<b>ELBIL-MODUS:</b> Prototypen er konstruert for å tilby optimal kombinasjon av praktiske egenskaper og drivstoff-effektivitet. Derav en maksimal rekkevidde i el-modus på 35 kilometer. Toppfart med kun batteridrift: 120 kilometer i timen. Foto: BMW
ELBIL-MODUS: Prototypen er konstruert for å tilby optimal kombinasjon av praktiske egenskaper og drivstoff-effektivitet. Derav en maksimal rekkevidde i el-modus på 35 kilometer. Toppfart med kun batteridrift: 120 kilometer i timen. Foto: BMWVis mer

Vi har kjørt ladbar BMW 3-serie

BMW har definitivt hoppet på plug-in-trenden og vi har kjørt en overbevisende prototype.

En vanlig dag på jobb: Vi kjører BMW på bane. Men dette er en lett maskert BMW 3-serie, den har tanklokk bak og ladeport for kobling til strømnettet på venstre forskjerm. I passasjersetet sitter en av BMWs tekniske eksperter og banen er BMWs test-anlegg ved Miramas i Sør-Frankrike.

Prototype

Bilen er en ladbar 3-serie prototype og vi skal gi tilbakemelding etter å ha testkjørt den på en variert strekning under ulike forhold. Og, ja: Det er den bilen vi omtalte på grunnlag av spionfotografier for nesten et år siden.

Og BMW er på riktig spor, for å si det sånn. Bilen vi kjørte har til sammen 245 hestekrefter, lavt tyngdepunkt, god balanse, presis styring og sportslige kjøreegenskaper og taklet alle deler av testbanen på en overbevisende måte. (Selvfølgelig, tenkte vi med oss selv, ellers hadde de vel ikke sluppet oss til her...) Bilens ytelser oppleves for øvrig som bedre enn tallene på papiret skulle tilsi.

SITTER GODT: Ikke noe å si på kjøreegenskapene til den ladbare 3-serie-prototypen. Den har lavt tyngdepunkt, ypperlig vektfordeling og utmerket balanse og godt hjulpet av en godt dosert kombinasjon av krefter fra en elektrisk og en bensindrevet motor, gir dette en BMW som vi liker dem best. Foto: BMW Vis mer


En bedre og gjerrigere 328i

Det er ikke tilfeldig, vil vi tro, at BMW oppgir samlet ytelse fra hybridsystemet til «cirka» 245 hester - det er maksimal effekt fra kraftpakken i BMW 328i. Vi fant ut at bilen har like gode ytelser som denne tross den økte vekten - dette henger sammen med at trekkraften er høyere og tilgjengelig tidligere. Maksimalt dreiemoment er (nok en gang «omtrent»), 400 newtonmeter.

Den grundigere testen av 3-serie og spesielt 328i, finner du her.

KREFTER NOK: 245 hester og mye moment fra start gjør BMWs plug-in hybrid like sprek som en 328i. Foto: BMW Vis mer


0,2 per mil


Og så kommer miljø- og kostnadshensynene i tillegg og gjør denne bilen spesielt interessant foran 2015. BMW kan nemlig fortelle at forbruket skal kunne begrenses til rundt 0,2 liter per mil (offisielle normer til grunn) og CO2-utslipp på særs avgiftsgunstige 50 gram - omtrent. Lokalt skal den ladbare 3-serie kunne gå 35 kilometer på bare strøm, og dermed unngå skadelige utslipp under det meste av bykjøringen.

Det er selvsagt elektrifisering som er nøkkelordet her.

Elektrisch Muss Sein

BMW følger en bortimot uangripelig logikk ved å sørge for at dagens modellprogram - og morgendagens - består og utvides, men med forbruk og utslipp som bare går i en retning: Ned.

En ting er allerede klart: BMW har innsett at før eller senere vil elektrifisering bli dominerende også i bilindustrien. Første skritt var lanseringen av i-modellene som egen divisjon. Men BMW kommer snart til å ta neste skritt: Beslutningen er allerede tatt å introdusere ladbare modeller i de fleste bilklassene. Første modell som ble vist var ladbar utgave av den mektige SUV-en X5. Og nå har vi altså konstatert at de er så å si klare med et ladbart svar på 328i.

Vi må imidlertid ikke glemme at BMW jo allerede har en ladbar hybrid, som også er sportsbil, på markedet: Vår test av BMW i8 kan du lese her!

Les også: Dette er BMWs luksus-visjon for fremtiden!

Løser rekkevidde-problemet

eDRIVE: Knappen foran girspaken forvandler BMW-en til elbil - hvis batteriene er ladet. BMWs elbil heter fortsatt i3, men den mer konvensjonelle 3-serien kommer altså med lademulighet om ikke lenge. Foto: BMW Vis mer


I løpet av de siste fire årene har som kjent elbilsalget virkelig tatt av her til lands. Stadig flere ser på bil og stikkontakt som to ting som hører sammen. Og flere skal det bli.

Men, og selv om dette kommer til å utvikle seg over tid, er begrensningene til vanlige elbiler når det gjelder batterikapasitet og rekkevidde ikke til å komme forbi. Her tilbyr nå stadig flere bilprodusenter et besnærende alternativ - den "beste av to verdener"- aktige løsningen ladbar hybridbil. Og dette har gått opp for norske bilister.

Nylig viste en studie at tre av ti nordmenn ønsker å kjøpe en ladbar hybrid (også kjent som plug-in hybrid), neste gang de skal handle bil. Når da 15 prosent akter å kjøpe elbil, betyr det, hvis studieresultatene stemmer, at godt over 40 prosent har til hensikt å anskaffe bil som kan kobles til stikkontakt.

Det kan dermed ser ut til at BMW treffer tidsånden godt og at både timing og produkt er godt planlagt.

FORTSATT GOD PLASS: BMW har ikke villet inngå sjenerende kompromisser angående plassen for å få plass til batteripakken. Bagasjeromsgulvet er bare ørlite grann høyere. Foto: BMW Vis mer