Nye Mazda 3 erstatter en bil som var blitt helt grei. Nå er den mer enn "helt grei". Motorer, girkasser, kjøreegenskaper og interiørkvalitet - alt er på plass. Hadde det ikke vært for at plassforholdene med fordel kunne vært noe bedre og støyisoleringen enda et hakk hvassere, kunne dette blitt toppscore. Foto: Knut Moberg
Nye Mazda 3 erstatter en bil som var blitt helt grei. Nå er den mer enn "helt grei". Motorer, girkasser, kjøreegenskaper og interiørkvalitet - alt er på plass. Hadde det ikke vært for at plassforholdene med fordel kunne vært noe bedre og støyisoleringen enda et hakk hvassere, kunne dette blitt toppscore. Foto: Knut MobergVis mer

Vi har kjørt nye Mazda 3

BARCELONA (DinSide Motor): En mye farligere konkurrent for VW Golf og Ford Focus enn forgjengeren.

For å ta en liten oppsummering først†: Mazda 3 er en desidert fullverdig konkurrent til VW Golf-slekten, og en av de beste å kjøre. Hadde det ikke vært for en relativt lite imponerende plassutnyttelse og noe rullestøy kunne den knivet om å være best i klassen.

Det meste vellykket

Uansett er en ting klart: Mazda er tilbake for fullt. "Outsideren" fra Hiroshima får det til for tiden, til tross for, eller kanskje delvis på grunn av, at det er en relativt liten bilprodusent med tilsvarende begrensede ressurser.

Tiltalende førermiljø med vesentlig bedre kvalitetsfølelse enn tidligere. Ergonomien får godkjent, men er ikke helt på nivå med en VW Golf. Foto: Knut Moberg Vis mer


Det har tvunget dem til å tenke nytt og annerledes, og heldigvis for Mazda har de talentfulle ingeniører, designere og markedsfolk som sammen har dradd lasset og gjort at merket som for få år siden så ut til å tape seg kraftig, på ny konkurrerer med de beste i bilmarkedet.

Etter de positive opplevelsene vi hadde med introduksjonen av Skyactiv-teknologiene, både med SUV-en CX-5 og Mazda 6, kan vi nå konstatere at Mazda har fått det (nesten) like bra til med nye Mazda 3. De har tatt med seg det som var bra på forgjengeren og har forbedret det meste.

I likhet med Volkswagen og Ford får de også et stort pluss i margen for at de legger inn et høyt nivå på aktive sikkerhetssystemer i bilen, som vinglevarsler, blindsoneovervåking, avstandsvarsling og mulighet for autobrems.

Testresultat

Mazda 3

Velkjørende kompaktbil med fin styring og veigrep, gode seter og trivelig interiør. Spenstig design som skiller seg ut.

Plassutnyttelse under par, og vi opplevde noe rullestøy selv på den fine spanske asfalten.


Eksteriørbilder:

Nye Mazda 3 erstatter en bil som var blitt helt grei. Nå er den mer enn "helt grei". Motorer, girkasser, kjøreegenskaper og interiørkvalitet - alt er på plass. Hadde det ikke vært for at plassforholdene med fordel kunne vært noe bedre og støyisoleringen enda et hakk hvassere, kunne dette blitt toppscore. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Testbilen vår var skodd med 18-tommere, og det medfører åpenbart noe mer rullestøy enn ønskelig. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Da vi på forsommeren fikk annonsert at en splitter ny Mazda 3 var på vei ut i markedet, tenkte vi Hva? En ny Mazda nå igjen?

Ja, det går bokstavelig talt talt fort i svingene med Mazda for tiden, men i positiv betydning. Den gang var det nemlig bare ett og et halvt år siden vi var blitt overrasket over å få kjøre en gjennomgående fornyet Mazda 3, og det var igjen bare to og et halvt år etter at vi kjørte den helt nye modellen for første gang. Det er i dag drøye fire år siden. Da burde det logisk sett være en god stund til neste generasjon ble introdusert.

Hviler ikke

Så har altså Mazda lykkes i å overraske de fleste ved å få sin nye kompakte kombikupé (og sedan) klar for markedet allerede nå.

26. juni ble presentasjonen foretatt samtidig i New York, London, Melbourne, Istanbul og St. Petersburg, og nå har vi altså allerede vært og kjørt den.

Nye Mazda 3 går inn i et svært konkurranseutsatt segment, men vil i fullstendig ny utførelse og med nyeste Skyactiv-teknologi kunne konkurrere uten frykt med klasselederne VW Golf, Ford Focus og (unntatt i Norge) Renault Mégane.

Dobbeltest: Nye Mazda 6 mot VW Passat

Interiørbilder:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Tiltalende førermiljø med vesentlig bedre kvalitetsfølelse enn tidligere. Ergonomien får godkjent, men er ikke helt på nivå med en VW Golf. Foto: Knut Moberg


En vrimmel av konkurrenter

Men også Opel Astra, Hyundai i30 og Kia cee'd vil merke at det er kommet en ny i klassen. Citroën C4, fin bil for øvrig, er allerede havnet i bakleksen. Hvorfor vi lister opp disse modellene? Ganske enkelt for å understreke hvor utrolig hard konkurransen er i "Golf-klassen" om dagen. Det vrimler formelig av unge og høyst aktuelle produkter og flere skal komme til.

