm444 cm444 cm
Bredde182 cm182 cm182 cm
Høyde160 cm160 cm160 cm
Akselavstand267 cm267 cm267 cm
Egenvekt1.430 kg1.540 kg1.540 kg
Bagasjerom505 liter (VDA)505 liter (VDA)505 liter (VDA)
Tilhengervekt1.800 kg2.000 kg2.000 kg


Tekniske data - X1 diesel
VersjonsDrive18dxDrive20ixDrive25i
Pris fra (avrundet)390.000 kr502.000 kr600.000 kr
DrivstoffDieselDieselDiesel
GirkasseMan. 6/Aut. 8Aut. 8Aut.8
Slagvolum1.995 cc1.995 cc1.995 cc
Effekt - bensinmotor150 hk *)190 hk *)231 hk
Dreiemoment - bensinmotor330 Nm400 Nm450 Nm
v/turtall1.750 - 2.750 o/min1.750 - 2.500 o/min1.500 - 3.000 o/min
0-100 km/t9,2 sek7,6 sek6,6 sek
Toppfart205 km/t219 km/t235 km/t
Forbruk - blandet0,41/0,43 l/mil0,51 l/mil0,5 l/mil
CO2-utslipp109/114 g/km133 g/km132 g/km
Lengde444 cm444 cm444 cm
Bredde182 cm182 cm182 cm
Høyde160 cm160 cm160 cm
Akselavstand267 cm267 cm267 cm
Egenvekt1.430/1.470 kg1.550 kg1.575 kg
Bagasjerom505 liter (VDA)505 liter (VDA)505 liter (VDA)
Tilhengervekt1.800 kg2.000 kg2.000 kg


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her