Vis mer

Vi har kjørt Lexus RX 450h

BUDAPEST (DinSide Motor): Vi har kjørt den siste hybridbilen til Lexus. Den er raskere enn dagens og bruker mye mindre.

En hybridbil består av flere fremdriftsmotorer som bruker forskjellig drivstoff. I dette tilfellet har Lexus brukt tre motorer, to elektriske og en bensinmotor.

Bensinmotoren er noe så vanlig som en 3,5-liters V6-motor med 249 hestekrefter og 317 newtonmeter. De to andre motorene er kanskje mer spennende. Det er en elektrisk motor som sitter foran og som yter 176 hestekrefter. Denne sitter sammen med bensinmotoren og utgjør i hovedfremdriften. I tillegg sitter det en motor bak slik at det blir firehjulsdrift. Denne motoren yter 68 hestekrefter og er den eneste drivkilden på bakhjulene. Det går med andre ord ingen drivaksel fra motorene foran og bakover til bakhjulene.

Summa summarum blir ikke dette 249 + 176 + 68 som er 493 hestekrefter. Regnestykket er slik at når dette summeres blir det totale antall hestekrefter 299...

Lavt forbruk

Det som er vel så interessant er et forbruket ligger på 0,63 liter per mil og at CO2-utslippet stopper på 148 gram per kilometer. Det er ikke noe poeng i å nevne konkurrenter. De er ikke en gang i nærheten av disse utslippstallene med sine "konkurrerende" modeller. Dette er en høy bil som veier mellom 2,1 og 2,2 tonn og som har betydelige ytelser. 0 til 100 går unna på 7,9 sekunder. I forhold til den utgåtte RX 400h har denne 10 prosent mer effekt og 23 prosent lavere forbruk.

Spesialinformasjon: Den nye RX 450h har også fått Atkinsonsyklus. Dette er motor som prioriterer forbruk foran ytelser. Den har en mykere oppstart når bensinmotoren slår inn for å bistå med fremdrift og lading og den jobber på et lavere turtall.

Les også: Vil at utslippseffektive biler skal bli billigere

Tilpasser seg

RX 450h kan kjøres på bensin, strøm eller begge deler. Alt ettersom hva som passer best. Så og si alltid når man slipper gassen helt, skrur bensinmotoren seg av og i tillegg lades batteriene. I byen og i lave hastigheter går den ofte kun på strøm. Man kan også velge en elektrisk modus som holder bilen gående kun på strømdrift så lenge du kjører saktere enn 40. Det er ofte tilfellet ved bykjøring.


Imponerende forbruksmønster

Normalt bruker en bil mer på bykjøring enn ved landeveiskjøring. Lexus oppgir også det for denne bilen. Den skal brenne 0,66 liter i byen og 0,6 på landeveien. Vi opplevde faktisk det motsatte. På motorveien brukte vi rundt 0,75 liter per mil i rundt 100 kilometer i timen. Da vi kom inn i byen begynte snittforbruket å synke på grunn av at de elektriske motorene gjorde jobben. Vi var helt nede på et snitt på 0,6 liter per mil når kjøringen var over. Riktignok kjørte vi ekstremt pent i byen, men vi lagde ikke kø. Alle andre biler bruker mer ved bykjøring enn ved landeveiskjøring.

God på veien

Dagens RX 400h er imponerende bil det også, men virker veldig forhjulstrukket, til tross for firehjulsdrift, og den krenger en del ved sportslig kjøring. Nå har Lexus, i likhet med Porsche og BMW, også funnet ut av dette og tilbyr aktive stabilisatorstag. Vi har kjørt det nest høyeste utstyrsnivået som heter Technology. Denne har dette utstyret og det merkes at dette gjør susen med tanke på krenging. En fordel med denne type utstyr gjør at fjæringen ikke trenger å være for hard. Komforten i RX 450h er nemlig ypperlig.