Blant dem, en interessant outsider som nylig ble vist på bilutstillingen i Frankfurt: En helt ny Peugeot 308. Denne skal vi for øvrig prøvekjøre om kort tid.


Designen er det som gjør at denne bilen peker seg ut umiddelbart. Allerede forgjengeren var annerledes i klassen, men med nykommeren synes vi helheten er blitt mer vellykket. Det er en videreføring av den allerede spenstige linjeføringen som preget forrige generasjon, nå med en meget tydelig familielikhet i forhold til storebrødrene CX-5 og Mazda 6 - de to første modellene som kom med Skyactiv-teknologi. Særlig sett skrått forfra synes vi bilen ser skikkelig tøff ut.

Moderne og effektivt

Vi prøvde bilen både som diesel og bensin. I motsetning til de fleste andre produsenter i dag har Mazda valgt å droppe overgangen til små, turboladede motorer. De har i stedet valgt den mindre ressurskrevende, men temmelig effektive, metoden det er å gå grundig gjennom eksisterende teknologi for å forbedre der det er noe å hente. Det har de lykkes med.

Når girkassene i tillegg er blitt vesentlig mer komfortable og effektive i bruken, er det ikke tvil om at når det kommer til drivlinjer er Mazda nå fullt på høyde med de beste konkurrentene.

Terningkast 6: Nye Mazda CX-5

Også en liten motor

Begge motorene vi prøvde er svært effektive og meget behagelige i bruk. På bensinsiden kommer det i tillegg en 1.5-liters Skyactiv-motor, som vi ikke har testet. Med 100 hestekrefter og et brukbart dreiemoment på 150 newtonmeter burde imidlertid også den være tilstrekkelig i en bil som tross alt er blitt noen kilo lettere i forhold til forgjengeren.

Vi testet 2.0 bensin og 2.2 diesel.

2.0 bensin

Bensinmotoren heter Skuactiv-G 2.0 og den kommer i to effektvarianter. 120 og 165 hestekrefter. Begge byr på samme trekkraft: 210 newtonmeter. Vi kjørte 120-hestersversjonen i kombinasjon med den utmerkede nye sekstrinns automatgirkassen, og det er ingen tvil om at den er fullt på høyde med oppgaven. Det trekker bra og kreftene er tilgjengelige over et bredt register. Null til 100 tar 10,4 sekunder med automaten, og 8,9 sekunder med manuell girkasse.

2.2 diesel

Mange blir nok overrasket over at noen fortsatt velger å putte en så stor motor i en kompaktbil. Men når den fungerer så bra som her gjør det ingenting, og når man kjører denne har man ikke inntrykk av å drasse på en tung klump foran. Dette er en bjørnesterk motor, de 150 hestekreftene og 380 newtonmeterne med dreiemoment gjør en god jobb. Med dette maskineriet blir bilen rett og slett en spreking. Med automat gjør den 0-100 på 9,7 sekunder og den greier over 200 kilometer i timen der det er tillatt.

Kjøreopplevelsen

Det var også med denne motoren vi fikk satt kjøreegenskapene på prøve på svingete fjellveier nord for Barcelona. Veigrepet oppleves som suverent og bilen sier fra rimelig tydelig når slippgrensen nærmer seg. Understyringen er lite markert, og det skal ikke mye til for å få med seg hekken i fint driv gjennom svingene takket være et velbalansert og samarbeidsvillig chassis.

God komfort

Testbilen vår var skodd med 18-tommere, og det medfører åpenbart noe mer rullestøy enn ønskelig. Foto: Knut Moberg Vis mer


Samtidig som kjøredynamikken er god, fant vi også komfortnivået meget anstendig. Når man i tillegg sitter godt i seter som gir god støtte, blir helheten riktig så trivelig. Vi reagerte imidlertid på rullestøyen, som overrasket i negativ retning på de fine spanske veiene. Vi skal ikke være for strenge, for dette er også et tegn på at det er jobbet bra med andre støykilder. Vi vil ikke kalle bilen støyende, og sannsynligvis vil rullestøyen bli mer moderat hvis man velger mindre felgdimensjon - vi kjørte på 18-tommere og 45-profil.

Alt i alt ...

Vi konkluderer som vi begynte: Den nye kompaktbilen fra Mazda har det som skal til for å bli en suksess i denne bilklassen. Den bærer preg av å være et modnet og godt gjennomtenkt produkt. Stilig design og adskillig forbedret kvalitetsfølelse, gode motorer, gode girkasser, finfine kjøreegenskaper kombinert med et gjennomgående høyt komfortnivå bidrar til å gjøre den attraktiv. Like "snusfornuftig" som en Golf er den ikke, og den relativt labre plassutnyttelsen hindrer den i å få toppscore. Det er prisen å betale for en såpass dynamisk design, og det er valget de har tatt.

Det er vi glade for - det ville vært trist om alle bilene skulle se like ut.

Testresultat

Mazda 3

Velkjørende kompaktbil med fin styring og veigrep, gode seter og trivelig interiør. Spenstig design som skiller seg ut.

Plassutnyttelse under par, og vi opplevde noe rullestøy selv på den fine spanske asfalten.