Vi har kjørt monsteret

Her snakker vi om ytelser på nivå med Ferrari og Lamborghini, og Porsche 911 turbo får steinhard konkurranse.

ESTORIL - Portugal, (DinSide Motor): Her er kort oppsummert våre første inntrykk etter å hatt privilegiet å få være blant de første som har fått kjøre den gjenoppståtte legenden GT-R.

Nissan-offensiv

Vi er i skrivende stund fortsatt på plass i Portugal, og vil komme tilbake med en grundigere og mer utførlig dekning etter avsluttet pressetur. GT-R-kjøringen var nemlig et ledd i en kjempemessig PR-offensiv fra Nissans side, som etterfølges av en viktig Renault-lansering som vi også vil komme tilbake til.

I denne omgangen er de viktige punktene som følger:

Superbil

Nissan GT-R er arvtakeren etter den famøse Skyline GT-R som har vært en av de aller heftigste "folke-superbilene" og en av heltene i kult-filmer og spill om gate-racing. Vi står i dag overfor den femte generasjonen av denne modellen, og helt klart den mest vellykkede. Bilen er ingen liten kupé men en sjenerøst dimensjonert sportsbil med ordentlige bakseter og en total lengde på 466 centimeter, altså cirka som en familiebil i mellomklassen.

V6 biturbo

Vis mer

Vi har kjørt monsteret

  1. Store bilder!
Vis mer


Den nye gate- og baneraceren er utstyrt med en 3,8-liters V6 biturbo-motor som yter 480 mektige hestekrefter og byr på et maksimalt dreiemoment på hele 582 newtonmeter. Men bilen er ingen kompromissløs racer og byr på et attraktivt komfort- og utstyrsnivå. Dette gjør at bilen veier såpass mye som 1.740 kilo. (Vi antar at det vil komme en mer entusiast-orientert versjon om ikke så alt for lenge, med mer krefter og påtakelig lavere vekt).

3,8 sekunder

Bilen ser tøff ut og den bringer noe nytt til segmentet når det gjelder ambisjonsnivå. Her dreier det seg om å konkurrere med supersportsbiler på høyt nivå, og Lexus kan nok begynne å angre på at deres LF-A-modell ikke er kommet på markedet ennå. Tross et brukbart komfortnivå og en høy vekt greier GT-R, som er utstyrt med en 6-trinns sekvensiell girkasse med dobbelkløtsj, 0 til 100 km/t på imponerende 3,8 sekunder. Toppfarten er egentlig ikke så interessant her, men den skal ligge på omtrent 310 kilometer i timen.

Nydelig balanse

Vi skal ikke påstå at vi ikke ble skuffet da regnet høljet ned akkurat da vi skulle gripe det etterlengtede rattet og legge ut på den legendariske Estoril-banen ved Lisboa der kjemper som Alain Prost, Ayrton Senna og Nigel Mansell sloss om formel-1-trofeene for snaut 20 år siden. Allikevel ble det en fin opplevelse nettopp fordi vi fikk oppleve bilen på grensen, med grep/tap av grep stadig vekslende og så vanskelige forhold at vi raskt kunne overbevises om at bilen har en nydelig balanse, flotte og sportslige kjøreegenskaper med en ypperlig styring og utmerkede bremseegenskaper. Hvordan vi kan være så sikre skal vi komme tilbake til i vår mer utfyllende artikkel. Det sluttet nemlig å regne etter hvert...

1,7 mill

Vis mer


Vi fikk altså ikke testet toppfart og beste akselerasjonstider, men den nydelige kraftleveringen fra motoren og den flotte transmisjonen med dobbeltkløtsjgirkasse og firehjulsdrift med bakhjuls-prioritet overbeviste stort. Dette er en virkelig supersportsbil som setter ytelsene til biler som Audi R8 og Aston Martin V8 Vantage i skyggen. I tillegg er prisen ganske effen - selv i Norge. 1,7 millioner kroner, selv om det er mye penger, er en god del mindre enn hva man må ut med for nevnte, konkurrerende, fartsmaskiner.

Kjøreopplevelsen ble uansett stor, men det kan bli lenge til de første norske kundene får prøvd seg. Produksjonen for inneværende år i verden er nemlig utsolgt og lansering hos oss er ikke aktuell med det aller første...

Vi kommer som nevnt tilbake med mer...

  • Se de første bilder fra prøvekjøringen her.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder