<b>SPESIELT:</b> Vi har bare kjørt på våt asfalt, og da er den mer enn leken nok. Bakfjæringen virker noe myk og leken og forstillinga gjør at bilen ligger flatt i sving. Foto: JAMIESON POTHECARY
SPESIELT: Vi har bare kjørt på våt asfalt, og da er den mer enn leken nok. Bakfjæringen virker noe myk og leken og forstillinga gjør at bilen ligger flatt i sving. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Vi har kjørt Polaris Slingshot

Europapremiere på Oslo Motorshow - og vi fikk prøve den.

Oslo Motorshow åpner dørene for publikum fredag. Vi tok en tjuvtitt under den hektiske riggedagen, og fikk anledning til å teste kanskje den morsomste virkelige nyheten på årets Motorshow, Polaris Slingshot.

I fjor fylte de 60 år og presenterte en streetracer på tre hjul som fikk navnet Slingshot. Navnet antyder hva du kan forvente deg av opplevelser. Den har allerede vært i salg i USA et år, og nå kommer den til Europa.

LES MER: Polaris tester hjul uten luft

Førsteinntrykk

På grunn av begrensninger på både vår tid, været og prøveskiltenes rekkevidde, kan vi ikke uttale oss bastant om kjøreegenskaper og prestasjoner. Men at den er leken er det liten tvil om.

Et bakhjul gir noen fordeler. Lite drivverkstap i bakaksel og en eventuell sperre. Det gir også mindre grep, noe som er med på å øke morofaktoren. Som et effektivt redskap, er det derimot ingen fordel.

Bakhjulsopphenget er ganske mykt satt opp, og forstillingen byr på bredt fotavtrykk. Det gjør at Slingshot ligger flatt og fint i sving.

Vårt største ankepunkt er motor og driv. Motoren er hentet rett ut fra en kjip Chevrolet og burde vært tunet for mer turtall og heftigere lydbilde. Vi savner respons og bedre følelse i pedaler, ratt og ikke minst girkassen. Sjaltingene er harde og upresise. Denne hadde kledt en hissig MC-motor eller hvorfor ikke en av V-Twin-motorene som konsernet bruker i Victory eller Indian? Da hadde vi snakket særpreg.

Antispinnkontrollen har tre innstillinger. På, delvis sladding og alle rettigheter. I midtstillingen blir funksjonen noe merkelig på våt asfalt. Går du for hardt inn i svingen, slik at du får sladd, bremses forhjulene så kraftig ned at moroa blir borte, samtidig som den tilsynelatende ikke begrenser motorens effekt. Resultatet blir nesten burning i stedet. Med litt trening, er dette et skikkelig morsomt kjøretøy, som dessverre lett gir deg prikker i førerkortet.

Konkurrentene

Slingshot er en mellomting mellom KTM X-Bow og Bombardiers Can-Am Spyder og konkurrerer i moro-kategorien sammen med Ariel Atom, Caterham Super Seven, Morgan Threewheeler og andre rare åpne biler.

Felles for dem alle er høy pris, mye moro og svært lite nytte.

PIRUETTKONGE: Etter et par minutter blir man rimelig dus med farkosten. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Bilen ble vist frem eksklusivt til norsk motorpresse på Rudskogen allerede i fjor høst, men da startet de ikke engang motoren.

Eller hva med denne trehjulingen?

Rør og plast

Stammen er et rørrammechassis med tradisjonelt montert motor og girkasse i lengderetningen. Pent pyntet med rå linjaldesignede plastbiter. Det krydres med brede lavprofildekk og kule designelementer.

Bilen har elektronisk stabiliseringsprogram, antispinn-kontroll og blokkeringsfrie bremser. Alt sammen slås av med en bryter. Da blir det en real burne- og sladde-vogn.

SE OGSÅ: Polaris har også sekshjulinger, men de er ikke de eneste

BALJE: Du sitter i en balje og må være forberedt på en kattevask dersom himmelen åpner seg. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Adrenalin

Målet til Polaris er å hente adrenalinsøkende kunder som i dag kjører UTV, MC, Scooter, sportsbiler og raske båter.

Utviklingen tok tre år. Foreløpig finnes den i rødt og grått og har 18-tommere foran og en 20-tommers felg bak. 205 millimeter brede foran og 265 millimeter bak.

Interiøret er svært spartansk og i regnværsvennlig plast, akkurat slik vi er vant til fra deres andre kjøretøy.

Info skjer vi en 4,3-tommers LCD-skjerm med ryggekamera. Et lite hanskerom finnes for mobil og lommebok som må holdes tørt bak setene. Både seter og ratt er faktisk justerbart. Kommunikasjon via fører og passasjer kan også skje via bilens blåtann-tilkobling dersom du kjøper hjelm med dette utstyret.

Det er ikke noen småmotor fra ATV-programmet du finner under plasten: Her får du en 2,4-liters firesylindret motor med 173 hestekrefter og 225 newtonmeter. Det skulle være nok til å signere med et svart spor på de tre første girene ...

Slingshot drives av en femtrinns girkasse, men kraftoverføring skjer på noe utradisjonelt vis. Først med en mellomaksel til en 90-graders vinkel og derfra via reim til bakhjulet, på Polarisvis.

Men noen billig leke blir dette ikke.
Bilen registreres inn som trehjuls motorsykkel. Det betyr påbud om hjelm. Ikke alle er like glade i det.

Så kommer det som ikke er hyggelig. Prisen. 479.900 vil nok skremme veldig mange som gjerne hadde hoppet rett opp i setet. Prisen til tross, Amerikanerne har allerede oppdaget hvor gøyal bilen er, og Polaris har derfor solgt alt de har produsert der borte.

De regner med at det samme kan skje i Europa og har åpnet for forhåndssalg.

PÅ MED HJELMEN: Denne er registrert som motorsykkel. Det vil si at du må kjøre med hjelm. Alternativet er panna full av innsekter om sommeren. Foto: JAMIESON POTHECARY
VÆRBESTANDIG: Polaris har over 60 års erfaring med arbeidsverktøy beregnet for utendørs bruk. Vi merker godt hvor DNAet kommer fra, for dette liker røff og hardhendt behandling. Foto: JAMIESON POTHECARY
FEM FOROVER: Motor og girkasse er hentet fra amerikanske General Motors. Det vil si en 2,4 liter på 145 hester og en litt utdatert 5-trinns girkasse. Foto: JAMIESON POTHECARY
LINJALDESIGN: Du kan nesten skjære deg på designet som er fullt av artige detaljer. Foto: JAMIESON POTHECARY
LINJALDESIGN: Du kan nesten skjære deg på designet som er fullt av artige detaljer. Foto: JAMIESON POTHECARY
PIRUETTKONGE: Etter et par minutter blir man rimelig dus med farkosten. Foto: JAMIESON POTHECARY
SINT Inspirasjonen må være hentet fra KTM X-Bow, en skapning som byr på mye av det samme, men som har fire hjul. Foto: JAMIESON POTHECARY
EN STRIPE: Du får minimalt effekttap med et bakhjul og reimdrift og du slipper sperre for å få sladdevennlig doning, men du går fortere tom for veigre. Foto: JAMIESON POTHECARY
SPESIELT: Vi har bare kjørt på våt asfalt, og da er den mer enn leken nok. Bakfjæringen virker noe myk og leken og forstillinga gjør at bilen ligger flatt i sving. Foto: JAMIESON POTHECARY
LINJALDESIGN: Du kan nesten skjære deg på designet som er fullt av artige detaljer. Foto: JAMIESON POTHECARY