Skulle vi gjort noe annerledes med motoroppsettet, har vi et drastisk forslag. Det er å sette bensinmotoren og den kraftige el-motoren på langs i motorrommet og til å drive bakhjulene. Den lille el-motoren kunne pusle med forhjulene. Lexus kan! Sjekk LS 600h. Den har en meget vakker installasjon av motorene. Les her.


Rolig

På engelsk er det noe som heter "smoothness". Dette ordet går igjen i både tekst og festtaler. Det betyr noe sånt som glatthet, rolighet og finhet. Det er en god beskrivelse for hvordan denne bilen er å kjøre. Det er så stille. Det er så vidt man hører summing fra motoren. Girkassa er trinnløs og ut- og innkobling av motorer skjer uten at det merkes. Du smyger deg rundt i byen og bør være oppmerksom på at fotgjengere ikke hører bilen som kommer luskende på batteridrift. Det kan bli ulykker av slikt.

Tekniske data
 RX 450h
Slagvolum bensinmotor3.456 cc
SylindreV6
Effekt249 hk
Dreiemoment317 nm
GirkasseTrinnløs
DrivhjulFirehjulsdrift (kun el-motor bak)
  
Frontmotor el176 hk
Frontmotor el335 nm
Bakmotor el68 hk
Bakmotor el139 nm
Hybrideffekt totalt299 hk
BatteriNickel Metal Hydride
Spenning288 Volt
Forbruk landevei0,6 l/m
Forbruk by0,66 l/m
Forbruk blandet0,63 l/m
CO2148 gram per kilometer
Lengde4.770 mm
Bredde1.885 mm
Høyde1.685-1.755 mm
Akselavstand2.740 mm
Bagasjerom496 liter
Tankvolum65 liter
Tilhengervekt2.000 kilo


Bak rattet

RX 450h er bittelitt større enn forgjengeren. Den er én centimeter lengre, fire centimeter bredere, 1,5 centimeter høyere og har to centimeter lengre akselavstand. Dette høres ikke så voldsomt ut, men sammen med det som må være en bedre pakking av bilen, har plassen blitt bedre. Bak rattet sitter selv de høye nå bra, også i biler med soltak som gjerne har lavere takhøyde. Bagasjerommet har også grodd en del. Det er drøyt 50 liter større. I motsetning til de andre hybridbilene til Lexus, GS 450h og LS 600h, har RX et stort bagasjerom på nesten 500 liter. De to andre har veldig små bagasjerom.

Når det gjelder utseende så klarer de fleste å gjøre seg opp en mening om det selv. Vi synes likevel at det er litt å gå på. RX'en er fin den, men det er ikke woooow. Hvorfor kan vi ikke få noe som er Aston Martin på utsiden, men som har Lexus-teknologi på innsiden av skallet?

Priser

Priser er alltid morsomt og selv om denne er betydelig snillere mot miljøet enn utgående modell, blir den belemret med mer avgifter. CO2-utslippet har falt fra 192 til 148 gram per kilometer. En prestasjon det står respekt av mener vi. 44 gram ned i CO2-utslipp reduserer avgiftene med 34.800 kroner. Det er bra! Men, når effektavgiften, som er tullete og irrasjonell, stiger med 74.300 kroner og vektavgiften, som også er tullete og irrasjonell, stiger med 18.400 kroner, blir netto avgiftsøkning likevel 57.900 kroner.

Les vår kommentar angende dette her.

Les hva Bellona mener om bilavgiftene her.

Likevel, etter dagens regler vil dette koste en pen slant uansett hvordan det blir. Fabrikk og forhandlere skal ha litt de også. Prisen starter på 875.300 kroner. I tillegg til dette leveres det fire utstyrspakker som koster fra 23.000 til 161.800 kroner. Testbilen med disse stabilisatorstagene koster 995.800 kroner. Da følger det også med store mengder annet utstyr.

Bilen er i Norge i begynnelsen av juni.