Vis mer

Vi har kjørt Mercedes-Benz G 4x42 !

Hvorfor modifisere en G-wagen selv, når Mercedes-Benz allerede har gjort det for deg?

Normalt pleier bilprodusenter å lage standard originalvare, og overlate til ettermarkedet å gjøre de hårreisende tingene. Med G-klasse har Mercedes-Benz valgt å gjøre etterarbeidet selv.

Med 4x42 (4x4 i annen), har de virkelig strukket strikken kraftig, og vi har prøvekjørt den.

Men først litt historie. Det hele startet egentlig med at forsvaret i Australia ønsket et kjøretøy for ekstreme forhold. Mercedes foreslo da at de skulle bygge en 3-akslet utgave av G-klassen, altså en 6x6. Den tredje akselen ble naturligvis montert bak.

Vips, og man hadde en bil med bedre fremkommelighet i utfordrende terreng, samtidig som lastekapasiteten økte.

Mercedes-Benz G 6x6 AMG: Med tre akslinger, alle som portaler, ble 6x6 et monster det var vanskelig å stoppe. Foto: Mercedes-Benz Vis mer


Brabus tok stafettpinnen videre

Vil ha

G-klasse, eller Geländewagen blant kjennere, har en stor tilhengerskare av entusiaster, og da de fikk nyss om sekshjulingen startet også forespørslene om sivile versjoner å dukke opp.

Ikke minst var dette en velegnet bil for Saudi-Arabia og andre markeder hvor penger betyr lite, bare varen er spesiell nok. Så lenge betalingsviljen er tilstede, så er det heller ingen grunn til å ikke produsere.

AMG ble satt på jobben, og en sivil utgave med tre akslinger så dagens lys i 2013. Fra da til ut 2015 ble det laget et sted rett over 100 eksemplarer, en produksjon som nå er stoppet. G 63 AMG 6x6 er nok et eksempel på at biler kan være en investering, for etter at produksjonen ble lagt ned er prisen på de eksisterende gått i været.

En liten lillebror: Test av Mercedes-Benz GLC

Se flere bilder av 4x42:

HØY: Bakkeklaringen er økt med 45 centimeter, og vadedybden er blitt en meter. Begge deler er veldig respektabelt. Foto: Fred Magne Skillebæk
MENER ALVOR: Når kvadrat-tallet er oppført bak 4x4-logoen er det alvor. Ramme alvor. Foto: Fred Magne Skillebæk
OMMØBLERT: Eksosrørene stikker nå ut på siden foran bakhjulene, i stedet for bak. Foto: Fred Magne Skillebæk
INGEN HINDRE: Så fremt du ikke forsøker å klatre busker rett opp, så er det ellers lite som stopper den. Foto: Fred Magne Skillebæk


To hjul for mye

Seks hjul er bra for de som trenger det. For de fleste er likevel fire langt mer anvendelig. Derfor laget Mercedes-Benz en konseptbil med samme teknologi som 6x6 forøvrig, bare uten den siste akslingen. I likhet med sekshjulingen ble det også stor etterspørsel etter denne.

Mercedes bestemte seg derfor for å produsere denne også, og G-klasse 4x42 ble født.

Begge versjonene benytter portalakslinger for å bedre bakkeklaringen, og begge har naturligvis sperre på hver av akslingene, i tillegg til sperre på senterdifferensialen.

Vi har testet: Luxus-gliset MB GLS

Blitt skikkelig voksen

På de modifiserte G-klassene er portalakslingene bygget på de originale akslingene Et drev i hver ende som flytter senterakselen til hjulet en etasje ned. Med andre ord, hovedakslingen sitter ikke lenger på nivå med hjulsenteret, men lenger opp. Dermed får man den ønskede ekstra bakkeklaringen, som på 4x42 er hele 45 centimeter. Vadedybden er oppgitt å være på hele meteren.

Ettersom bilen har fått større hjul er det behov for endring av utvekslingen, men også dette er gjort i drevene som nå er plassert ytterst på akslingene, ikke i selve differensialen.

- Differensialen er uendret, noe den har vært siden G-wagen kom, forteller vår medsendte ekspert fra MB i Tyskland.

Han forteller videre at de har stresstestet disse differensialene med motorer på opp mot 800 hestekrefter, uten at de har klart å ødelegge dem.

