Opel satser på firehjulsdrift med nye Insignia Country Tourer. Her tester vi den på typisk "norsk" vinterføre. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Opel satser på firehjulsdrift med nye Insignia Country Tourer. Her tester vi den på typisk "norsk" vinterføre. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Vi har kjørt Opel Insignia Country Tourer & Co

Opel satser på alle fire.

(OBERTAUM, Østerrike). Halvparten av alle nye Insignia neste år vil selges med firehjulstrekk, og sannsynligvis vil Opel tilby 4x4 i enda flere modeller fremover. Vi har kjørt dagens mest attraktive på vinterbane i Østerrike.

4x4 viktigere for Opel

Takket være Country Tourer satser Opel på at 50 prosent av Insignia-salget neste år vil ha trekk på alle fire. På kompakt-SUV-modellen Mokka vil firehjulstrekk-elskende nordmenn stå for hele 55 prosent av salget.

Det er ingen tvil om at 4x4-markedet i Norge er viktig, også for dem. Likevel vil ikke Opel bekrefte at modeller som neste generasjon Astra vil bli utstyrt med firehjulstrekk.

Men, som vi visste fra før: 16 av 20 drivlinjer skal skiftes ut innen 2016. En ny 1,6-diesel og 1,6-bensinturbo er nylig lansert, ny 2-liters bensinturbo og en ny 2-liters diesel er også underveis. Samtidig utelukkes det ikke at det kan komme en tresylindret bil med krympet motorvolum. Vi tipper at Opel vil tilby firehjulstrekk på flere av disse motoralternativene fremover. Test av familiefrakteren Zafira Tourer med de nye motorene, kan du lese her!

På testbanen ved Obertauern i Østerrike, stiller tyskerne med nyoppfriskete Insignia og bestselgeren Mokka. Begge fås altså med firehjulstrekk, men det er valgt to ulike løsninger for de to modellene.

Tenderer til understyring

"Cutaway" av Opel Mokka som viser bilens 4x4-system. Foto: Opel Vis mer


Mokka er utstyrt med et enkelt system, der bilen i prinsippet er forhjulsdrevet under vanlig kjøring. Straks forhjulene glipper, trekkes bakhjulene inn ved hjelp av elektromagnetiske kløtsjer, som fordeler inntil 50 prosent av kreftene bakover. Rundt testbanen blir jeg påminnet en oppdagelse fra tidligere, da jeg testet Mokka mot Subaru XV.

Mokka tenderer nemlig mot en del understyring før bakhjulene hjelper skikkelig til. Men så, når du blir vant med hvordan bilen oppfører seg, er det fullt mulig å få rumpa ut og føre en såkalt publikumsvennlig kjørestil. I forhold til sine konkurrenter i kompakt-SUV-segmentet, er Mokka helt på høyden.

Personlig liker jeg bedre hvordan bilen er å kjøre med 1,7-liter dieselmotor enn med 1,4-bensinturbo, som vi kjører her. 1,4-literen må nemlig jages litt vel mye for å yte skikkelig.

TEST: Opel Mokka på alle fire

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Med Insignia OPC (325 hester), kan en virkelig utfordre fysikkens lover... Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Opel satser på firehjulsdrift med nye Insignia Country Tourer. Her tester vi den på typisk "norsk" vinterføre. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Opel Mokka... Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Opel
Foto: Opel
"Cutaway" av Opel Mokka som viser bilens 4x4-system. Foto: Opel


Flere hestekrefter

Neste bil ut er Insignia Country Tourer. Nykommeren har slått til med en real prisbombe i Norge. Importøren har nemlig begrenset utvalget til kun å gjelde en variant, hva angår motor og utstyrsnivå. Den er til gjengjeld meget gunstig priset når du tar i betraktning alt du får med. For aktiv kjøring på en snø/is-løype er det å foretrekke å kjøre bil med manuell girkasse.

Det har da Opel tatt hensyn til, og stiller med en Country Tourer 2,0 Ecotec turbo. 220 hester er jaget opp til 250 gamp. Skyvet er naturligvis noe helt annet. Firehjulstrekkløsningen her kommer fra Haldex, og er videreutviklet av Opel. Det betyr at alt av krefter kan sendes fra forhjulene til bakhjulene, og det lynraskt uten at du som fører merker noen forsinkelse.

Vi har testet Opels ladbare hybrid, Ampera

Elektronisk begrenset slipp differensial gjør det også mulig å sende opptil 85 prosent krefter til ett hjul. På den måten skal du kunne komme deg ut av de fleste kniper på glatta – med mindre alle fire hjul står på is.

Bedre grep

Rundt den brøytete banen er det lett å kjenne forskjell fra Mokkaen. Grepet er betydelig bedre her, og du føler deg rett og slett sikrere. Rumpa svinger fortere ut, og det er lettere å balansere en sladd gjennom svingene.

Opel har dessuten lagt opp til at du kan venstrebremse uten at motorkraften strupes. Det er kjærkomment for viderekomne på glattføre med sans for aktiv kjørestil.

Med Insignia OPC (325 hester), kan en virkelig utfordre fysikkens lover... Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer


Sist ut blant testbilene er Insignia OPC. Med 2,8-liters V6-bensinturbo på hele 325 hester er dette flaggskipet i Opel-familien. Og hvilket flaggskip! Hold ESP-knappen inne i fem sekunder, og det er klart for dagens høydepunkt. Også denne testbilen har heldigvis manuell girkasse. Motorlyden er akkurat passe grom. Testsjåføren fra Opel anbefaler meg å kjøre med OPC-modus innkoblet.

Da er styringen hakket kvassere, gassresponsen kvikkere og mer krefter skal være tilgjengelig. Vi river løs på snøunderlaget med alle fire hjul. Å stille opp bilen inn i første sving går som en lek. To svinger etterpå får jeg erfare at OPC krever ekstra skjerpet sjåfør. Her trer nemlig ikke noen ESP inn og redder deg, selv om systemet er slått av, slik tilfellet var med Country Tourer.

Fysikkens lover

Hekken på bilen kommer fort i det slapsete snø går over i blank is midt i svingen. Vi seiler rundt og kan bare vente på at det stopper. Straks nesa peker sånn noenlunde i riktig retning er det bare å banke inn første gir og gi løs på ny. Opplevelser som dette kan fort være skremmende. Men mest av alt viser de hvor mye vekt har å si på glatt føre.

Du kan aldri overvinne de fysiske lover, og Insignia OPC er en tungvekter med sine 1.855 kilo. Akkurat i det trøya begynner å føles varm forkynner Opel-representanten at moroa er over for denne gang. Det er bare å kjøre inn til siden for å slippe til neste mann. Grrr! Men det er greit å gi seg mens leken er god, som det heter.

At Opel kan lage ålreite firehjulstrekkere er det i hvert fall ingen tvil om, selv om det dreier seg om en helt annen type produkt enn den gangen vi testet Opel Frontera, i forrige århundre. At stadig flere nordmenn får øynene opp for dem kan vi også forstå. Så gjenstår det bare å vente i spenning for hvilke nye modeller og motorvarianter vi vil se fra Opel i tiden fremover med trekk på alle fire.