Vis mer

Vi har kjørt plug-in hybrid

Gøteborg (DinSide Motor): Den nye hybridbilen til Volvo kommer på markedet i 2012 og har både stor dieselmotor, elektrisk motor og firehjulsdrift.

Vi har vært på Volvos hjemmebane og kjørt eksperimentbilen V70 Plug-in hybrid. Volvo har valgt å tenke slik at det er for sent å komme med en vanlig hybridbil, som for eksempel Toyota Prius, og går derfro rett på plug-in. Volvo forsøker dermed å hoppe over dette leddet for å få et lite forsprang. En plug-in hybridbil er en "vanlig" hybridbil, men hvor batteriet kan lades via kabel til veggen hjemme, eller hvor som helst hvor man har tilgang til strøm.

Bilen vi har kjørt i Gøteborg er dagens V70 som er konvertert til hybrid-bil. Om det er denne som kommer på markedet i 2012 er ikke sikkert, og det kan gjerne være at Volvo vil lansere en ny V70 på dette tidspunktet for slippe å lansere splitter ny teknologi i en fem år gammel bil. Dagens V70 kom på markedet i 2007.

Testbilen

Vi trodde vi skulle få kjøre en hybridbil slik som den er omtalt i papirene våre. Det fikk vi ikke. Bilen vi kjørte hadde en femsylindret dieselmotor med 205 hestekrefter i front, men den var ikke koblet på. Det vi derimot fikk kjøre var en V70 med hekkmontert elektrisk motor med 100 hestekrefter og ikke noe mer. Elektrisk med andre ord. Det gikk fint. Dette er antagelig første og siste gang vi kjører V70 med bakhjulsdrift. Det suser avgårde lydløst og elegant. Alt ved bilen ellers minner om en vanlig V70. Lik på utsiden og lik på innsiden.


Slik blir den egentlig

Selv om ikke alt er helt klart nå, er det spikret bortimot 100 prosent hvordan dette skal bli som ferdig produkt. Det er vanskelig å få de helt klare svarene om fremtidige produkter. På det området virker Volvo litt som Sovjetunionen. Litt lite transparent for å si det slik. Vi regner med at det blir en V70 som blir lansert i 2012. Motormessig vil den få den nye rekkefemmeren med dieseldrift og to turboladere. Denne motoren yter 205 hestekrefter. Plug-in hybriden vil ikke få 100 elektriske hestekrefter som testbilen, men 70. Det betyr at samlet effekt på bilen tilslutt da ender opp på 275 hestkrefter og dreiemomentet blir omtrent 650 newtonmeter.

Vi snakker dermed om en bil som har muskler som en V8-motor, men som totalt sett klarer seg med svært lite drivstoff.

Gjerrig

Det er helt opplagt at dette er spennende, og når vi ser på Volvos ambisjoner om forbruk og utslipp, skjønner vi at dette er et produkt de lengter etter å få på markedet. Forbruk ved blandet kjøring er 0,19 liter per mil som tilsvarer et utslipp på 48 gram per kilometer.

Grunnen til at det blir så lavt er at denne bilen kan lades i veggen, og at den skal kunne kjøres opptil fem mil med bare elektrisk drift. Dette er også en av hovedargumentene for plug-in hybrider siden flere produsenter nå har funnet ut at svært mange kjøreturer i verden er kortere turer enn fem mil. Det vil altså si at svært mye småkjøring vil foregå på strøm og at bilen i seg selv på denne kjøringen ikke slipper ut CO2.

Det blir med andre først på lengre turer at dieselmotoren trår til. Siden man har valgt denne løsningen er dette også en bil som skal egne seg til å trekke tilhenger, og den har også firehjulsdrift siden dieselmotoren trekker på forhjulene og den elektriske motoren driver bakhjulene.

Negative sider

Til slutt lover Volvo at det ikke skal være noen negative aspekter å ta hensyn til. Man skal ikke kunne se inni bilen at dette er en hybridbil. Bagasjerommet skal være like stort som på en vanlig V70 og man skal finne akkurat det samme utstyret og sikkerhetsnivået som på en vanlig bil.

Denne bilen blir omtrent 150 kilo tyngre enn en vanlig V70 og den vil koste mer. Prisen vil bli en del høyere, men hvor mye er det ingen som vil si.