MB-familiens minste SUV, GLA

STØRRELSEN TELLER: G 500 4x42 er stor, tøff og kapabel. Føreren svikter antagelig lenge før bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Høyere og bredere

Når en bil heves så mye som denne, så bør den også få en bredere sporvidde for at fysikken skal stemme. Her snakker vi ikke endret sporvidde i millimeter lenger, for den er økt med formidable 30 centimeter, sammenlignet med en original G-klasse.

Dette gjør at bilens fotavtrykk er kraftig forstørret, og bilen er nå i stand til så mye som 47 graders sidehelling. De fleste ville hoppet ut lenge før du når dit. Rett på er bilen i stand til å klatre 52 graders bakker.

Da kommer en brummende V8 som leverer 422 hk fra et dreiemoment på 610 Newtonmeter godt med.

Bensin til terrengkjøring

Vi har kun prøvd bilen i terreng, ikke på normal vei. I terrenget er det ofte en fordel med dieselmotorer, men ikke når det gjelder Mercedes. Her passer bensinmotorene langt bedre, rett og slett fordi de har mye bedre respons på kommandoer enn dieselmotorene.

Med dieselmotorene har MB mange filtre mellom gasspedal og kraftleveransene til hjulene, som påvirker responsen i negativ retning.

Når du gir gass skal dieselmotoren først bygge opp trykk i common-rail systemet. Deretter får automatkassen levert krefter som momentomformeren skal bruke tid på å porsjonere ut. Resultatet er at kommandoer du gjør med høyrefoten først får en effekt litt tid etter at du har bedt om den. I mellomtiden har du av mangel på respons kanskje valgt å gi enda litt mer gass, og når bilen endelig får tenkt seg om, så kommer hele ketsjup-effekten.

Når timing blir en utfordring, blir det vanskelig å gjøre tingene riktig, noe som er helt vesentlig i terrenget.

Slik er det ikke på bensinutgavene, og da jeg nevnte disse tingene for min medbragte ingeniør fikk jeg et smil og bekreftende nikk tilbake. Han var helt enig, og foretrakk derfor også bensinutgavene av G-klasse - vel og merke til terrengkjøring.

I G 4x42 er ikke dette noe problem, ettersom den kun leveres med bensinmotoren.

INGEN HINDRE: Så fremt du ikke forsøker å klatre busker rett opp, så er det ellers lite som stopper den. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Kjørt, ikke testet

Rent kjøremessig føles ikke 4x42 veldig annerledes. Den er strammet opp til å være som sitt opphav. Den er breddet for å veie opp for den økte høyden, og den har i likhet med opphavet mer enn nok krefter. Når utvekslingen i tillegg er endret til å bli lik originalen, så er det meste på plass.

Den ekstra bakkeklaringen og sporvidden vil sammen med et sett riktige offroad-dekk gjøre underverker.

Vi kjørte bilen med gatemønster i dekkene, noe som er greit i sand og på fjell, men jo mer jord og gjørme, jo mer drenering må til i form av grovere mønster. Dette er naturlige valg en eier må ta stilling til. Antagelig vil de fleste eierne ha flere sett, for å bytte etter aktivitet.

Konkurrenter?

For å finne noen som bygger så stort som dette for ettermarkedet må vi antagelig til Arctic Trucks. De har også jobbet mye med biler av samme merke til det norske forsvaret, men det er først og fremst Toyota Land Cruiser de har bygget så store.

Utover dette er det veldig vanlig med selvbygg i offroad-miljøet, men så var det dette med godkjenning da.

I Norge skal man være tålmodig og ha alle papirer i orden for å gjøre slike modifiseringer, dersom man fortsatt ønsker å ha skilter på bilen.

En tur innom spesialgruppen i Statens vegvesen er nok også nødvendig. Når bilene kommer rett fra fabrikk og er typegodkjent ferdig ombygd er alt en helt annen skål.

Vel, du må ha pengene da. Mercedes-Benz opplyser at modifiseringen, som det egentlig er, har en tilleggspris på rundt 110.000 Euro, sammenlignet med en standard G 500 med full pakke. Da har du egentlig ingen andre valgmuligheter enn fargen.

Men, kundene er der. Det er allerede produsert i overkant av 70 biler etter kundeordre, og i motsetning til 6x6 er 4x42 fortsatt i salg.